۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

تلاش واشنگتن برای اینترنت آزاد در ایران

اعضای بلندپایه ی سنای آمریکا علنا از هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، خواستار سرعت بخشیدن به تلاش ها برای حمایت جدی از کاربران اینترنتی در ایران شده اند.
در نامه ای که در آستانه ی سخنرانی امروز وزیر خارجه ی آمریکا در باره ی آزادی اینترنتی منتشر شده است قانونگزاران تاکید می کنند در شرایط حساس کنونی ایران کمک های تخصیص یافته ی کنگره برای مقابله با سانسور اینترنتی باید در اسرع وقت به کار گرفته شود.
سه دموکرات و دو جمهوریخواه بلندپایه ی سنای ایالات متحده در نامه ای به هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، از او می خواهند چهل و پنج میلیون دلاری که طی دو سال گذشته از سوی کنگره برای گسترش آزادی اینترنتی تخصیص یافته و خرج نشده است بسرعت مورد استفاده قرار گیرد.
سناتورهای جمهوریخواه سم براونبک و جان کایل، و سناتورهای دموکرات رابرت کیسی، آرلن اسپکتر، و تد کافمن، از وزارت خارجه نسبت به وضع محدودیت هایی بر تخصیص این منابع مالی به موسسات تولید کننده ی مفیدترین نرم افزارهای عبور از سانسور اینترنتی شکایت می کنند.
سناتور کیسی دیروز در سخنرانی در کنگره گفت رفتار سرکوبگرانه ای که رژیم در برابر مردمش در پیش گرفته همان رویکرد متکبرانه و زننده ای است که در قبال برنامه ی هسته ای اش شاهد هستیم. رابرت کیسی تاکید کرد ما در یاری رساندن به مردم ایران در حرکتشان به سوی عدالت، آزادی و دموکراسی بیشتر برای خود وظیفه ای قائلیم.
در نامه ی اعضای سنا خطاب به وزیر خارجه آمده است ما از تعهد شما نسبت به آزادی اینترنت آگاهیم و در انتظار ابتکار نوین دولت در سخنرانی روز پنج شنبه هستیم.
وزیر خارجه در سخنرانی اش با اشاره به تصاویر در خون غلتیدن ندا آقا سلطان شجاعت مردم ایران را برای فرستادن تصاویر رویدادها برغم فضای ارعاب حکومتی مورد ستایش قرار می دهد.
پنج سناتور آمریکایی بر اهمیت قدرت بخشیدن به مردم عادی از طریق بکارگیری تویتر و فیس بوک برای ساماندهی به جنبش های سیاسی تاکید می کنند و می گویند تحولات اخیر و این روزها در ایران موید فوریت نیاز به عمل است.
کنگره سال دو هزار و هشت پانزده میلیون دلار برای آزادی اینترنت در سراسر جهان تخصیص داده بود. قانونگزاران همچنین سی میلیون دلار در پوشش بودجه ی اختصاص یافته در قانون قربانیان سانسور در ایران یا ویس اکت که از سوی رئیس جمهور به عنوان بخشی از لایحه ی اختیارات بودجه سال دو هزار و ده دفاع به امضا رسید تخصیص داده اند. این پنج سناتور از وزیر خارجه می خواهند این بودجه را برای نهایت تاثیرگذاری در شرایط افزایش سرکوب فناوری ها در ایران حداکثر طی سی تا چهل و پنج روز به موسسات فعال اعطا کند.
سناتورهای آمریکایی در پایان نامه شان می نویسند در سراسر جهان، رهبران خودکامه و معترضان شجاعی که سرکوب را به چالش می کشند بدقت ما را زیر نظر دارند تا ببینند آیا حمایت لفظی آمریکا با اقدام سریع، قاطع و موثر ما توام خواهد بود.
فرمانده ی نیروی انتظامی ایران این هفته به مردمی که برای راه اندازی تظاهرات اعتراضی از اس ام اس و ای میل استفاده می کنند هشدار داد.
با نزدیک شدن به سی و یکمین سالروز انقلاب پنجاه و هفت کاربران اینترنتی از کند شدن دوباره ی اینترنت خبر می دهند. قانونگزاران در نامه ی خود سیستمی را مدنظر دارند که از طریق آن بتوان روز به روز به سیستم مراجعه کرد و عملکرد موسسات فعال را در افزایش روزانه ی کاربران اینترنتی کنترل کرد.

۱ نظر:

Damon Golriz گفت...

Aghaye Dehghanpour geramy, lotf mikonid va linke englisi name in 3 senator ra dar site khod gharar dahid, ba sepas