۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

چرا رژیم بی اعتنا به عمیق تر شدن انزوا در خارج و در میان مردم بی واهمه معترضان را سرکوب می کند؟

برنامه ی تفسیر خبر جمعه میزبان باربارا لوخبیلر، رئیس کمیته ی ایران در پارلمان اروپا، بود. جمهوری اسلامی سفر این هفته ی هیات یازده نفره ای از پارلمان اروپا به تهران به ریاست باربارا لوخبیلر را که قرار بود شامل دیدار با اپوزیسیون باشد در شرایطی غیرمنتظره لغو کرد.
بر مبنای این دیدار پنج روزه ی از پیش برنامه ریزی شده اعضای پارلمان اروپا قصد داشتند از پنج شنبه تا دوشنبه با طیفی از شخصیت های سیاسی در ایران ملاقات کنند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ی ایران، علت اصلی لغو سفر را فشارهای کنگره ی آمریکا عنوان کرد. پانزده تن از قانونگزاران آمریکایی طی نامه ای دو حزبی به یرژی بوزک، رئیس پارلمان اروپا، با انتقاد از نامناسب بودن زمان این سفر خواستار به تعویق افتادن آن شده بودند. اعضای کنگره در نامه ی خود نوشته بودند این نخستین سفر یک هیات پارلمانی طی یک سال گذشته به ایران با توجه به سرکوب خونین معترضین در ایران و آغاز مذاکرات برای اعمال تحریم های بین المللی تاثیری مخرب خواهد داشت.
باربارا لوخبیلر در رشته های علوم سیاسی، حقوق بین‌الملل و تعلیم ‌و ‌تربیت تحصیل کرده است. او ده سال از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ دبیرکل عفو بین‌الملل در آلمان بود و همچنین دبیرکلی لیگ جهانی زنان برای صلح و آزادی در آلمان را برعهده داشت. لوخبیلر رئیس کمیته ای موسوم به هیات روابط با ایران در پارلمان اروپاست که مسول رسیدگی به امور ایران است. او نماینده حزب سبزهای آلمان در پارلمان اروپاست.

در ادامه ی برنامه کارشناسان برنامه دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی کالج مانتگمری ایالت مریلند، و بابک داد، تحلیلگر و روزنامه نگار، به بررسی آخرین تحولات در این باره پرداختند.

۱۰ نظر:

Unknown گفت...

خوشحالم که بابک یکتافر نیست این هفته.

ناشناس گفت...

because their previous experiences through these years have made them confident enough that western countries would show no decisive reaction but fuss

نسترن گفت...

حمله نظامی لازمست استدلال مخالفین اشتباه است چون سرعت اتمی شدن از سرعت سرنگون شدن توسط مردم بسیار بیشتر است و اصولا اگر رژیم به بمب دست یابد بلافاصله آنرا برای نابودی اسراییل بکار میبرد در نتیجه در ضربه متقابل ایران هم با بمب اتمی نابود میشود
پس بهتر است هر چه سریعتر تاسیسات اتمی بمباران شود و مردم هم با استفاده از ضعف رژیم آنرا سرنگون کنند .
متاسفانه تاریخ سرنگونی توسط جنش سبز نامعلوم ولی تاریخ دستیابی به بمب اتمی تقریبا معلوم است شما نمیتوانید از میلیونها مردم اسراییل بخواهید صبر کنند تا جنبش سبز پیروز شود و نابودی خود را نادیده گیرند.
آنها برای نجات موجودت خود مجبور به بمباران تاسیسات اتمی رژیم امام زمانی هستند و حق هم دارند اتفاقا برعکس نظر مخالفین باید رژیم را هل د اد .

نوشاد از ایران گفت...

با سلام به آقای دهقانپور. سوالی از مهمان برنامه دارم
رژیم حاکم بر ایران، امکان برقراری هر نوع ارتباط اجتماعی و مجازی را از اکثر شهروندان سلب کرده است. با قطع جریان آزاد اطلاعات تعداد و جمعیت انبوه معترضان بی اهمیت شده و سرکوب با دشواری کمتری ادامه پیدا میکند. سوال این است که در این شرایط که پیامدهای تحریم ایران برای غرب مبهم است، چرا غرب و به خصوص اتحادیه اروپا تلاشی برای مقابله با فیلترینگ و امواچ پارازیت انجام نمیدهند؟ در حالی که تحریم عواقب نامشخصی دارد، این کار با تقویت اپوزیسیون عملا فشار سیاسی مورد نیاز غرب برای چانه زنی در پرونده هسته ای را نیز فراهم خواهد کرد و در عین حال به نفع ملت ایران نیز خواهد بود

زهرا گفت...

با درود خدمت شما
و عرض احترام به مهمان برنامه خانم باربارا لوخبیلر
لطفا با توجه به اتمام محکومیت آیت الله بروجردی و ادامه بازداشت ایشان در زندان اوین و سخت تر شدن شرایط این روحانی در بند،
از خانم لوخبیلر سوال بفرمایید که رژیم به چه علت ایشان را نگه داشته اند و اینگونه شرایط را بر ایشان اعمال داشته اند؟
با سپاس

ناشناس گفت...

سيامک عزيزسئوال مهمي دارم از مهمان برنامه : چرا اتحادیه اروپا شرکت های ماهواره ای نظیر هاتبرد رو مجبور نمی کند که کانال های جمهوری اسلامی رو حذف کنند .درست نیست پرس تی وی با استفاده از تکنولوژی اروپائیها از قلب لندن برای اروپائیها برنامه های بنیاد گرایانه پخش کند بعد بی بی سی در همان شهر نتواند برنامه اش را برای حتی اروپا ئیان پخش کند و نصیب مردم ایران اثرات مرگ آور پارازیت شود
متاسفانه خيلي ها قادر به ديدن برنامه شما به دلیل پارازیت نیستند و همچنین بی بی سی ویا تفسیر خبر را نمي توانند نگاه کنند

Mohammad گفت...

با درود و آرزوی بهروزی

آیا هنوز هدف اصلی ج.ا. را نمیدانید ؟ و و فکر میکنید ملاهای ما برای منزوی نبودن - برای مردم و حتی خانواده خودشان ارزشی قائل هستند ؟ مشکل شما غربی ها این است که سران ج.ا. را با سران خودتان مقایسه میکنید - و فکر میکنید به هرحال اندکی « شرافت انسانی » در وجود احمدی نژاد و « رهبران مثل او ؟ » پیدا میشود .
شما توجه ندارید که « آرزوی ملاهای ج.ا. برگشت به هزار و چهارصد سال پیش است - پس مرده شو ببرد همه جوامع پیشرفته را »
در پاسخ باید به نابود کردن عمدی محیط زیست - آلوده کردن عمدی آب ها - بالا بردن تورم و فقیرتر کردن توده مردم با چاپ اسکناس و متقابلا میلیاردها دلار رانت خواری وابستگان حکومت -و پائین بردن حد بهداشت - و حتی پخش امواج پارازیت که خانواده خودشان را هم تهدید میکند ( با پوزش ضرب المثل رکیک فارسی درباره این آقایان است - کسی که با مادرش زنا کند ,با دیگران چه ها کند ) .
طبیعتا اگر « زن کهنه امثال احمدی نژاد بمیرد , خوب زن نو و خانه نو خواهد گرفت »- این مشکل شماست که طرز تفکر « قشر بی عاطفه سنتی شرقی » را درک نمیکنید .

اما :دیروز « دکتر » احمدی نژاد گفته است که « ایران در پنج سال دیگر قدرت بلامنازع جهان است » ؟؟
جهان آزاد معنی سخنان « دکتر جمهوری اسلامی » را میداند اما تظاهر به « نفهمیدن » میکنند -
((اگر کسی خوابیده باشد میتوان او را بیدار کرد , اما اگر کسی تظاهر به خوابیدن کند هرگز نمیتوان او را بیدار کرد - مثل اروپا و امریکای امروز ؟؟)).
پس لازم است باز هم با صدای بلند بگوئیم - آهای آقایان بیدار شوید - دکتر احمدی نژاد با صدای رسا میگوید « تا پنج سال دیگر این اتفاقات خواهد افتاد .
1 - آزمایشات اتمی ج.ا. قریب الوقوع است - پس شما غربی ها باید آماده فرار از اطراف ج.ا. باشید - یعنی عراق - افغانستان و شیوخ عرب را در معرض تشعشعات هسته ای بگذارید و فرار کنید .
2 - رهبران سیاسی قبایل عقب مانده فوق ( که همان کشور ها هستند ) خودشان تسلیم خواهند شد .»
3 - آن هنگام - حد اکثر تا چهار سال دیگر - اختیار لوله های نفت و گاز منطقه در دست ج.ا. خواهد بود - و این است « قدرت بلامنازع » از دید « دکتر » احمدی نژاد - دارای فوق تخصص « پوپولیسم » از « دانشگاه ج.ا. »
پاینده باشید .
ارادتمند محمد

فرحناز گفت...

رژیمی که روز روشن جلوی هزاران شاهد و دوربین موبایل با ماشین مردم را زیر میگیرد و ندا آقا سلطان را جلوی چشم مردم با گلوله بقتل میرساند و بعد تکذیب میکند مطمئنا آنقدر وقاحت دارد که وقتی بمب اتم را توسط حماس یا حزب اله در اسراییل انداخت بگوید ما نبودیم آنها از کشورهای دیگر بمب را تهیه کرده بودند ! پس اسراییل لحظه ای نباید در جلوگیری از این رژیم معطل کند رژیمی که دائم در فکر محو اسراییل از روی زمین است.
رژیم در صورت حمله نظامی بقدری ضعیف میشود که توسط مردم بسادگی بزیر کشیده خواهد شد .

ماندانا گفت...

حمله به تاسیسات اتمی، آرزوی حکومت ایران نیست چون خوب میداند رژیمی که پشتیبانی مردم را ندارد با یک مشت شکنجه گر حقوق بگیر نمیتواند بجنگ ارتش آمریکا برود و فورا سقوط خواهد کرد .
حمله به تاسیسات اتمی، آرزوی حکومت ایران نیست چون خوب میداند رژیمی که پشتیبانی مردم را ندارد با یک مشت شکنجه گر حقوق بگیر نمیتواند بجنگ ارتش آمریکا برود و فورا سقوط خواهد کرد . اصولا فرصت اعلام شرایط جنگی و کشتن مخالفین را ندارد , جنگ با ارتش اسراییل و ابر قدرت آمریکا که ایران را در محاصره دارد و احتمالا کشورهای عربی اطراف که دل خوشی از ایران ندارند شوخی بردار نیست ظرف چند روز و شاید چند ساعت رژیم فرو میریزد .
ماندانا

Mina گفت...

ثمره آمریکا درعراق و یا افغانستان آورده از دخالت ها و بمب گذاریهای جمهوری اسلامی که بگذریم آزادی سیاسی و مطبوعات و حق تظاهرات مسالمت آمیز و از بین رفتن حکومت جهنمی و خونریز صدام در عراق و لغو قوانین وحشیانه سنگسار و بریدن دست و پا در افغانستان و آزادی نیمی از جمعیت یعنی زنان افغانستان که حتی حق تحصیل و بیرون رفتن از خانه نداشتند. صد البته جمهوری اسلامی با کمک تروریستی و ارسال بمب کنار جاده ای به عراق و طالبان و پناه دادن به خانواده بن لادن و احتمالا خود او سعی دارد چهره آمریکا را خراب و با مهندسی افکار عمومی علیه آمریکا مانع حمله آینده به رژیم جنایتکار خود شود .