۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

سیاست های اوباما در گرو یک کرسی سنا

بیست و چهار ساعت دیگر ایالت ماساچوست صحنه ی رقابت انتخاباتی بسیار نزدیکی بر سر یک کرسی سنای آمریکا است. کارشناسان معتقدند سرنوشت بسیاری از برنامه های پرزیدنت اوباما در گرو حفظ یا از دست دادن این کرسی است.
دموکرات ها نگران و شگفت زده از احتمال از دست دادن کرسی خالی سناتور فقید ادوارد کندی، پس از چهل و شش سال، از رئیس جمهور آمریکا خواستند برای نجات کاندیدای دموکرات ها به ماساچوست بیاید.
رای دهندگان در ایالت ماساچوست سه شنبه به پای صندوق های رای می روند تا پس از دهه ها جانشین سناتور فقید ادوارد کندی را که ماه اوت بدلیل سرطان مغز درگذشت تعیین کنند. کرسی تد کندی دهه ها یکی از مطمئن ترین کرسی های دموکرات ها محسوب می شد اما، اینک جمهوریخواهان در سایه ی نارضایی رای دهندگان مستقل از سیاست های اقتصادی پرزیدنت اوباما امیدوارند در انتخابات ویژه ی فردا شکست تلخی را به حزب حاکم تحمیل کنند.
مارتا کوکلی، دادستان کل ماساچوست، کاندیدای دموکرات ها، این هفته پیشتازی سی درصدی اش در نظرسنجی های ماه دسامبر در برابر رقیب جمهوریخواهش، اسکات براون، سناتور ایالتی، را از دست رفته دید و در نظرسنجی های اخیر به شکل غیرمنتظره ای در یک رقابت شانه به شانه قرار گرفته است.
پرزیدنت اوباما برای تصویب نهایی لایحه ی اصلاح سیستم بیمه و خدمات درمانی آمریکا به اکثریت شصت دموکرات نیاز دارد و از دست دادن کرسی کندی جمهوریخواهان را در موقعیتی قرار می دهد تا بتوانند روند طرح او را با مشکلات عدیده ای روبرو کنند.
رئیس جمهوری آمریکا دیشب شخصا به بوستون رفت تا رقیب جمهوریخواه را به حمایت از وال استریت متهم کرده و او را برای مخالفت با سیاست هایش از جمله افزایش مالیات بر بانک ها مورد حمله قرار دهد. پرزیدنت اوباما خطاب به حاضران گفت بگذارید صریح بگویم بانکداران به یک رای دیگر در سنا نیاز ندارند آنها به اندازه ی کافی حامی در سنا دارند.
نسبت دموکرات ها به جمهوریخواهان در ماساچوست سه به یک است اما، گرایش مستقل ها به کاندیدای جمهوریخواه برای دموکرات ها دردسر ساز شده است.
براون که عهد کرده است علیه اصلاح بیمه، افزایش بودجه ی دولت، و اعطای حق برخورداری از دادگاه غیرنظامی به بازداشتیان گوانتانامو، رای دهد؛ هفته ی گذشته روزی یک میلیون دلار کمک مالی مردمی جمع آوری کرد.
مارتا کوکلی با اذعان به خشم مردم نسبت به نرخ بیکاری و افزایش هزینه های درمانی، می گوید دست روی دست گذاشتن و عدم اصلاح سیستم درمانی وضع را بدتر می کند.
پرزیدنت اوباما در آستانه ی تکمیل نخستین سال ریاست جمهوری اش با کاهش محبوبیت در نظرسنجی ها روبروست و نوامبر گذشته برغم حضور در کمپین انتخاباتی نتوانست مانع پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات فرمانداری ویرجینا و نیوجرسی شود.
گروهی معتقدند حتی حضور رئیس جمهور در بوستون بسود رقیب تمام خواهد شد.
دموکرات ها برای نجات این کرسی در سنگرگاه دیگر نه چندان مطمئن شان ویکی کندی، هسمر تد کندی، را برای حمایت از کوکلی به میدان آوردند.
اسکات براون با زیرکی حس تملک کندی ها بر این کرسی را به پرسش گرفته و آن را متعلق به مردم می داند.
تحلیلگران معتقدند اشتباهات انتخاباتی کوکلی باعث شد براون طی چند هفته از یک سناتور ایالتی ناشناس به رقیبی مطرح بدل شود.
براون در اوائل دهه ی هشتاد مدل بسیار مطرح مجلات بوده و پیش از کار قانونگزاری سرگرد گارد ملی آمریکا بوده است.
سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان، انتخابات فردا را رفراندوم بر سر لایحه ی اصلاحات بیمه و خدمات درمانی عنوان کرد که به گفته ی او در حال حاضر دموکرات ها بطور پنهانی در حال تکمیل آن هستند.
اما، دیوید اکسلراد، مشاور ارشد پرزیدنت اوباما، که در پیروزی رئیس جمهور نقش مهمی بازی کرد جمعه پیش بینی کرد مارتا کوکلی سناتور ماساچوست و جانشین کندی فقید خواهد بود. تد کندی عمر خود را در راه بهداشت و درمان، آموزش، و حقوق مدنی صرف کرد.
این دو تنها کاندیدای حاضر در رقابت نیستند. جوزف لوئیس کندی، کاندیدای مستقل، هم در رقابت شرکت دارد. او هیچ نسبت خانوادگی با کندی ها ندارد.
دوره ی سناتوری شش سال است اما، پیروز انتخابات ماساچوست دو سال باقیمانده از دوره ی شش ساله ی سناتوری ادوارد کندی را در سنا خواهد بود و سال دوهزار و دوازده باید از کرسی خود دفاع کند.

هیچ نظری موجود نیست: