۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

چالش های روابط آمریکا و ایران سی سال پس از اشغال سفارت آمریکا

نوآم چامسکی، زبانشناس، فیلسوف و نظریه پرداز سرشناس آمریکایی، استاد «ام آی تی»، مهمان ویژه ی این هفته ی تفسیر خبر بود. پروفسور چامسکی روشنفکری مطرح در حوزه ی سیاست خارجی و از منتقدان سیاست خارجی ایالات متحده و سیاست های دولت احمدی نژاد است. از او آثار بسیاری در ایران منتشر شده که بسیاری نقد سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران است. در برنامه کوشیدیم تصویری کامل از نگاه این روشنفکر سوسیالیست آزادیخواه درباره ی روابط تهران و واشنگتن سی سال پس از اشغال سفارت آمریکا ارائه کنیم.
روز جمعه خطیب نماز جمعه ی تهران گفت آمریکا به اندک جداشدگان از سیل خروشان ملت دل نبندد. احمد خاتمی همچنین گفت غرب باید سوخت هسته ای ایران را تامین کند.
پس از چند روز سرانجام منوچهر متکی اعلام کرد ایران جزئیات بیشتری را در ارتباط با توافق وین در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار می دهد. وزیر خارجه ی ایران می گوید سه گزینه پیش رو است: غنی سازی اورانیوم در سطح بیست درصد برای رآکتور تهران، خرید مستقیم اورانیوم بیست درصد، و مبادله ی اورانیوم سه و نیم درصد ایران با اورانیوم بیست درصد. متکی تاکید می کند با توجه به نیاز ایران به سوخت قدرت های بزرگ با دور بعدی مذاکرات ژنو موافقت می کنند.
هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، طی دیداری با گوییدو وستروله، همتای آلمانی اش، گفت ما باتفاق ایران را در راستای پذیرش توافق پیشنهادی تحت فشار گذاشته ایم؛ از بازرسی آژانس از مرکز فردو حمایت می کنیم؛ و آماده ایم با طرفین ایرانی وارد مذاکره شویم؛ اما، توافق را تغییر نمی دهیم. کلینتون تاکید کرد این لحظه ای مهم و اساسی برای ایران است.
گاردین امروز نوشت آژانس از ایران خواسته است به گزارش های حاکی از تلاش برای طراحی کلاهک های اتمی پیشرفته پاسخ دهد.
وزیر خارجه ی فرانسه می گوید حرکت مردم در سیزده آبان بسیار مهم بود. برنارد کوشنر تاکید می کند متاسفانه هنوز پاسخی از سوی ایران در قبال پرونده ی هسته ای شنیده نشده است؛ نه درباره ی توافق وین و نه درباره ی دور بعدی مذاکرات. کوشنر می گوید ما منتظر می مانیم اما، نه تا آخر دنیا.
واشنگتن پست به نقل از دیپلمات ها می نویسد ایران درخواست کرده است تمام سوخت مورد نیاز را پیش از ارسال اورانیوم تحویل بگیرد. صحبت از انتقال اورانیوم به کشوری ثالث است.
واشنگتن پست می نویسد ایران با توجه به چالش های داخلی برای تصمیم گیری بر سر پیشنهاد هسته ای در داخل فلج شده است. به نوشته ی واشنگتن پست جنگ بر سر این است که چه کسی ضد آمریکایی تر است.
چامسکی پس از مشاهده ی تظاهرات معترضین به انتخابات ۲۲ خرداد شجاعت و پایداری تظاهرکنندگان را تحسین برانگیز و دارای اهمیتی تاریخی عنوان کرد و گفت معتقد است هرگونه استفاده از زور مردود و نتیجه ی انتخابات ذره ای اعتبار ندارد. او اخیرا در تجمع اعتراضی ایرانیان در برابر سازمان ملل حاضر شد و سخنرانی ایراد کرد.
نوام چامسکی که از منتقدان صریح الهجه ی دولت بوش و جنگ عراق و افغانستان بود در آخرین اظهارنظرش نگاه چندان خوش بینانه ای به تغییر بنیادی سیاست آمریکا در برابر ایران و منطقه ندارد و سیاست اوباما را غیر از تفاوت هایی در روش و لفظ تا حدود زیادی ادامه ی سیاست خارجی دوره ی دوم ریاست جمهوری بوش می داند.

در ادامه ی برنامه با بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، نگاهی تطبیقی داشتیم به روابط ایران و آمریکا در سال ۱۳۵۸ و سال ۱۳۸۸ و چالش های پیش روی روابط دو کشور: حقوق بشر، دیپلماسی، و تحریم.

لینک برای دانلود با سرعت بالا یا کم:

http://www.voanews.com/wm/voa/nenaf/pers/pers1630vFRI.asx

http://www.voanews.com/wm/voa/nenaf/pers/pers1630vbFRI.asx

لینک مصاحبه با پروفسور نوآم چامسکی بر روی یوتیوب در ۴ بخش:

http://www.youtube.com/watch?v=thbPBKceQlg

http://www.youtube.com/watch?v=_0yXZ0uoOpw

http://www.youtube.com/watch?v=3WGawbWS4EI

http://www.youtube.com/watch?v=sMhWhXOvFBY

لینک وبلاگ بابک داد:

http://www.babakdad.blogspot.com

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

Dear Siamak, in your tomorrow's program, could you please ask Mr Chomsky what he thinks about the reaction and the stand of the Obama's administration so far in relation to to the Green movement in Iran. Doesn't he think Obama should provide some meaningful support to the people who are fighting for democracy in Iran

roya گفت...

كشتى حامل صدها تن سلاح كه از سوى اسرائيل توقيف شده است قرار بود كه به دست گروه حزب الله لبنان برسد.
هر کس نیازمند شواهد قطعی در باره این موضوع بود که ایران همچنان برای سازمان های تروریستی سلاح می فرستد، مساله به شکلی روشن و بدون ابهام برایش ثابت شد.

نیازمند گفت...

قطع ماهواره به روی این شبکه تلویزیونی که به هزینه حکومت ایران برنامه پخش می کند، نشان آن است که کشورهای عرب از نقش تخریبی و تروریستی این شبکه در کشورهای خود نگران هستند

نظامی گفت...

این اتهام که برنامه های اتمی ایران دارای مقاصد نظامی است، یک بار دیگر در رسانه های همگانی جهان انتشار یافت. روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: آژانس بین المللی به شواهدی دست یافته که نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران به آزمایش های پیشرفته کلاهک اتمی دست زده بود.
هم زمان، محمد البرادعی که به زودی سمت ریاست آژانس بین اللملی را تحویل می دهد، ادعا کرد که در بازرسی ماموران آژانس از سایت اتمی فردو در نزدیکی قم هیچ نشانی از فعالیت هسته ای غیرقانونی ایران دیده نشده است !!!!

روشن گفت...

از مارک کرک در مورد سخنرانی علیه نایاک که حامی رژیم ایران است متشکرم , نایاک یا باصطلاح شورای ملی ایرانیان آمریکایی با همکاری دوست احمدی نژاد هوشنگ امیراحمدی و تریتا پارسی قبل از انتخابات از کنگره خواست که کمک آمریکا برای ترویج دمکراسی را قطع کند !!

ناشناس گفت...

OMG, I can not believe you guys brought professor Chomsky to VOA. WELL DONE Mr. Dehghanpoor! There is no better candidate than him to talk about this topic. Thank you!

ناشناس گفت...

«آینده» مدعی شد:
گفته می شود اخیرا هوشنگ امیراحمدی با اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر و مشاور ارشد دکتر احمدی نژاد ملاقات هایی محرمانه داشته است. گفته می شود این ملاقات ها برای دور ماندن از چشم نهادهای نظارتی، در ویلایی در استان گیلان انجام شده است.
http://www.ayandenews.com/news/14764/

بمب اتمی گفت...

آقای اوباما
سی سال، هرساله همین روز در 13 آبان به وحشی ترین شکلی این نا ایرانیان ِ ایرانی نما، پرچم کشورتان را به آتش کشیدند و می کشند و به ملت آمریکا و تاریخش توهین کردند و می کنند، و خانه ی شما را اشغال کردند، اما شما هنوز در پی ِ دلجویی ِ آخوندها هستید تا شاید سلام شما را علیک بگویند.سی سال حزب متبوع شما، همقطاران ِ شما و امروز شما هر بار که بر مسند ریاست جمهوری تکیه زدید، دست تان را به التماس سوی آدمکشان ِ اسلامی دراز کردید، تا شاید دست تان را به سبب خدمتی که به این آدمخواران حکومت اسلامی کردید، بفشارند. اما نه اینکه دستتان را نفشردند، بلکه بر روی شما تُف انداختند.
سی سال هر امتیاز ِ ممکن را با گشاده دستی به همین از گور گریختگان تاریخ ِ ایران دادید و دستشان را در سرکوب ملت ایران، به ویژه زنان ِ سالارش باز گذاشتید تا هر چه بیشتر حقوق بشر را نقض کنند، بلکه شاید به شما اجازه بدهند دفتری در تهران باز کنید تا رابطه برقرار گردد.

An Iranian patriot گفت...

islamic regim in iran tries to send weapons to hamas and hizbollah in meditranian sea .U.S mut take an action to suppres Iranian help to extrimists
Iranians do not want an islamic regim anymore.thirty years was enough!!.

سرکار خانم زندی گفت...

آمریکا برای دادن وقت بیشتر به تهران اعلام آمادگی کرد
ها ها هیلاری جان و اوباما جان میگفتند آمریکا تا ابد صبر نخواهد کرد, ولی عملا نه تنها صبر خواهند کرد بلکه توان جلوگیری از مسلح شدن ایران به بمب اتم را ندارد فقط برای پرده پوشی از ضعف و ترس خود در برابر ایران میگن مهلت بیشتری به ایران خواهند داد !!!
http://www.radiofarda.com/content/f2_Iran_nuclear_draft_US_Davies_more_space_enrichment_Turkey/1873214.html

فدائی رهبر گفت...

به گفته رادیو فردا
کاخ سفید خواستار پاسخ سریع ایران به پیش نویس مبادله اورانیوم شد ,
اینقدر منتظر بماند تا جهنم یخ بزنه یا زیر پاش علف سبز بشه !
به فرموده امام خمینی :
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند !