۱۳۸۸ آبان ۲۱, پنجشنبه

فشار سنا بر اوباما بر سر افغانستان

با به تعویق افتادن تصمیم گیری پرزیدنت اوباما بر سر تعیین یک استراتژی جدید در افغانستان و اعزام نیروهای جدید دست کم به پس از بیستم نوامبر؛ فشارها در کنگره بر کاخ سفید شدت می گیرد.
هفت تن از اعضای متنفذ سنای آمریکا و در راس آنها سناتور جمهوریخواه جان مک کین طی نامه ای به پرزیدنت اوباما از او خواسته اند هر چه زودتر بر سر درخواست فرمانده ی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان مبنی بر اعزام حدود چهل هزار نیروی اضافی تصمیم بگیرد.
بیش از دو ماه از زمان دریافت توصیه های ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده ی نیروهای چند ملیتی در افغانستان، می گذرد.
هفت سناتور آمریکایی دیروز همزمان با روز یادبود جانباختگان و نیروهای بازگشته از جنگ طی نامه ای خطاب به پرزیدنت اوباما با اشاره به گذشت هشت سال از جنگ افغانستان و جانفشانی های بسیار جوانان آمریکایی می نویسند ژنرال مک کریستال در گزارش اش تاکید می کند اگر طی دوازده ماه آتی ابتکار عمل از دست طالبان خارج نشود شکست شورشیان ممکن است دیگر امکان پذیر نباشد.
این قانونگزاران و در راس آنها سناتور جمهوریخواه جان مک کین تاکید می کنند زمان بسیار مهم است.
گزارش ها حاکی است پرزیدنت اوباما پس از هشتمین جلسه با گروه مشاوران امنیت ملی اش در پی گزینه ای فراتر از چهار مورد محدود به اعزام نیرو بین ده تا چهل هزار تن و طیفی از استراتژی از مقابله با شورش تا مبارزه با تروریسم است.
در نامه ی قانونگزاران به پرزیدنت اوباما آمده است ما درک می کنیم که تصمیم به اعزام جوانان کشور به میدان جنگ امری دشوار برای فرمانده ی کل قوا است اما، پیشاپیش شصت و هشت هزار آمریکایی در افغانستان در معرض خطرند و هر چه زودتر نیرو و امکانات درخواستی ژنرال مک کریستال فرستاده شود نیروهای مستقر از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود.
جان مک کین خطاب به رقیب انتخاباتی اش می نویسد ما به دلایل متعددی باید در افغانستان پیروز شویم اما، از همه مهمتر این است که جهان یکبار پا از افغانستان عقب کشید و آن کشور را به میدان خشونت، تنفر و بیرحمی در برابر حقوق بشر سوق داد؛ این امر نباید دوباره رخ دهد.