۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

اینترنت یا اینترانت؟

گروهی دوحزبی از اعضای سنای ایالات متحده طی بیانیه ای به سخنرانی هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، درباره ی آزادی اینترنت در جهان واکنش مثبت نشان داده اند.
توجه وزیر خارجه به قانون قربانیان سانسور در ایران یا ویس اکت مورد استقبال قانونگزاران در کنگره قرار گرفته است.
چند روز مانده به سی و یکمین سالگرد انقلاب پنجاه و هفت؛ گزارش ها از تهران حاکی است نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی می کوشند با کنترل شبکه های ارتباطی مجازی میان مردم مانع هر گونه تظاهرات اعتراضی در دهه ی فجر شوند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، سناتور مستقل جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، و سناتور دموکرات تد کافمن، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، در بیانیه ای در واکنش به سخنرانی وزیر خارجه ی آمریکا در باره ی اهمیت آزادی اینترنت در سراسر جهان می نویسند کشاکش بر سر کسب حقوق اساسی بشر شامل آزادی بیان، آزادی مطبوعات، و آزادی تجمع به شکل فزاینده ای به آزادی بیان در فضای اینترنت گره خورده است.
در نامه ی دو حزبی این اعضای سنا ضمن تاکید بر نقش حیاتی آمریکا در حمایت از آزادی های مذکور از توجه وزیر خارجه ی آمریکا به قانون قربانیان سانسور در ایران که بدنبال سرکوب پس از انتخابات در ایران تهیه و تصویب شد و به امضای رئیس جمهور رسید تقدیر به عمل آمده است. قانونگزاران یادآوری می کنند این قانون به دولت آمریکا اجازه می دهد تا فناوری های لازم برای دسترسی به اخبار و اطلاعات و توزیع آن را در اختیار مردم ایران قرار داده و مردم را در عبور از سانسور دولتی یاری دهد.
نویسندگان بیانیه تاکید می کنند در همکاری با وزیر خارجه طی ماههای پیش رو تلاش خواهند کرد از اجرای موثر ویس اکت و دیگر اقدامات لازم اطمینان حاصل کنند تا مردم ایران و مردم دیگر کشورها بتوانند از حقوق اساسی خود در فضای اینترنت برخوردار باشند.
سخنرانی وزیر خارجه ی آمریکا در باره ی آزادی اینترنتی واکنش منفی پکن، که با تشدید تحریم ایران مخالفت می کند، را در پی داشته است.
غول اینترنتی آمریکا گوگل اخیرا در واکنش به گزارش های حاکی از حمله ی اینترنتی دولت چین به بانک داده های گوگل برای دسترسی به اطلاعات فعالین حقوق بشر در آن کشور از احتمال قطع همکاری اش در چین خبر می دهد.
کریستوفر اسمیت و فرنک ولف، قانونگزاران جمهوریخواه کنگره، لایحه ی موسوم به قانون آزادی جهانی اینترنت را که سال دو هزار و شش با هدف کمک به موسسات آمریکایی در راستای مقابله با تلاش های حکومت های سرکوبگر چون چین و ایران تهیه شده بود، اخیرا دوباره به مجلس نمایندگان ارائه کرده اند.
کارشناسان معتقدند اقدامات سرکوبگرانه ی اینترنتی چین و ایران می تواند سیستم اینترنت آن کشورها را به اینترانت یا یک شبکه ی داخلی و منقطع از شبکه ی جهانی بدل کند.

هیچ نظری موجود نیست: