۱۳۸۸ آبان ۱۲, سه‌شنبه

مرکل در کنگره: «هر که اسرائیل را تهدید کند جهان آزاد و ما را تهدید کرده است.»

صبح امروز کنگره ی ایالات متحده ی آمریکا صحنه ی سخنرانی تاریخی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در برابر نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بود.
به گفته ی سفارت آلمان در واشنگتن صدر اعظم آلمان بدلیل تحولات یکی دو روز اخیر تا آخرین لحظات بر روی متن سخنرانی سی و چهار دقیقه ای اش در برابر نشست مشترک کنگره کار می کرد.
آنگلا مرکل دومین صدراعظم تاریخ آلمان است که به گفته ی خودش از این «افتخار بزرگ» برای سخنرانی در کنگره برخوردار می شود. کونراد ادنائر، نخستین صدراعظم آلمان بود که در سال هزار و نهصد و پنجاه و هفت در برابر نشست های جداگانه ی دو مجلس کنگره سخنرانی کرد. مرکل، بزرگ شده ی آلمان شرقی، سخنرانی خود را در آستانه ی بیستمین سالگرد فروریختن دیوار برلین در نهم نوامبر هزار و نهصد و هشتاد و نه با قدردانی از آمریکا برای پشتیبانی از اتحاد دو آلمان تنها یازده ماه پس از آن رخداد تاریخی آغاز کرد. آینده ی روابط آلمان و آمریکا پس از پیروزی مجدد مرکل در انتخابات و همکاری بر سر تحریم ایران در صورت شکست گفتگوها با تهران از جمله الویت های صدراعظم آلمان است.
آینده ی روابط آلمان و آمریکا پس از پیروزی مجدد مرکل در انتخابات، چشم انداز تصویب پیمانی برای کاهش گازهای گلخانه ای در کنفرانس کپنهاگ در ماه دسامبر، نقش آلمان در افغانستان با چهار هزار و دویست نیرو به عنوان سومین نیروی بزرگ خارجی در آن کشور پس از معرفی حامد کرزای به عنوان رئیس جمهوری افغانستان برای یک دوره ی پنج ساله ی دیگر، و همکاری بر سر تحریم ایران در صورت شکست گفتگوها با تهران، الویت های صدراعظم آلمان است.
مرکل ماه اوت از آمادگی کشورش برای تحریم انرژی ایران در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای خبر داده و یکی از صریح الهجه ترین منتقدان رفتار خشن حکومت ایران با مردم بدنبال انتخابات خرداد ماه ریاست جمهوری بوده است.
آنگلا مرکل با یادآوری فاجعه ی هولوکاست و کشتار شش میلیون یهودی در اروپا خطاب به قانونگزاران آمریکایی گفت تاریخ به ما خویشتنداری را آموخت اما، در برابر آنهایی که برای حقوق انکار ناپذیر افراد هیچ ارزشی قائل نیستند و حقوق بشر را نقض می کنند نباید ذره ای خویشتنداری نشان داد. مرکل تاکید کرد این عدم تحمل همچنین زمانی که خطر دستیابی ایران به جنگ افزار کشتار جمعی و تهدید امنیت ما مطرح است باید نشان داده شود. مرکل به اعضای کنگره گفت ایران باید به این امر وقوف یابد و از پیشنهاد ما نیز آگاه است. صدر اعظم آلمان تاکید کرد ایران می داند ما چه حد و مرزی را در نظر داریم اینکه بمب اتم در دستان رئیس جمهوری ایران، فردی، که هولوکاست را نفی می کند، اسرائیل را تهدید و موجودیتش را برسمیت نمی شناسد، غیرقابل قبول است.
در کنگره قانونگزاران نگرانند ائتلاف اصلی مرکل با گوئیدو وستروله، رهبر حزب دموکراتیک آزاد آلمان، وزیر خارجه ی جدیدی که بر کرسی والتر اشتاین مایر تکیه می زند با توجه به طرفداری وستروله از گسترش روابط تجاری آلمان با کشورها به معکوس شدن روند رو به نزول روابط اقتصادی آلمان با ایران منجر شود.
مرکل هشدار داد حفظ امنیت اسرائیل اینک و برای همیشه غیر قابل بحث است و هر که اسرائیل را تهدید کند جهان آزاد و ما را تهدید کرده است.
رهبر آلمان گفت از این رو است که جهان آزاد اگر لازم باشد از طریق تهدیدهای اقتصادی سنگین با این تهدید بشدت برخورد می کند.
آلمان از سال دو هزار و پنج تا دو هزار و هفت صادرات خود به ایران را از چهار میلیارد و چهار صد میلیون یورو به سه میلیارد و دویست میلیون یورو کاهش داد.
مرکل سال دو هزار و هفت روابط بانکی سه بانک بزرگ آلمان با ایران را متوقف کرد و پیشتر به شرکت های آلمانی طرف همکاری های اقتصادی با ایران نسبت به کاهش روابط شان هشدار داده بود.
مرکل پیش از ورود به کنگره دیداری با پرزیدنت اوباما داشت که پیش از آن دو رهبر در حضوری کوتاه در برابر خبرنگاران به طیفی از مسائل از جمله همکاری دو کشور در حوزه ی منع گسترش جنگ افزار هسته ای و ایران اشاره کردند.

هیچ نظری موجود نیست: