۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

انتخاباتی که می تواند کل آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد

از بامداد امروز، رای دهندگان در ایالت ماساچوست، در شمال شرقی آمریکا، برای انتخاب یک سناتور جدید به جانشینی سناتور فقید تد کندی به حوزه های اخذ رای می روند. نتیجه ی این رقابت تنگاتنگ انتخاباتی میان کاندیدای دموکرات و جمهوریخواه می تواند به توقف شماری از برنامه های رئیس جمهور آمریکا منجر شود.
نتیجه ی نبرد سرنوشت ساز در ماساچوست در این روز سرد زمستانی در گرو دو کلمه است: نرخ مشارکت.
ایالت بطور سنتی لیبرال ماساچوست به یک میگرن انتخاباتی برای دموکرات ها بدل شده است. دموکرات ها که تا یک هفته پیش انتظار نداشتند اسکات براون، کاندیدای جمهوریخواه، بتواند رقیبی جدی برای مارتا کوکلی، کاندیدای دموکرات، باشد سپاهی سه هزار و پانصد نفری از داوطلبان را طی چند روز گذشته برای تماس با رای دهندگان و انتقال پیام فوریت شرکت در انتخابات به حرکت درآوردند.
ماشین انتخاباتی دموکرات ها در ماساچوست بسیار بزرگتر از امکانات جمهوریخواهان است اما، اسکات براون با تکیه بر پانصد دواطلب با اجرای کمپینی هوشمندانه مبتنی بر دوری جستن از رهبری حزب جمهوریخواه، انتقاد از نزدیکی رقیب به سیاست های حزبی در واشنگتن، و مخالفت با طرح اصلاح بیمه درمانی مورد نظر پرزیدنت اوباما خود را کاندیدای تغییر معرفی کرده و در شرایطی قرار داد که در پنج نظرسنجی ها از شش نظرسنجی با متوسط هشت درصد پیشتاز است و در یک مورد برابر است.
هر چند شمار دموکرات ها نسبت به جمهوریخواهان سه برابرست اما، نیمی از رای دهندگان ماساچوست مستقل اند. مشارکت بالای مستقل ها ضامن پیروزی براون و مشارکت بالای دموکرات ها پیروزی کوکلی را رقم می زند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین دیروز حامیانش در سراسر کشور را به کمک به کمپین براون دعوت کرد.
حامیان اسکات براون با پلاکاردهایی که عنوان چهل و یک بر آن نوشته شده این پیام را انتقال می دهند که با فرستادن چهل و یکمین سناتور جمهوریخواه به سنا در پی ایجاد تعادل قدرت و کاستن از اکثریت قاطع دموکرات ها هستند.
مارتا کوکلی که از پشتیبانی تقریبا تمام شخصیت های سیاسی مطرح ایالتی برخوردار است دیروز حمایت فرزند مارتین لوترکینگ را در هشتاد و یکمین سالروز تولد رهبر فقید جنبش حقوق مدنی کسب کرد.
کینگ جوان گفت اگر پدرش زنده بود از کوکلی حمایت می کرد چون او در مسیر پیشبرد برنامه های پرزیدنت اوباما گام برخواهد داشت.
نخستین و مهمترین پیامد شکست کوکلی توقف لایحه ی اصلاح بیمه درمانی خواهد بود که شمار مخالفان آن در آمریکا بیشتر از حامیان آن است.
مدیر روابط عمومی کاخ سفید معتقد است هر چند جمهوریخواهان می کوشند انتخابات ماساچوست را رفراندوم بر سر اصلاح بیمه ی درمانی عنوان کنند اما، چنین چیزی صحت ندارد زیرا مردم ایالت ماساچوست پیشاپیش از بیمه ی درمانی همگانی برخوردارند.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، دیروز تاکید کرد در تصویب لایحه ی بیمه ی درمانی عقب نشینی در کار نخواهد بود بلکه نتیجه ی آن تنها می تواند بر روند تصویب طرح تاثیر بگذارد.
دموکرات ها پیشاپیش دو سناریو را در صورت شکست پیش بینی کرده اند.
یکی اینکه در فرصت هفت تا پانزده روز پس از برگزاری انتخابات که فرماندار بر نتیجه ی انتخابات مهر تائید می زند لایحه بیمه را از تصویب بگذرانند. البته فشارهایی هست که اسکات براون در صورت پیروزی چون تد کندی بلافاصله در سنا سوگند داده شود.
سناتور دموکرات جان کری، دیگر سناتور ماساچوست و رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، گفت بعید می داند چنین امری رخ دهد.
سناریوی دیگر این است که لایحه ی سنا را در مجلس نمایندگان تصویب و مستقیم به کاخ سفید بفرستند که این گزینه بعید بنظر می رسد.
ماساچوست سال دو هزار و شش دوال پتریک، نخستین فرماندار آمریکایی آفریقایی تبار، را انتخاب کرد در انتخابات ریاست جمهوری دو هزار و هشت شصت درصد رای دهندگان به پرزیدنت اوباما رای دادند. مارتا کوکلی در صورت پیروزی می تواند نخستین سناتور زن ماساچوست باشد. از سال هزار و نهصد و هفتاد و دو تا کنون ماساچوست سناتور جمهوریخواهی را انتخاب نکرده است.

۴ نظر:

فرحناز گفت...

خیلی خوشحالم که جمهوریخواهان در ماساچوست پیروز شدند و طرفداران احمدی نژاد و اوباما عقب رفتند.

Mahsa گفت...

احمد وحيدی، وزير دفاع ايران، روز سه شنبه درباره واکنش جمهوری اسلامی به هرگونه حمله احتمالی به اين کشور گفته است: «در صورت اقدام غربی‌ها عليه ايران، ناوهايشان در خليج‌فارس بهترين اهداف عملياتی ما هستند.»!!
صدام هم میگفت در صورت حمله مردم عراق به حمایت از رهبر محبوبشان تا خیابانهای واشنگتن و نیویورک دشمن عقب خواهند راند و تعقیب خواهند کرد ولی دیدیم بمحض سقوط بغداد مردم مجسمه او را بزیر کشیدند و لگد مال کردند و خودش هم از ترس انتقام همان مردم به سوراخ موشی پناه برد . خامنه ای و احمدی نژاد هم بهتر است تا گودال کمیاب نشده چند تا برای خودشان رزرو کنند .

Koroosh گفت...

آمریکا با انرژی اتمی صلح آمیز مخالف نیست
در زمان شاه راکتور تحقیقاتی به دانشگاه تهران داد و نیروگاه بوشهر با تایید آمریکا بدست آلمان شروع به ساخت شد ولی امروز احمدی نژاد با تهدید و تکرار محو اسراییل از روی زمین باعث انزوای ایران و حمله اسراییل و آمریکا به ایران خواهد شد چون اسراییل هم برای دفاع از موجودیتش دست به اقدام خواهد زد وگرنه کسی به داشتن انرژی هسته ای برای ایران مخالفتی ندارد .
یاوه گوییهای این رئیس جمهور تقلبیست که دنیا را به مقاصد نظامی ایران مشکوک و بدبین کرده و به فکر چاره انداخته است.

رکسانا گفت...

پرزیدنت بوش به وجود سلاحهای کشتار جمعی صدام شک داشت و نمیتوانست بنا را بر خوش بینی بگذارد و با توجه به سابقه صدام با امنیت شهروندان آمریکا بازی کند و امنیت آنها را بر اساس خوشبینی و اعتماد به صدام بگذارد و کاملا در حمله به عراق محق بود ایشان بسادگی میتوانست با یک دستور سری و محرمانه به قسمتی از نظامیان خود تعدادی وسایل تولید سلاح کشتار جمعی به عراق ببرد و بعد از آن پرده برداری کند و آبروی خود را با حیله بخرد ولی ایشان همینقدر شرافت و صداقت داشت که بقیمت اشتباه تلقی شدن تصمیمش چنین کاری را نکرد ,رهبری به شجاعت و صداقت و شهامت ایشان کم نظیر است,در ضمن در مقایسه با صدام برنامه غنی سازی و احتمال رفتن به نظامی شدن آن کاملا آشکار و در جلوی چشم جهانیان همه میبینند که مراکز غنی سازی وجود دارد که قابلیت آنرا دارند که هر لحظه بسمت غنی سازی بالا و بمب اتمی بروند و با توجه به تهدیدات صریح احمدی نژاد به محو اسراییل و اعلام رسمی او مبنی بر ساخت مراکز جدید , لزوم حمله هر چه سریعتر و سقوط این رژیم جنایتکار اثبات میشود .