۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

از کینگ تا اوباما

پرزیدنت اوباما در پایان نخستین سال ریاست جمهوری اش با چالش های جدی روبروست. بنا بر نظرسنجی جدید واشنگتن پست و ای بی سی که همزمان با روز گرامیداشت تولد مارتین لوترکینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی در آمریکا، منتشر شده است، آمریکاییان آفریقایی تبار به شکل فزاینده ای معتقدند رئیس جمهور نتواسته است به بهبود روابط نژادی در آمریکا کمک کند.
در این نظرسنجی تنها پنجاه و یک درصد سیاهان معتقدند رئیس جمهور در این زمینه موفق بوده است در حالی که ژانویه ی سال پیش این رقم در میان آمریکاییان آفریقایی تبار هفتاد و پنج درصد بود.
جان لوئیس، قانونگزار دموکرات و یکی از یاران دکتر مارتین لوتر کینگ، دیروز در پیامی به همین مناسبت با اشاره به اینکه این نخستین سالی است که این مراسم با حضور یک رهبر سیاهپوست در کاخ سفید جشن گرفته می شود گفت این روز یادآور این است که ما چه راه طولانی را آمده ایم و چقدر به رویای دکتر کینگ نزدیک هستیم اما، تاکید می کند این روز هم چنین انعکاسی است از موانع بسیاری که کماکان برای شرکت مردم در انتخابات وجود دارد.
لوئیس، رئیس کمیته ی هماهنگی مبارزات غیرخشونت آمیز دانشجویی و دانش آموزی، بود. او راهپیمایی مسالمت آمیز معروف به یکشنبه خونین بر روی پل سلم در آلاباما را رهبری کرد و در گردهمایی عظیم واشنگتن هم از سخنرانان پیش از دکتر کینگ بود.

هیچ نظری موجود نیست: