۱۳۸۸ دی ۳۰, چهارشنبه

یکصدا به مخالفان احمدی نژاد در سنا افزوده شد

سناتور منتخب اسکات براون شب گذشته یک پیروزی انتخاباتی غیرمحتمل را در تاریخ آمریکا رقم زد تا به عنوان چهل و یکمین سناتور جمهوریخواه پا به سنای ایالات متحده بگذارد. براون با تحمیل شکست سنگینی به رقیب دموکراتش، مارتا کوکلی، در ایالت ماساچوست، نه تنها پس از نزدیک به نیم قرن کرسی را که در اختیار سناتور فقید دموکرات ادوارد کندی بود کسب کرد بلکه اکثریت قاطع شصت دموکرات در سنای ایالات متحده را ربود تا برنامه های پرزیدنت اوباما با چالشی جدید در کنگره روبرو شود.
پیروزی اسکات براون یک زنگ بیدارباش بلند برای دموکرات هاست.
در میان برف و سرمای سخت زمستان بیش از دو میلیون و دویست و بیست و پنج هزار رای دهنده در ایالت بطور سنتی لیبرال ماساچوست به پای صندوق های رای رفتند تا سرنوشت یکی از حساس ترین انتخابات ایالتی تاریخ معاصر آمریکا را رقم بزنند.
در ماساچوست نسبت دموکرات ها به جمهوریخواهان سه به یک است اما، مستقل ها نیمی از رای دهندگان را تشکیل می دهند.
اسکات براون، سناتور ایالتی جمهوریخواه ناآشنایی، که با تکیه بر نارضایی رای دهندگان مستقل از شیوه ی عمکلرد واشنگتن کمپین خود را بنا کرد موفق شد با کسب پنجاه و دو درصد آرا در برابر چهل و هفت درصد آرا رقیب دموکراتش، مارتا کوکلی، دادستان کل ماساچوست، و اختلاف یکصد و ده هزار رای، رقیبی را درهم بکوبد که تا چند هفته پیش پیروزی او حتمی تصور می شد.
براون پس از پیروزی گفت امیدوارست واشنگتن صدای مستقل ها در ماساچوست را بشنود. چهل و یکمین سناتور جمهوریخواه کنگره گفت مردم این اصلاحات چند صد میلیارد دلاری سیستم درمانی را نمی خواهند.
شکست تلخ دموکرات ها در سنگرگاهشان آنها را بر سر چگونگی تصویب نهایی لایحه ی اصلاح سیستم درمانی به تقلا انداخت.
حال که نسبت اکثریت در سنا به پنجاه و نه به چهل و یک تغییر کرده است اگر دموکرات ها نتوانند راه چاره ای پیدا کنند پیروزی براون می تواند به سقوط لایحه اصلاح بیمه درمانی منجر شود.
سناتور دموکرات جیم وب نسبت به هر گونه تلاش هم حزبی هایش برای تصویب لایحه در فاصله ی دو هفته مانده به مراسم سوگند براون هشدار داد و آن را بی احترامی به رای دهندگان ماساچوست عنوان کرد.
اما، ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، تاکید کرد کنگره اصلاحات را به انجام خواهد رساند.
اسکات براون دیشب تاکید کرد آماده است بدون تاخیر به واشنگتن برود.
پیشاپیش رایزنی هایی برای صرفنظر کردن از مفاد مورد مخالفت جمهوریخواهان آغاز شده است.
پرزیدنت اوباما دیشب طی تماسی تلفنی به براون تبریک گفت.
سناتور منتخب اسکات براون ضمن یادآوری سناتور تد کندی فقید که این کرسی را نزدیک به نیم قرن در اختیار داشت گفت امیدوارست بتواند جانشین مناسبی برای او باشد اما، تاکید کرد این کرسی متعلق به مردم است.
اسکات براون دو سال باقیمانده از دوره ی ناتمام شش ساله ی سناتور فقید تد کندی موسوم به شیر لیبرال سنا را تکمیل می کند و سال دو هزار و دوازده باید از کرسی اش دفاع کند.
براون مخالف بسیاری از سیاست های کندی است. با طرح اصلاح بیمه مخالف است؛ از استفاده از واتربوردینگ، یا غرق کردن مصنوعی، در بازجویی از مظنونین به فعالیت تروریستی، حمایت می کند؛ و مخالف اعطای اجازه ی اقامت به مهاجرین غیرقانونی است مگر اینکه آنها از آمریکا خارج شوند.
این پیروزی شکستی برای برنامه های پرزیدنت اوباما در نخستین سالگرد ریاست جمهوری اش محسوب می شود.
سناتور براون درباره ی ایران به ضرورت اعمال تحریم های جدید علیه ایران با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای و انصراف رژیم از گسترش غنی سازی اورانیوم معتقد است. براون به رقیب دموکراتش که حامی گفتگوی دوجانبه آمریکا و ایران بود در طول رقابت ها بشدت انتقاد کرد و تاکید دارد تا زمانی که احمدی نژاد از جاه طلبی هایش دست نکشد باید او را منزوی کرد. سناتور منتخب اسکات براون معتقد است با احمدی نژاد باید چون یک فرد منفور و مطرود رفتار کرد و تاکید می کند ملاقات با او به دولتش مشروعیت بخشیده و به عنوان پروپاگاندا مورد سوءاستفاده ی رژیم قرار می گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: