۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

نخستین سخنرانی پرزیدنت اوباما درباره ی وضعیت کشور در برابر کنگره

چهارشنبه ساعت ۹ شب به وقت واشنگتن، پنج و سی دقیقه ی بامداد در تهران، شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا در برنامه ای ویژه نخستین سخنرانی پرزیدنت اوباما در برابر نشست مشترک دو مجلس کنگره درباره ی وضعیت عمومی کشور موسوم به State of the Union را بطور مستقیم پوشش می دهد.
اجرای این برنامه را من برعهده دارم. طی آن بخش هایی از سخنان سناتور جمهوریخواه جان مک کین، رقیب پیشین انتخاباتی رئیس جمهور، را درباره ی انتظاراتش از سخنرانی پرزیدنت اوباما بویژه درباره ی ایران خواهید دید.
پس از پایان سخنرانی رئیس جمهور در حدود ساعت ده شب به وقت واشنگتن، شش و سی دقیقه ی بامداد تهران، واکنش جمهوریخواهان را خواهیم شنید که باب مک دانل، فرماندار جمهوریخواه ویرجینیا، ایراد خواهد کرد.
دموکرات ها بسیار امیدوارند رئیس جمهور بتواند با سخنرانی اش فضای سیاسی واشنگتن و کشور را بسود حزب حاکم تغییر دهد تا برنامه های دموکرات ها بدنبال چند شکست انتخاباتی پیاپی در دست اندازهای شدید نیفتد.
این سخنرانی فرصتی است برای رئیس جمهور تا الویت های دومین سال ریاست جمهوری اش را روشن کند.
پرزیدنت اوباما در آستانه ی سخنرانی اش گفت مصمم به رسیدگی به مشکلات کشور است حتی اگر به بهای شکست اش در انتخابات ریاست جمهوری دو هزار و دوازده تمام شود.
اوباما در گفتگویی با ای بی سی گفت هدف او کمک به مردم است نه به خودش و تاکید کرد ترجیح می دهد رئیس جمهوری واقعا خوب برای یک دوره ی چهار ساله باشد تا رئیس جمهوری متوسط برای دو دوره.
خشم مردم از رسیدن نرخ بیکاری در آمریکا به ۱۰ درصد و نگرانی از اعمال تغییرات مورد نظر پرزیدنت اوباما در طرح اصلاح سیستم خدمات درمانی دموکرات ها را با یک چالش سیاسی جدی روبرو کرده است.
پرزیدنت اوباما قصد دارد بخش عمده ای از سخنرانی را به اوضاع اقتصادی آمریکا اختصاص دهد. رئیس جمهور که بودجه ی پیشنهادی فدرال برای سال مالی ۲۰۱۱ را اول فوریه ارائه می کند تصمیم دارد در سخنرانی چهارشنبه شب از عزم خود برای ثابت نگاه داشتن بودجه ی اختیاری غیرمرتبط با امور امنیتی دولت فدرال در طی سه سال آتی خبر دهد. بودجه ی فدرال شامل دو بخش اجباری و اختیاری است. در این بخش کنگره منحصرا سال به سال تصمیم می گیرد بودجه چگونه تخصیص یابد.
کارشناسان معتقدند این حرکت رئیس جمهور می تواند ۲۵۰ میلیارد دلار صرفه جویی طی ده ی آتی را در بر داشته باشد و این بخش از بودجه را در سال ۲۰۱۵ به پایین ترین سطح طی ۵۰ سال اخیر می رساند.
این بودجه برای سال مالی دو هزار و ده ۴۷۷ میلیارد دلار است و یک هفتم کل بودجه را تشکیل می دهد. این تثبیت بودجه شامل بودجه ی پنتاگون، وزارت امنیت ملی، وزارت امور بازنشستگان ارتش، و امور بین الملل نمی شود. دولت اوباما معتقد است کشور درگیر دو جنگ است و با توجه به بحران های بین المللی پیش رو نمی تواند بودجه ی دفاع را ثابت نگاه دارد.
نوک پیکان جمهوریخواهان بسوی دموکرات ها افزایش بودجه ی دولت و روند رو به رشد بدهی کشور طی پنج تا ده سال آتی بوده است.
کاخ سفید می گوید این اقدام ربطی به تحولات سیاسی اخیر ندارد و این ارقام از هفته ها پیش مورد بررسی قرار گرفته بود. بی شک پرزیدنت اوباما در سخنرانی اش در برابر کنگره می کوشد به جمهوریخواهان و افکار عمومی اطمینان دهد در پی ایجاد فرصت های شغلی و کاهش نرخ بیکاری است.
جمهوریخواهان از آن سو، باب مک دانل یک محافظه کار را که اخیرا در انتخابات فرمانداری ویرجینیا رقیب دموکراتش را شکست داد برای ارائه ی یک سخنرانی دوازده دقیقه ای انتخاب کردند. جمهوریخواهان اخیرا در انتخابات فرمانداری نیوجرسی و ویرجینیا و کرسی سنای ماساچوست دموکرات ها را شکست دادند. آقای مک دانل دو هفته پیش و قبل از پیروزی سناتور اسکات براون در ماساچوست از سوی رهبری حزب انتخاب شده بود.
غایب بزرگ سخنرانی چهارشنبه سناتور فقید تد کندی خواهد بود که بر کرسی او سناتور جمهوریخواه کریس براون تکیه می زند.
این دومین بار است که طی چند سال اخیر فرماندار ویرجینیا واکنش اپوزیسیون را ایراد می کند.
سال دو هزار و شش هم دموکرات ها تیم کین، فرماندار دموکرات ویرجینیا، را برای واکنش به سخنرانی جرج بوش، رئیس جمهور وقت، در برابر نشست مشترک کنگره انتخاب کردند.
رئیس جمهور در ابتدای دوره ی ریاست جمهوری اش سخنرانی مشابهی ایراد کرد اما، آن سخنرانی گزارش وضعیت عمومی کشور تلقی نمی شود.

