۱۳۸۸ آذر ۱۷, سه‌شنبه

حمایت تام و تام مک کریستال و آیکنبری از استراتژی افغانستان

ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده ی کل نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، و کارل آیکنبری، سفیر آمریکا در کابل، از بامداد امروز برای دفاع از استراتژی جدید افغانستان در کنگره حاضر شدند.
این نخستین فرصت مک کریستال و آیکنبری، آرشیتکت و مجری استراتژی جدید افغانستان، برای تشریح نحوه ی اجرای استراتژی از منظر نظامی و دیپلماتیک بود. مک کریستال و آیکنبری، دو شخصیت نظامی، بنا به گزارش های چند هفته ی گذشته در باره ی رویکرد آمریکا در افغانستان اختلاف نظر داشتند. اما، نشست امروز خلاف آن را نشان می داد.
در کنگره تلاش های زیادی بویژه از سوی جمهوریخواهان صورت گرفت تا ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده ی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، پس از ارائه ی ارزیابی اش به پرزیدنت اوباما در ماه اوت در برابر کنگره حاضر شود اما، دولت اوباما راه دولت بوش را نرفت و ترجیح داد ژنرال مک کریستال را چون ژنرال دیوید پترایس برای دفاع از استراتژی اعزام نیرو به عراق درمقام دفاع از استراتژی افزایش نیرو به افغانستان قرار ندهد.
ژنرال مک کریستال در نشست صبح در کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان برای پایان دادن به انتقادات خطاب به قانونگزاران گفت استراتژی پرزیدنت اوباما برای تغییر فضا در افغانستان طی هیجده ماه آینده کاملا مورد حمایت او قرار دارد.
مک کریستال در ارزیابی خود به پرزیدنت اوباما گفته بود اگر حدود چهل هزار نیرو در اختیار او قرار نگیرد اوضاع در افغانستان از دست خواهد رفت و قدرت گرفتن طالبان غیرقابل برگشت خواهد بود.
مک کریستال در نشست امروز تاکید کرد گلوله ی جادویی برای بهبود اوضاع وجود ندارد اما، ابراز اطمینان کرد استراتژی و منابع درستی در دست داریم.
کارل آیکنبری، سفیر واشنگتن در افغانستان، که خود ژنرال بازنشسته است، بنا به گزارش ها پیشتر اعزام نیروی بیشتر به افغانستان را پیش از حل مشکل فساد در سیستم اداری دولت کرزی به پرسش گرفته بود.
آیکنبری در گزارش خود به کنگره استراتژی جدید را بهترین راه برای بازگرداندن ثبات به افغانستان عنوان کرد و گفت به صراحت و بی هیچ ابهامی صد در صد از آن حمایت می کند.
آیکنبری تاکید کرد همکاری سازنده ای میان او و ژنرال مک کریستال وجود دارد.
استراتژی پرزیدنت اوباما تقریبا همان استراتژی پیشنهادی ژنرال مک کریستال در مبارزه با شورش و گرفتن ابتکار عمل از دست طالبان با حفاظت از مراکز تمرکز جمعیت در جنوب و شرق افغانستان است که بر مبنای سخنرانی ماه مارس رئیس جمهور تنظیم شد اما، پرزیدنت اوباما طی سه ماه از زمان دریافت استراتژی مک کریستال و ارائه ی استراتژی اش سه نکته را در استراتژی تغییر داد: نخست؛ اعزام سی هزار نیروی اضافی طی شش ماه برنامه ریزی شد در حالی که پیشتر جدولی دوازده تا هیجده ماهه برای آن در نظر گرفته شده بود. دوم؛ تعیین ژوئیه ی دو هزار و یازده به عنوان زمان انتقال قدرت به افغان ها و خروج دست کم بخشی از نیروهای آمریکا اعلام شد و سوم؛ اعزام نیرو به سی هزار تن محدود شد.
ناتو اعلام کرده است هفت هزار نیروی جدید نیمه ی دو هزار و ده در افغانستان مستقر می شوند.
پنتاگون دیروز در نخستین مرحله از اجرای استراتژی جدید از اعزام شانزده هزار نیرو شامل هشت و هزار و پانصد تفنگدار دریایی آمریکا به جنوب افغانستان خبر داد.
گسترش سریع نیروهای افغان در کانون استراتژی قرار دارد. امری پر هزینه که افغانستان برای انجام آن به کمک خارجی نیاز دارد.
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، امروز در کنفرانس خبری مشترکی با رابرت گیتس، وزیر دفاع، در کابل گفت تشکیل نیروی نظامی و امنیتی قوی ای که بتواند اختیار امور امنیتی افغانستان را ممکن است طی پنج سال بدرازا بکشد اما، افغانستان تا پانزده سال نمی تواند هزینه های این نیرو را تامین کند.
نگرانی منتقدان استراتژی افغانستان این است که در پی عملیات در هلمند و قندهار طالبان به پناهگاههایشان در آنسوی مرز در پاکستان کوچ کنند و در انتظار خروج نیروهای آمریکا و ناتو بنشینند.
مک کریستال در استراتژی اش حملات هوایی محدود به مخفیگاههای طالبان را در نظر دارد.
مک کریستال در پرسش و پاسخ با اعضای کمیته گفت او خروج نیروها در ژوئیه ی دو هزار و یازده را درخواست نکرده بود اما، گفته بود طی هیجده ماه شرایط تغییر خواهد کرد.
آیکنبری گزارش های حاکی از مخالفت او با افزایش نیرو را رد کرد و گفت پرسش او در جریان بازبینی استراتژی در باره ی شمار نیروها و ماموریت آنها بود که با تعریف ماموریت و تامین منابع لازم مساله حل شد.
آیکنبری گفت افغانستان چالشی هولناک است که در آن موفقیت تضمین نیست اما، ممکن است.
سفیر آمریکا در افغانستان ابراز امیدواری کرد استراتژی با حمایت کنگره به توفیق بیانجامد.
بنا به گزارش ها بودجه ی حدودا سی و پنج میلیارد دلاری افزایش سی هزار نیرو به افغانستان در بودجه ی سال مالی دو هزار و ده پنتاگون که هفته ی آینده در مجلس نمایندگان به رای گذاشته می شود در نظر گرفته نشده است و احتمالا تخصیص بودجه به سال آتی موکول شده و طی درخواستی اضطراری ارائه خواهد شد.
روشن نیست سنا چه موضعی برای تامین منابع مالی لازم این افزایش نیرو داشته باشد.

۱ نظر:

Mohammad گفت...

با درود و آرزوی جهانی امن و آزاد

باید پرسید « استراتژی القائده در جهان چیست ؟ و راه تدارکات مالی و مهمات از کجاست ؟و بعد - هدف آنها در افغانستان چیست ؟ »

استراتژی القائده به دست آوردن رهبری توده های فقیر و تحت ستم مسلمان در جهان - تسلیح ایدئولوزیک آنان تحت عقاید وهابی - تبلیغ ساده زیستی و جذب عناصر سرخورده اجتماعی - و هدایت آنان در یک جنگ نامنظم - به امید کسب رهبری جهان در آینده نه چندان دور است .در این راه «اعتقاد به شهادت و وصول به بهشت و حوریان بهشتی » عامل موثری است .

اما پیش از «اعتقاد به شهادت و بهشت و حوری » تدارکات آذوقه - مهمات - کارگاه های تولید لوازم حمل بمب - کارگاه های تولید بمب - تهیه چاشنی از کشورهای دارای تکنولوژی -وتهیه و ساخت بمب با شکل مخصوص - خارج از ظرفیت های یک گروه چریک بدون پایگاه است . واقعیت این است که گروه های سازمان داده شده ای از کشورهای خارج از منطقه و همسایه افغانستان این خدمات را به القائده و طالبان ارائه میکنند .
انفجار قطار در نیشابور در چند سال پیش ( حفظ آرشیو خصوصی در ایران خطرناک است !!؟؟ ) که به گفته مقامات حامل « بنزین و کود شیمیائی » بود , احتمالا به چنین قضیه ای مربوط بود - مدتی پس از خروج « گلبدین حکمتیار » از ایران به قصد پیوستن به طالبان - که با مراسم رسمی تودیع و درج در مطبوعات ج.ا. انجام شد چهار واگن حامل مواد نامشخص از ایستگاه گریختند(!!!؟) و در بین راه منفجر شدند - شدت انفجار به حدی بود که گودالی به عمق چهل متر ایجاد شد و ماهواره ها از خارج جو آن را نشان میدادند - برخی خانه های روستائی تا فاصله ده کیلومتری مرکز انفجار ویران شد و حدود پانصد نفر (؟) عمدتا بر اثر خونریری مغزی ناشی از انفجار کشته شدند .
مردم ناحیه میگفتند « قطار حامل مهمات برای افغانستان بوده » - از همان منبعی که هزاران قطعه موشک و خمپاره در یک کشتی برای حزب اله میفرستد .
به نظر میرسد برای ریشه کنی طالبان و القائده نگاه « همه جانبه تری »لازم است


پاینده باشید ارادتمند محمد