۱۳۸۸ آذر ۱۱, چهارشنبه

«سی ام ژوئیه دو هزار و یازده تاریخ خروج از افغانستان نیست»

تنها دوازده ساعت پس از سخنرانی پرزیدنت اوباما و تعیین استراتژی اش برای افغانستان؛ بلندپایه ترین مقامات ارشد نظامی و دیپلماتیک دولت برای تشریح این استراتژی و مجاب کردن قانونگزاران به تامین منابع مالی لازم آن در کنگره حاضر شده اند.
رابرت گیتس، وزیر دفاع، دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، و هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه، ساعت نه صبح امروز در نخستین دور نشست های سنگین دو روز آتی در کنگره در برابر کمیته های نیروهای مسلح سنا قرار گرفتند. وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به پرسش قانونگزاران درباره ی سرعت استقرار نیروها نخستین گروه گفت نخستین گروه نیروها طی دو تا سه هفته ی آتی در افغانستان مستقر می شوند.
پرزیدنت اوباما برای اعزام نیروی جدید به افغانستان نیازی به مجوز کنگره ندارد اما، بودجه ی این استراتژی را باید قانونگزاران تصویب کنند.
حمایت نه چندان قوی دموکرات ها در کنگره از استراتژی جدید و تردیدهای جمهوریخواهان نسبت به تعیین ژوئیه ی دو هزار و یازده به عنوان زمان مشروط آغاز خروج نیروها از افغانستان؛ نشان می دهد دولت اوباما در مجاب کردن قانونگزاران به تامین سی میلیارد دلار بودجه ی لازم برای اعزام سی هزار نیروی اضافی با چالش های جدی روبرو است.
سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، تعیین ژوئیه دو هزار و یازده را زمانی منطقی برای انتقال حس فوریت به نیروهای افغان برای موفقیت عنوان کرد، از طرح آموزش سریع نیروهای افغان حمایت کرد، اما سرعت اعزام نیروهای آمریکا را طی شش ماه بدون نیروهای کافی افغانستان در کنارشان به پرسش گرفت.
وضعیت شکننده ی حمایت افکار عمومی از شدت بخشیدن به جنگ پس از هشت سال در شرایطی که اوت دو هزار و ده زمان استقرار کامل نیروها در افغانستان شاهد افزایش تلفات نیروهای آمریکا خواهیم بود شرایط را برای دولت اوباما در داخل دشوار کرده است.
پرزیدنت اوباما بخش عمده ای از سخنرانی اش را به ضرورت حفظ اتحاد ملی اختصاص داد.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، ضمن حمایت از استراتژی تامین نیروهای لازم ژنرال مک کریستال، فرمانده ی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، گفت جمهوریخواه و دموکرات باید از این استراتژی حمایت کنند اما، گفت آنچه من از آن حمایت نمی کنم هیجده ماه جدول زمانی تصنعی برای خروج نیروهاست زیرا پیامی نادرست برای هم پیمانان و دشمنان ما در بر خواهد داشت.
مک کین هم چنین نسبت به گزارش های حاکی از اختلافات میان ژنرال مک کریستال با کارل آیکنبری، سفیر آمریکا در افغانستان، نسبت به اجرای استراتژی ابراز نگرانی عمیق کرد.
رابرت گیتز، وزیر دفاع آمریکا، که باتفاق هیلری کلینتون، وزیر خارجه، و فرمانده ی نظامی ارشدش، دریاسالار مایک مالن، در کنگره حاضر شده بود؛ برای دفاع از استراتزی جدید بخش عمده ای از گزارش خود را به کنگره به ارتباط طالبان و القاعده اختصاص داد. گیتز گفت عقب زدن طالبان حتی اگر به شکست کامل القاعده منجر نشود بسیار ضروری است. وزیر دفاع تاکید کرد معتقد است با برخورداری از امکانات موجود و آنچه رئیس جمهور اعلام کرده است اجزای لازم برای پیشرفت واقعی و قابل سنجش طی هیجده تا بیست و چهار ماه آتی در افغانستان فراهم می شود.
وزیر دفاع به اعضای کنگره گفت انتظار دارد ناتو پنج تا هفت هزار نیرو اعزام کند و می کوشد این شمار را افزایش دهد.
سناتور لوین تاکید می کرد به گفته ی خودش جنگ را باید به افغانیزه و ناتوییزه کرد.
هفته ی آینده وزیر خارجه برای شرکت در نشست وزیران خارجه ی ناتو به بروکسل می رود تا آنها را به اعزام نیروی بیشتر مجاب کند.
هیلری کلینتون به اعضای کنگره گفت ما می کوشیم منطقه ای را که برای امنیت ملی ما از اهمیتی بنیادی برخوردار است به ثبات برسانیم.
وزیر خارجه گفت تلاش ما ایجاد رابطه ای بلندمدت و پایا با افغانستان و پاکستان و پرهیز از اشتباهات گذشته و ترک منطقه است.
پرسش مطرح در جلسه این بود که آیا تاریخ تعیین شده برای خروج نیروها در ژوئیه ی دو هزار و یازده زمانی مشروط است و بر اساس شرایط منطقه ممکن است تغییر کند؟
گیتس در پاسخ به سناتور لوین در این باره گفت این تاریخ فی نفسه وابسته به امری نیست.
این پاسخ با واکنش شدید سناتور مک کین روبرو شد. وزیر دفاع در پاسخ به اعتراض مک کین گفت دسامبر دو هزار و ده درباره ی اجرایی بودن آن تاریخ ارزیابی انجام می گیرد اما، انتظار ما این است که بتوانیم انتقال قدرت را در آن تاریخ آغاز کنیم. دریاسالار مالن تاکید کرد آن تاریخ زمان خروج نیروها نیست بلکه آغاز دوره ی انتقال است. تاکید بر این است که هدف ارسال پیام فوریت به افغان هاست. کارشناسان تعیین این تاریخ را تلاشی برای جلب رضایت جناح چپ حزب دموکرات تعبیر می کنند.
وزیر دفاع و خارجه و رئیس ستاد مشترک بعدازظهر در برابر کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان قرار می گیرند. فردا نیز این نشست ها ادامه دارد. سه شنبه هفته ی آینده ژنرال مک کریستال شخصا در کنگره حاضر خواهد شد.

