۱۳۸۸ آذر ۵, پنجشنبه

شمارش معکوس جنگ اوباما در افغانستان

پرزیدنت اوباما حدود سه ساعت پیش از سخنرانی سراسری سه شنبه شب که طی آن استراتژی خود برای افغانستان را تشریح می کند با رهبران دموکرات و جمهوریخواه کنگره در کاخ سفید به گفتگو می نشیند.
بسیاری از دموکرات های هم حزبی رئیس جمهوری آمریکا برای اعلام حمایت از اعزام نیروی بیشتر به افغانستان مشکل خواهند داشت اما، پرزیدنت اوباما از پشتیبانی چشمگیر جمهوریخواهانی برخوردار خواهد شد که او را برای اعزام نیرو تحت فشار گذاشته بودند.
افغانستان میزبان حدود شصت و هشت هزار نیروی آمریکایی است.
انتظار می رود پرزیدنت اوباما در سخنرانی سراسری ساعت هشت شب خود در مرکز آموزش نظامی وست پوینت نیویورک از اعزام تا سی و چهار هزار نیروی اضافی خبر دهد.
ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده ی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، برای مبارزه با القاعده و طالبان چهل هزار نیرو درخواست کرده بود.
نیویورک تایمز می نویسد مقامات آمریکایی در نشست هفته ی آتی ناتو در بروکسل از هم پیمانان خواهند خواست مابقی نیروی مورد نیاز را تامین کنند.
ایتالیا و بریتانیا پیشاپیش از موافقت برای افزایش نیرو خبر داده اند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین شب گذشته در گفتگویی با فاکس نیوز گفت با توجه به مشارکت هم پیمانان چندان نگران شمار نیروهای اعزامی نیست بلکه مایل است در استراتژی جدید افغانستان تاکید بر موفقیت باشد تا استراتژی خروج.
مک کین می گوید استراتژی خروج بدنبال موفقیت در جنگ چون نمونه ی عراق راه خود را روشن می کند.
طی دو هفته ی آینده تمام مقامات مسول امنیت ملی از جمله ژنرال مک کریستال، رابرت گیتس، وزیر دفاع، هیلری کلینتون، وزیر خارجه، و دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک، در برابر کمیته های مسول امور جنگ حاضر خواهند شد.
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، می گوید اعزام هر یک نیرو برای دوره ای یک ساله یک میلیون دلار هزینه دارد. جنگ افغانستان گذشته از تلفات جانی تنها در ماه ژوئن شش میلیارد و هفتصد میلیون دلار هزینه برای آمریکا در بر داشته است.
کسری بودجه ی یک هزار و چهارصد میلیارد دلاری اعزام نیرو را به امری دردسرساز برای پرزیدنت اوباما در میان هم حزبی هایش بدل می کند.
دیوید اوبی، رئیس دموکرات کمیته ی تخصیص بودجه ی کنگره، طرحی را برای افزایش یک درصد مالیات با عنوان مالیات جنگ ارائه کرده است و می گوید اگر به این امر دست نزنیم میلیاردها دلار بر بدهی نسل بعدی افزوده و از بازسازی اقتصادی کشور در می مانیم.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، که پیشتر از مخالفت دموکرات ها در کنگره با اعزام نیرو سخن گفته بود سه شنبه ی این هفته ساعتی پیش از تاکید پرزیدنت اوباما در پایان دادن به ماموریت در افغانستان با رئیس جمهوری در کاخ سفید ملاقات کرد.
گیبز تاکید دارد پرزیدنت اوباما در سخنرانی سه شنبه شب بر هزینه های جنگ و فشار بر دولت کرزی برای مبارزه با فساد تاکید کند.
سخنگوی کاخ سفید می گوید تعهد آمریکا بی پایان نیست و این کشور هشت سال دیگر در افغانستان نخواهد بود.
جلسه ی سه شنبه ی پرزیدنت اوباما با رهبران دموکرات و جمهوریخواه کنگره شامل روسای کمیته های نیروهای مسلح و امور خارجی مجلس نمایندگان و سنا احتمالا ساعت چهار و چهل و پنج دقیقه یعنی دقیقا سه ساعت و ربع پیش از سخنرانی رئیس جمهوری در نیویورک انجام می گیرد.
برخلاف فشار هم حزبی های پرزیدنت اوباما بر سر جنگ افغانستان، افکار عمومی نگاهی متفاوت به جنگ دارد.
موسسه ی نظر سنجی گالوپ نتایج نظرسنجی را که طی این هفته در آمریکا انجام گرفته با نظرسنجی که هفته ی نخست نوامبر تهیه شده مقایسه کرده است که از افزایش نسبی حمایت افکار عمومی از اعزام نیرو به افغانستان حکایت دارد.
گروهی که از اعزام چهل هزار نیرو حمایت می کردند دو درصد بیشتر شده اند. حامیان افزایش نیرو کمتر از چهل هزار سه درصد افزایش نشان می دهند و حامیان حفظ شمار فعلی نیروها دو درصد افزون شده اند. در عین حال، حامیان آغاز کاهش نیروها پنج درصد کمتر شده و افرادی که نظری نداشته اند هم دو درصد کمتر شده اند.
این تغییر محسوس طی حدود سه هفته ی اخیر و همزمان با جلسات متعدد پرزیدنت اوباما با گروه امنیت ملی اش برای بررسی استراتژی افغانستان رخ داده است.

۲ نظر:

Mohammad گفت...

با درود بر همه انساندوستان

به نظر میرسد ارتش امریکا به یک مشکل تاریخی مبتلاست .
ارتش امریکا از 240 سال پیش تا پایان جنگ جهانی دوم در همه جنگها پیروز بوده ( جنگ استقلال - جنگ سرخپوستان - جنگ انفصال - جنگ تگزاس با مکزیک - جنگ های جهانی اول و دوم - نبرد دژ آلامو استثناست ) . اما پس از جنگ جهانی دوم این ارتش قدرتمند در هیچ جنگی پیروز نشده .( کره - ویتنام - کامبوج - سومالی - لبنان - اشغال جزیره کوچک دریای کارائیب استثناست ) و عراق ؟ و افغانستان ؟
به نظر میرسد استراتژیست های نظامی امریکا نیاز به «« تغییر دید »» دارند .
با یکسوم نیروی پیاده شده در افغانستان باید جنگ پایان مییافت ؟؟
ارادتمند محمد

Mohammad گفت...

درود برجان مک کین - دوست ایرانیان

در توضیح نظر فوق باید پرسید « آیا هدف امریکا از جنگ در کشور های مختلف به قدرت رسانیدن افراد نالایق و پر حرف نظیر نوری المالکی و کرزای است ؟ ( به این لیست باید وان تیو - باتیستا - زیادباره - و .... را افزود ) .
آیا « نگهبانی دادن و گشت زنی » سربازان امریکا در خیابانها آنان را به سیبل متحرک بدل نکرده ؟
آیا دو سیاست زیانبار فوق دلیل ناکامی شما نیست ؟ ارادتمند محمد