۱۳۸۸ آبان ۲۲, جمعه

«مصادره اموال بنیاد علوی و تمدید تحریم ایران گام نخست برای اعمال فشار بر ایران؟»

در برنامه ی امشب کوشیدیم به این پرسش ها پاسخ دهیم: «آیا مصادره اموال بنیاد علوی در آمریکا و تمدید تحریم ایران گام نخست دولت اوباما برای اعمال فشار بر ایران است؟» و «چرا آمریکا برای بررسی پیشنهاد تبادل اورانیوم به ایران زمان می دهد؟»

پرزیدنت اوباما در آغاز نخستین سفر آسیایی خود در کنفرانس خبری مشترکی با یوکیو هاتویاما، نخست وزیر جدید ژاپن، ضمن برشمردن اقتصاد، تغییرات اقلیمی کره ی زمین، افغانستان، و منع گسترش جنگ افزار هسته ای، به عنوان اهداف مشترک دو کشور و دستور کار سفر آسیایی اش گفت در راستای ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته ای با رهبر ژاپن در باره ی کره ی شمالی و اوضاع در ایران گفتگو کرده است. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد اگر ایران و کره ی شمالی در مسیر عمل به تعهدات بین المللی شان گام بردارند آینده ای بهتر در انتظارشان خواهد بود؛ اگر نه، جامعه ی جهانی متحد خواهد ماند و قطعنامه های شورای امنیت را به اجرا گذاشته و تلاش ها در راستای خلع سلاح هسته ای را ادامه می دهد.

رئیس جمهور آمریکا ساعتی پیش از ترک واشنگتن و دو روز پیش از موعد مقرر کنگره ی آمریکا را در جریان تمدید تحریم های ایران برای یک سال دیگر گذاشت.
همزمان دادستان های فدرال آمریکا خواستار مصادره ی یک آسمانخراش و چهار مسجد در نیویورک، مریلند، تگزاس، کالیفرنیا، و همچنین ملکی در ویرجینیا و نه حساب بانکی متعلق به بنیاد علوی و شرکت آسا شده اند. اتهام وارده همکاری این مراکز با بانک ملی در راستای تامین منابع لازم برای برنامه ی هسته ای، موشکی و فعالیت های تروریستی است. بانک ملی در تحریم قرار دارد.
دادستان ها می گویند این نهادها زیر نظر سفیر ایران در سازمان ملل فعالیت می کنند.
بنیاد علوی این اتهامات را رد کرده و می گوید سازمانی غیرانتفاعی است که در راستای گسترش فرهنگ اسلامی فعالیت می کند. سرمایه های این بنیاد تا پانصد میلیون دلار برآورد می شود.

گفتگویی اختصاصی داشتیم با آقای کنت تیمرمن، پژوهشگر مسائل ایران و مدیر بنیاد دموکراسی در ایران. تیمرمن پانزده سال بر روی فعالیت بنیاد علوی مطالعه کرده است.

همچنین با پال برنن، پژوهشگر ارشد هسته ای انستیتو علوم و امنیت بین الملل، در باره ی نتایج بازرسی از سایت دوم غنی سازی اورانیوم در ایران و گزارش پیش روی آژانس گفتگو کردیم.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در آخرین گزارش خود نتیجه ی بازرسی از مرکز فردو را منعکس می کند. رسانه ها به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشتند ساخت مرکز قم به هفت سال قبل باز می گردد.

بنا به گزارش ها ساخت مرکز فردو حدود سال دو هزار و دو آغاز شد. بعد برای دو سال همزمان با تعلیق غنی سازی مراحل ساخت متوقف شد و سال دو هزار و شش زمانی که غنی سازی از سر گرفته شد ساخت آن ادامه پیدا کرد.

توقف نصب سنتریفیوژها در نظنز در سطح پنج هزار از موارد درز کرده به رسانه هاست که احتمالا در گزارش البرادعی منعکس خواهد شد. کارشناسان این امر را ناشی از مشکلات فنی می دانند.

ابعاد مرکز فردو ظاهرا برای یک مرکز صنعتی غنی سازی کوچک اما، برای فعالیت های نظامی کافی است. به باور کارشناسان ایران می تواند تا یک سال دیگر این مرکز غنی سازی را راه اندازی کند.

در ادامه ی برنامه با آقایان بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، و احمد تقوایی، تحلیلگر مسائل ایران، مهمترین تحولات هفته را زیر ذره بین قرار دادیم.

لینک گفتگو با کنت تیمرمن:

http://www.youtube.com/watch?v=1_Vcv4OJoyM&feature=player_embedded

لینک گفتگو با پال برنن:

http://www.youtube.com/watch?v=FzF-RM5O14s&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=f9jzIoxrcGo&feature=player_embedded

۴ نظر:

Babak گفت...

از مصادره اموال موسسه های وابسته به جمهوری اسلامی متشکریم چرا زودتر اینکارو نکردید ?

خوش قول گفت...

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که برخلاف برنامه‌ریزی‌های قبلی به دلیل «مشکلات فنی» قادر به راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای نیروگاه بوشهر تا پایان سال جاری نیست. این چندمین بار است که روسیه راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران را عقب انداخته است.

اعلام تاخیری دیگر در راه‌اندازی این نیروگاه در حالی است که سرگی کیر‌ی‌ینکو، رئیس شرکت اتم روس، با اشاره به قصد مسکو برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در سال ۲۰۰۹ گفته بود که «ما امروز به همراه متخصصان ایرانی دقیقاً طبق جدول زمانی پیش می‌رویم». ها ها ها ها ها ها ها ها ها ها ها ها

Test گفت...

برنامه تفسیر خبر با شرکت علی اکبرامید مهر عالی بود بیشتر ایشان را بیارید تا حرف بزنند قبل از اینکه جمهوری اسلامی او را از میان بردارد

متخصص گفت...

آژانس از احتمال وجود مراكز مخفى اتمى ديگر در ايران خبر داد
آژانس بين المللى انرژى اتمى در جديدترين گزارش خود در باره فعاليت هاى هسته اى ايران گفت: اعلام وجود دومين تاسيسات غنى سازى اورانيوم از سوى تهران پرسش هاى تازه اى در خصوص احتمال وجود مراكز هسته اى مخفى ديگرى را در اين كشور مطرح كرده است.
http://www.radiofarda.com/content/f4_IAEA_new_report_Iran_facility_nuclear/1879667.html
بادا بادا مبارک بادا ایشالله مبارک بادا