۵ نظر:

فرحناز گفت...

گل یخ برخلاف نظر شما حمله نظامی باعث سرنگونی سریع رژیم خواهد شد الان زمان خمینی نیست آن موقع هنوز احزاب سیاسی در اوایل جنگ آزاد بودند و مردم دولت رو از خودشون میدونستند تب انقلاب بالا بود و صدام متجاوز الان سرنگونی رژیم جنایتکار و متجاوز به ایرانیان آرزوی اکثر مردم و اسراییل هم متجاوز نیست و داره از موجودیت خود در برابر تهدید محو اسراییل از روی زمین دفاع میکنه در واقع این احمدی نژاده که متجاوزه و به تهدید زندگی هفت میلیون یهودی پرداخته است .

Unknown گفت...

درود بر سيامك دهقان پور عزيز

سوالاتي دارم كه اگر فرصت كردي جوابم را بده
اول اينكه مفهوم دقيق لابي در امريكا چيست؟ (هر چند مختصر)اين لابي ها از كجا ريشه مي گيرند و ابزار هاي تاثير گزاري شان بر چه مبنا است كه مي توانند تاثير گذار باشند؟
ديگر مثلن ايا لابي هاي اقتصادي امريكا مي توانند مانع برقراري تحريم كنگره شوند عليه ايران؟
و يا ايا ابزاري دارند كه كاري كنند اقاي اوباما طرح را وتو كند؟
در صورت وتو اوبا ما آيا اقاي مك كين و ديگر سناتور ها بر طرحشان پافشاري مي كنند و مرجع نهايي اختلاف بين كنگره و رياست جمهور كيست؟
خوشحال مي شوم اين پاسخ را در همين جا و يا از طريق ايميلم به من بدهي؟


قربانت
سروش

فرحناز گفت...

درجواب درجواب دوست حزب اللهی که هنوز تحت تاثیر شستشوی مغزی جمهوری اسلامی و اسراییل و یهودی ستیزی های آن قرار دارد اسراییل تنها کشور دمکرات منطقه در میان دریایی از استبداد کشورهای عربی و اسلامی اطرافش است دویست بمب اتمی را هم نه تکذیب و نه تایید کرده یک شایعه را به عنوان حقیقت مسلم بیان نکنید در ضمن کشتن عمدی غیرنظامی ها فقط به حماس و حزب الله میچسبد که موقع جنگ در کودکستانهاو بیمارستانها پناه میگیرد و از آنجا به اسراییلی ها تیراندازی میکنند .نه به اسراییل تبلیغات جمهوری اسلامی را مصرف نکنید .
هرگز بلای هولوکاست را سر یهودیان نیاورد , سازمان ملل آنجا را تقسیم کرد بدون اینکه کشور فلسطینی قبلا آنجا باشد ولی اعراب بای صلح به اسراییل حمله کردند .حماس و حزب الله شش سال بر سر اسراییل موشک اندازی کردند و کسی چیزی نگفت حالا که یکبار برای دفاع از خود به غزه رفت حماس صلح طلب شد و مظلوم و اسراییل جنگ طلب

ناشناس گفت...

آقا لعنت به همه، این سخنرانی رو چند بار پخش می کنی ؟ خونمون به جوش اومد اه! این تفسیر خبر هی عقب می افته.

رکسانا گفت...

آقای احمدی نژاد رئیس جمهور تقلبی میخوای همه ما ایرانیا رو بکشتن بدی و فقط ظهور امام زمانت برات مهمه !دولت ایران یک کشور دیگه رو تهدید میکنه بعد میگه اگر منو بزنی متجاوزی !! آقای احمدی نژاد یا دهنتو ببند یا نتیجه تهدیداتت علیه یک ملت هفت میلیونی رو ببین !!