۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

کنگره چشم به حمایت اوباما از لایحه ی تحریم ایران

چند ساعت پیش از نخستین سخنرانی پرزیدنت اوباما در برابر نشست مشترک کنگره اختلافات بر سر لایحه ی تشدید تحریم ایران بالا گرفته است.
تلاش برای ایجاد فرصت های شغلی و بهبود اقتصاد بر نخستین سخنرانی سالانه ی پرزیدنت اوباما در برابر نشست مشترک دو مجلس کنگره سایه افکنده است اما، نظرسنجی ها نشان می دهد رئیس جمهور در خارج از کشور بیش از درون آمریکا از محبوبیت برخوردار است.
تلاش برای بهبود چهره ی آمریکا در جهان در کانون تلاش های بین المللی رئیس جمهور طی یک سال گذشته قرار داشته است.
با وجودی که رویکرد تعامل رئیس جمهور با تهران به نتیجه ی لازم نیانجامیده است اما، دولت اوباما تا کنون با لایحه ی تشدید تحریم های ایران در کنگره مخالفت کرده است.
حدود بیست و چهار ساعت پیش از سخنرانی رئیس جمهور، سناتور هری رید، رهبر اکثریت در سنا، گفت لایحه ی تحریم جامع ایران موسوم به اس بیست و هفت نود و نه که شرکت های خارجی فروشنده ی بنزین و فرآورده های نفتی به ایران را مورد تحریم قرار می دهد و هدف از آن اعمال فشاری جدید بر تهران در راستای متوقف کردن امکان دستیابی رژیم به جنگ افزار هسته ای است طی چند هفته ی آتی به رای گذاشته می شود.
اتاق بازرگانی و شماری از گروههای فعال در تجارت خارجی طی نامه ای به جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور، و لارنس سامرز، رئیس شورای ملی اقتصادی کاخ سفید، ضمن اعتراض به لایحه ی تحریم مصوب مجلس نمایندگان که نسخه ی مشابه آن در سنا در دست بررسی است می گویند جریمه ی موسسات خارجی نقض کننده ی قوانین یکجانبه ی تحریم ایران به اتحاد آمریکا و تجارت بین الملل آسیب می زند.
این گروه می نویسند گر چه ما موافقیم که جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای یک فوریت برای امنیت ملی آمریکاست اما، سابقه نشان داده این اقدامات یکجانبه واکنش منفی هم پیمانان ما را بدنبال دارد و به انحراف اذهان از یک واکنش هماهنگ و موثر علیه ایران می انجامد.
رهبران اروپا از تشدید تحریم علیه ایران در شورای امنیت حمایت می کنند اما، تحریم های جداگانه ی اروپا را گام بعدی می دانند.
کندی عمل جامعه ی جهانی در برابر ایران داد قانونگزاران آمریکایی را در آورده است.
مجلس نمایندگان نسخه ی خود از لایحه ی تحریم را دسامبر گذشته تصویب کرد اما، بنا به گزارش ها سناتور جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، برای حفظ اتحاد بین المللی در برابر ایران خواستار به تعویق افتادن تصویب لایحه ی کنگره شده بود.
هر چند دفتر کمیته ی روابط خارجی چنین امری را رد کرده بود اما، رهبر دموکرات ها در سنا دیروز از تلاش سناتور کریستوفر داد و سناتور کری برای دستیابی به توافقی برای پیشبرد لایحه تقدیر کرد.
هری رید همچنین از همتای جمهوریخواهش که رهبری دموکرات ها را برای تصویب لایحه تحت فشار گذاشته بود خواست در میان برنامه ی کاری فشرده ی سنا راهی برای تصویب لایحه طی چند هفته ی آتی بیابند. سناتور رید گفت همه باید بدانند ما در پی تصویب لایحه ی تحریم ایران هستیم.امشب نگاه قانونگزاران به سخنرانی رئیس جمهور خواهد بود تا ببینند آیا او سرانجام از لایحه ی کنگره حمایت خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: