۱۳۸۸ آذر ۹, دوشنبه

استراتژی خروج از افغانستان: چالش بزرگ اوباما

یکی از بلندپایه ترین سناتورهای جمهوریخواه در کنگره ی آمریکا از پرزیدنت اوباما می خواهد در سخنرانی سه شنبه اش درباره ی افغانستان از صحبت درباره ی استراتژی خروج پرهیز کند.
شماری از رهبران دموکرات کنگره امیدوارند پرزیدنت اوباما در سخنرانی اش پایان حضور آمریکا در افغانستان را پس از هشت سال به شکلی تشریح کند تا روشن شود نیروهای افغان چگونه نیازهای امنیتی کشورشان را تامین می کنند اما، شماری از جمهوریخواهان هشدار می دهند تعیین یک ضرب الاجل برای خروج پیامی حاکی از عدم تعهد آمریکا به منطقه برای متحدان و دشمنان در بر دارد.
در نهمین سال جنگ افغانستان پرزیدنت اوباما قصد دارد ماموریت را به انجام برساند. سه شنبه شب رئیس جمهوری آمریکا رئوس کلی استراتژی خود را در افغانستان پس از دو ماه بررسی و نه نشست با گروه امنیت ملی اش تشریح می کند. افزایش تا سی و پنج هزار نیرو خبرسازترین بخش سخنرانی است.
جمهوریخواهان و دموکرات ها از افزایش نیرو حمایت کرده اما، گروهی نسبت به تعیین معیارهای سنجش پیشرفت دولت حامد کرزی و تعیین استراتژی خروج ابراز نگرانی می کنند.
سناتور جمهوریخواه جان کایل می گوید صحبت از استراتژی خروج خطرناک است زیرا طالبان درمی یابد تا چه موقع عقب صبر کند و اروپاییان را هم به مشارکت ترغیب نمی کند.
به اعتقاد سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم تمام جهان ناظر بر عملکرد ما در افغانستان است. گراهم از جمله دلایل حضور در منطقه را تهدید مقامات ایران به ترک مذاکرات بر سر برنامه ی هسته ای عنوان می کند.
کارشناسان نظامی معتقدند پرزیدنت اوباما باید پرسش های مهمی را پاسخ دهد.
اینکه نیروهای اعزامی دقیقا چه ماموریتی دارند؟ و با مشکل دولت های شکننده در افغانستان و پاکستان چگونه روبرو خواهد شد؟
واشنگتن پست از تعهد جدید دولت اوباما به یاری رساندن به اسلام آباد در مبارزه با القاعده و طالبان خبر می دهد.
بنا به گزارش ها بخش عمده ی نیروهای جدید به جنوب، مرکز قدرت طالبان، و یک سوم به شرق و شمال اعزام می شوند. نه هزار تفنگدار دریایی پیش از پایان سال به منطقه قدم می گذارند.
سناتور جمهوریخواه کایل امیدوارست پس از هر اعزام دولت در انتظار نتیجه ننشیند و نیروی مورد نیاز ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده ی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، را بسرعت در اختیارش قرار دهند.
اما، سناتور دموکرات اون بای می گوید توصیه های مک کریستال وحی منزل نیست. به گفته ی بای ژنرال وست مورلند در پایان جنگ ویتنام درخواست نیروی بیشتر می کرد و ژنرال مک آرتور طی جنگ کره خواستار انداختن یک بمب اتمی بر روی چین بود.
به باور رئیس دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح سنا پرزیدنت اوباما در سخنرانی اش باید روشن کند نیروی بیشتر آمریکایی چگونه به افزایش نیروهای افغان کمک می کند.
ژنرال مک کریستال قصد دارد تا اکتبر دو هزار و سیزده نیروهای افغانستان را به چهار صد هزار شامل دویست و چهل هزار نیروی ارتش و صد و شصت هزار پلیس افزایش دهد.
سناتور لوین می کوشد این ضرب الاجل را به سال دو هزار و دوازده تغییر دهد.
ژنرال مک کریستال هشتم دسامبر در کنگره حاضر خواهد شد تا از استراتژی افغانستان دفاع کند. حضور ایشان در واشنگتن بدنبال گزارش این هفته ی وزیر خارجه و دفاع و رئیس ستاد مشترک به کنگره انجام می گیرد.
تحلیلگران معتقدند افزایش نیروها در افغانستان اتحاد پرزیدنت اوباما و ننسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، را به آزمون می گذارد.
در آستانه ی سخنرانی پرزیدنت اوباما سنا گزارش خبرسازی را درباره ی افغانستان منتشر کرده است.
گزارش چهل و نه صفحه ای کمیته ی روابط خارجی سنا که رسما امروز منتشر می شود به این امر پرداخته که هدف در جنگ افغانستان کماکان همان است که سال دو هزار و یک در آغاز جنگ بود: نابودی القاعده و رهبرانش. تهیه کنندگان گزارش بر مبنای طیف وسیعی از منابع وزیر پیشین دفاع، دانالد رامسفلد، و فرمانده ی ارشدش، تامی فرنکز، را متهم می کنند در شرایطی که در آستانه ی دستگیری یا از پای درآوردن اسامه بن لادن، رهبر القاعده، بودند با درخواست اعزام نیروی کمکی مخالفت می کنند. بنا بر این گزارش بن لادن که در کوههای تورا بورا در دام افتاده بود از فرصت کمبود نیروهای آمریکایی استفاده کرد و وارد پاکستان شد. گزارش در پایان تصریح می کند با دستگیری بن لادن جنگ به پایان نمی رسید اما، او پس از فرار به پاکستان به نمادی قدرتمند برای افراط گرایی و جمع آوری کمک های مالی بدل شد که در ناآرامی ها در پاکستان هم موثر بود.

هیچ نظری موجود نیست: