۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

اینگل: «برزیل به احمدی نژاد مشروعیت می بخشد»

سفر محمود احمدی نژاد به برزیل و دعوت لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا از او پیشاپیش واکنش تند قانونگزاران در کنگره ی آمریکا را به همراه داشته است.
اعضای دموکرات و جمهوریخواه کنگره معتقدند دعوت برزیل از احمدی نژاد به تلاش های غرب برای تحت فشار گذاشتن ایران بر سر برنامه ی هسته ای اش ضربه زده، سردی روابط برزیل و آمریکا را به همراه خواهد داشت، و به اعتبار رو به فزونی آن کشور به عنوان بازیگری در صحنه ی بین المللی لطمه می زند.
سفر محمود احمدی نژاد به برزیل پنج ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری ای صورت می گیرد که موج اعتراضات به آن کماکان ادامه دارد و اپوزیسیون علنا ریاست جمهوری احمدی نژاد را غیر قانونی می داند.
الیوت اینگل، رئیس دموکرات کمیته ی امور نیمکره ی غربی در مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید دعوت لوئیز ایناسیو لولا دسیلوا، رئیس جمهوری بزریل، از احمدی نژاد یک خطای فاحش و یک اشتباه هولناک است.
به اعتقاد اینگل احمدی نژاد در میان مردم ایران از مشروعیت برخوردار نیست و برزیل با این سفر فضای احساس مشروعیت را به او می دهد.
ایران امیدوارست طی این سفر سه روزه به آمریکای جنوبی سطح مبادلات خود با برزیل را که طی هفت سال گذشته چهار برابر و به دو میلیارد دلار رسیده است به پانزده میلیارد دلار ارتقاء دهد. صادرات ایران به برزیل عمدتا محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی است. صادرات برزیل به ایران در سال دو هزار و هفت که عمدتا مواد غذایی را شامل می شود به یک و نیم میلیارد دلار رسید. برزیل در حال حاضر هشتمین قدرت اقتصادی جهان بشمار می رود.
کانی مک، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور نیمکره ی غربی در کنگره، می گوید
لولا جزء نخستین رهبران جهان بود که به احمدی نژاد برای پیروزی در انتخابات تبریک گفت و برزیل با افزایش نفوذش باید مسولیت هایش را نیز به خوبی درک کند. مک تاکید می کند دیدار احمدی نژاد و لولا زیر ذره بین خواهد بود.
لولا پیشتر از فشارها بر ایران بر سر توقف غنی سازی اورانیوم انتقاد کرده بود.
الیوت اینگل، عضو متنفذ کنگره، می گوید این سفر در حالی رخ می دهد که جهان در حال یافتن راهی برای ممانعت از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای است و این اقدام لولا نه تنها از نظر من بی معنی است بلکه چهره ی برزیل را به صراحت لکه دار می کند. اینگل می گوید برزیل کشوری دموکراتیک است که بسرعت مدرنیزه می شود و خواهان پیوستن به شورای امنیت است اما، راه رسیدن به آن گسترش روابط با احمدی نژاد، فردی که هولوکاست را نفی می کند و خواهان محو یک عضو دیگر سازمان ملل متحد است، نیست.
اما، دولت اوباما ابراز خوش بینی می کند این دعوت در راستای سیاست تعامل پرزیدنت اوباما با ایران قابل ارزیابی باشد.
از جمله نگرانی های قانونگزاران از نفوذ ایران در آمریکای جنوبی شواهد بدست آمده از قاچاق توسط گروههای افراطی اسلامی و عمال حزب الله در نقطه ی مرزی میان برزیل، آرژانتین و پاراگوئه است. قانونگزاران نگرانند نفوذ احمدی نژاد در منطقه به افزایش حس یهودی ستیزی در منطقه دامن بزند.
اگر دیدار لولا و احمدی نژاد به تقویت دیپلماسی و حل بحران هسته ای کمک کند برزیل قادر خواهد بود از زیر فشار انتقادات سربلند بیرون آید.
رابطه ی میان برزیل و آمریکا بدنبال انتقاد دولت لولا داسیلوا از نحوه ی برخورد آمریکا با بحران هندوراس و اعتراض به افزایش حضور نظامی آمریکا در کلمبیا دچار تنش شد. از این رو بعضی تحلیلگران سفر احمدی نژاد به برزیل را در راستای جستجوی ائتلافی ضد آمریکایی چون رابطه با دیگر کشورهای منطقه چون ونزوئلا ارزیابی می کنند.
دولت اوباما رویکرد یکی دو تن از اعضای سنا را در ایجاد تنش در روابط برزیل و آمریکا بی تاثیر نمی داند.
دولت اوباما با گذشت یازده ماه هنوز سفیری در برزیل ندارد. علت آن هم مخالفت سناتورهای جمهوریخواه جیم دمینت و جرج لمیو با معرفی تام شانن، مدیرکل پیشین وزارت خارجه در امور نیمکره ی غربی، بوده است. سناتور دمینت چندی پیش از مخالفت خود دست کشید اما، سناتور لمیو تازه مخالفت خود را آغاز کرده و معتقد است شانن سابقه ی چندان خوبی در برخورد با نفوذ ونزوئلا و سیاست های کوبا در منطقه نداشته است.
نگرانی گروهی از جمهوریخواهان این است که نرمش سفیر دولت اوباما در برزیل بویژه با توجه به سفر احمدی نژاد باعث شود برزیل پا جا پای ونزوئلا بگذارد.

۲ نظر:

Mohammad گفت...

با درود و آرزوی بهروزی

هنگامی که« پرزیدنت اوبامای لیبرال دموکرات » با اصرار «دولت احمدی نژاد » را به مذاکره دعوت میکند - آیا میتواند از امثال « پرزیدنت لولا داسیلوای چپگرا » بخواهد که با ماکیاولیسم جمهوری اسلامی مذاکره و مجالسه !! نکند ؟! به نظر میرسد جهت گیری سیاسی کاخ سفید به مشکل برخورد دوگانه بخورده ( ؟)- ارادتمند - محمد

Stoning to deat IRAN گفت...

از حمله اسراییل به غزه حمایت کرده و دست مریزاد میگویم... بزنید این خالد مشعل را تا دیگر بجای خلیج فارس نگوید خلیج عربی.و به صدام نگن شهید صدام حسین و براش عزاداری کنن
اسراییل جان بزن این عربا , بزن بزن که داری خوب میزنی !