۱۳۸۸ آبان ۲۹, جمعه

برقراری امنیت و حمایت از حقوق بشر: دو هدف تفکیک ناپذیر؟

در برنامه ی تفسیر خبر جمعه گفتگویی اختصاصی داشتیم با کریستوفر اسمیت، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس جمهوریخواه کمیسیون امنیت و همکاری اروپا در کنگره. اسمیت عضو کمیسیون اجرایی کنگره در امور چین است و بیست و هشت سال سابقه ی فعالیت در کنگره دارد. پنج شنبه کمیسیون بازبینی روابط اقتصادی و امنیتی چین گزارش سالانه ی خود را در اختیار کنگره قرار داد که بخشی از آن به روابط چین و ایران اختصاص دارد.

پرزیدنت اوباما در پایان سفر آسیایی اش و بدنبال پاسخ منفی ایران به پیشنهاد تبادل اورانیوم به رهبران جمهوری اسلامی هشدار داد قدرت های جهان گفتگوهایی را آغاز کرده اند تا برای ایران روشن کنند وقتی از فرصت های موجود بهره نمی برد نه تنها به امنیت اش کمکی نمی کند بلکه ناامن تر خواهد شد.
روز جمعه نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان در بروکسل درباره ی ایران به گفتگو نشستند و با ابراز تاسف نسبت به واکنش ایران از مقامات جمهوری اسلامی خواستند پیشنهاد وین را بپذیرد. روسیه و چین همواره بدلایل متعدد مانع وضع هر گونه تحریم شدید در شورای امنیت علیه ایران شده اند. هر چند دیمتری مدودیف طی دیدار با پرزیدنت اوباما در سنگاپور نشانه هایی از همراهی با آمریکا در برابر ایران نشان داد اما، روشن نیست هو جین تائو، رهبر چین، پس از سفر رهبر آمریکا به کشورش چه موضعی در این باره اتخاذ کند.
درباره ی توفیق یا عدم توفیق سفر پرزیدنت اوباما به چین با کریستوفر اسمیت، عضو متنفذ کنگره، گفتگو کردیم.
«آیا چین چون گذشته در روند تحریم ایران دنباله روی روسیه خواهد بود یا می کوشد سیاستی مستقل به نمایش بگذارد؟»
«آیا پرزیدنت اوباما موفق شد از دیوار بزرگ چین عبور کند؟»
کریس اسمیت سالهاست که برای آزادی مذهب و حقوق بشر در سراسر جهان از جمله چین و ایران تلاش می کند.
«آیا حکومت کمونیست های خودکامه در چین به الگویی برای رهبران سپاه در ایران بدل شده است؟»
«چرا ایران و چین به هر اقدام ممکن برای سرکوب اینترنت دست می زنند؟»
در بخش دوم بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، آخرین تحولات هفته را زیر ذره بین می گذارند.
بابک داد در یکی از تازه ترین مطالبش می نویسد:
«ترديد ندارم آقاي اوباما ... هوشمندتر از آن است كه در معادله كودتاچيان غاصب و ملت حق طلب ايران؛ جانب يك "ملت" را رها كند. ما كمكي از آقاي اوباما نمي خواهيم اما براي كمك آمريكا به تثبيت كودتاچيان، به آقاي اوباما هشدار مي دهيم:" ما يك ملت هستيم و كودتاچيان اقليتي غاصب و رفتني اند."»
هیلری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در آخرین واکنش به صدور احکام اعدام برای معترضین به نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری ایران در کابل گفت این امر بسیار نگران کننده است و تاکید کرد مردم ایران حق دارند آزادی بیان داشته، رای شان شمرده شود، و از سایر حقوق ابتدایی برخوردار باشند.
روز جمعه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه ای را در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب کرد. مایکل پوزنر، مدیرکل جدید امور حقوق بشر وزارت خارجه ی آمریکا، که در تنظیم قطعنامه نقش مهمی داشته است پنج شنبه به اعضای کنگره گفت تصویب آن پیامی است به نیروهای دموکراتیک در ایران.


لینک مصاحبه با کریس اسمیت، نماینده جمهوریخواه کنگره، بر روی یوتیوب:

لینک دانلود برنامه با سرعت کم یا بالا:

۳ نظر:

ناشناس گفت...