۲ نظر:

Mohammad گفت...

با درود و آرزوی بهروزی

به نظر میرسد ذکر مختصری در تاریخ برای استراتژیست های نظامی مفید باشد .

فنیقی ها ( لبنان امردز ) که ملت بسیار کوچک و تاجرپیشه بودند پیش از هزاره اول پیش از میلاد سراسر جنوب مدیترانه را به تصرف در آوردند و قرنها مهاجرنشین های خود را اداره کردند .
یونانی ها در هزاره اول پیش از میلاد تا نزدیک قطب شمال - در همه جا با تعداد کمی جنگجو مهاجرنشین داشتند .
کورش بزرگ و داریوش - بزرگترین امپراتوری همه دورانها را پایه ریزی کردند که قرن ها ادامه داشت .
پاتی ها ( اشکانیان ) که نام پارتیزان از آنها به جا مانده - ارتش های بزرگ را با شیوه خاص خودشان درهم میشکستند و هرگز از یونان و رم شکست نخوردند .
انگلیس ها - هلندی ها - پرتقالی ها و اسپانیائی ها با نیرو و امکانات کم چهار قرن در سرزمین های بسیار دور حضور داشتند.

آیا روش های « اداره از راه دور با نیروی کم » و دلیل عدم موفقیت امریکا در جنگ های پس از 1948 مطالعه و اصلاح شده است ؟

ارادتمند محمد

ناشناس گفت...

دست اونی که به منتظر الزیدی کفش پرتاب کرد درد نکنه حقش بود منتظر ابله منتظر کفش های بعدی باش تا دیگه به پرزیدنت بوش بی احترامی نکنی کسی که شر صدام آدمخوارو از سر عراق کم کرد , امثال منتظر الزیدی لیاقت همون صدام رو دارن که ازشون گورهای دسته جمعی درست کنه و شکنجشون کنه !
http://www.youtube.com/watch?v=7PzMAvOb37Y