آقای دهقانپور گرامی - بادرود
من نمیتوانم انگلیسی را خوب بنویسم - لطفا به عنوان یک هم میهن پیام مرا به عنوان یک ایرانی محروم از عدالت و آزادی ترجمه - و در سایت پرزیدنت اوباما قرار دهید - به امید اینکه بخوانند . « ارادتمند - محمد »


با درود و آرزوی نیک برای همه انسانها

آقای اوباما ی عزیز
با احترام
به نظر میرسد لازم است گاهی مردان بزرگ هم از اشتباهات خود پند بگیرند .

در طول سی سال گذشته رهبران امریکا - چه دموکرات و چه جمهوریخواه- با سیاست کنار گذاشتن «حکومت جمهوری اسلامی » اعلام کرده اند که در جامعه ایران مردم از « حکومت » جدا هستند و ضمن حمایت « لفظی » از «مردم ایران » - جنایات ضد مردمی حکومت را محکوم کرده اند - حاصل اینکه شعار « مرگ بر امریکا » از میان مردم ایران جمع شده و« مردم ایران » دولت و مردم امریکا را به عنوان « دوست مردم ایران » پذیرفته اند و فقط عناصر کم تعداد و مزد بگیر حکومتی آن شعار ابلهانه را تکرار میکنند .

متاسفانه سیاست شناسائی و حمایت از احمدی نژاد - دولت فعلی امریکا را به عنوان دولتی با رویکرد نامشخص و دور از قاطعیت معرفی میکند - و با ادامه این سیاست احتمال میرود که نا امیدی مردم ایران از شما شعار « مرگ بر امریکا » و بی اعتمادی به امریکا را دوباره در میان مردم ایران گسترش دهد -و حاصل سی سال کوشش اسلاف شما بر باد رود .
در رابطه با فعالیت های اعضاء دموکرات کنگره جهت توجیه غیر واقعی سیاست پرزیدنت اوباما در کنار آمدن با حکومت جمهوری اسلامی و حالا چرخش به سوی ضدیت با احمدی نژاد - باید پرسید « آیا ملت ها مثل دوچرخه بی روح هستند که فرمانشان به میل شما به چپ و راست بچرخد ؟»
لازم است بدانید که بالاخره ملت ما خود را از شر این حکومت ضد بشری خلاص خواهند کرد - و آنگاه هرگز کسانی را که با حمایت از جنایتکاران به استمرار جنایات ضد بشری آنان کمک کرده اند نخواهد بخشید .
آقای اوبامای عزیز -
در سیاهچالی که امروز مردم ما در آن گرفتارند - حتی خبر بسیار ضعیف مشروعیت بخشیدن به قاتلان و متجاوزان به ناموس مردم ایران - نظیر ندا - ترانه موسوی و زهرا بنی یعقوب - درد عمیق و موجی از نفرت پدید آورده که در آینده پرونده شما را نیز مانند جیمی کارتر و رابرت مک فارلن لکه دار خواهد کرد .
آقای اوبامای عزیز
شما که دو دختر دارید - آیا تصور میکنید با دختران ما چه کرده اند - مطمئن هستم اگر عکس های ترانه موسوی و زهرا بنی یعقوب را ببینید و از جنایاتی که بر آنها رفته آگاه شوید از وحشت مو بر اندام شما خواهد ایستاد و هرگز این جنایتکاران را تخمل نخواهید کرد .
لطفا به ما که با دست خالی در برابر هزار سال وحشیگری ایستاده ایم کمک کنید .
پاینده باشید .

به امید جهانی سرشار از آزادی و بدور از خشونت -
ایران - ارادتمند محمد

یک پاسدار گفت...

گروه ۱+۵ از ايران خواسته‌اند، که پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی را مورد بررسی مجدد قرار دهد!!!!
ها ها ها بررسی مجدد ? یعنی اینکه ما اونا هیچ قدرتی برای جلوگیری از مسلح شدن ایران به بمب اتمی ندارند و با التماس و خفت و دریوزگی از جمهوری اسلامی میخوان به این کشورها رحم کند و دست از اتم بردارند !!!
بزودی اسراییل از نقشه جهان محو خواهد شد !!!!
یک پاسدار

سروش علیزاده گفت...

ضعف حیرت آور جهان در برخورد با هیتلر اسلامی در حال ظهور در ایران یادآور سکوت دنیا در روزگار قبل از شروع جنگ جهانی دوم و اشغال چکسلواکی و اتریش و مسلح شدن آلمان هیتلری و آماده شدن حکومت نازی برای به خون کشیدن جهان است . فرق قضیه اینستکه هیتلر در سالهای آخر جنگ دنبال ساخت بمب اتمی بود ولی جمهوری اسلامیاحمدی نژاد اول بمب اتم میسازد و بعد حمله را آغاز خواهد کرد .