۱۳۸۸ آذر ۱۳, جمعه

«چرا در استراتژی پرزیدنت اوباما برای افغانستان نقشی برای ایران در نظر گرفته نشده است؟»

در برنامه ی این جمعه ی تفسیر خبر گفتگویی اختصاصی با سید طیب جواد، سفیر افغانستان در آمریکا، داشتیم درباره ی استراتژی پرزیدنت اوباما برای افغانستان و اعزام سی هزار نیروی آمریکایی دیگر به آن کشور.
در برنامه کوشیدیم به این پرسش ها پاسخ دهیم: «پیروزی آمریکا و ناتو در افغانستان پس از ایجاد آرامش در عراق برای منطقه چه مفهومی دارد؟»، و «چرا در استراتژی پرزیدنت اوباما برای افغانستان نقشی برای ایران در نظر گرفته نشده است؟»
روز جمعه؛ ناتو در پی نشست وزیران خارجه کشورهای عضو در بروکسل از اعزام حدود هفت هزار نیروی جدید به افغانستان خبر داد. آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، گفت چهل و چهار کشور حاضر در نشست کاملا روشن کردند برغم تمام چالش ها، ابهامات، و تلفات باتفاق در این ماموریت در افغانستان متحدند و قویترین پیام از سوی وزیران همبستگی بود.
در نخستین واکنش رسمی ایران به استراتژی جدید در افغانستان؛ منوچهر متکی، وزیر خارجه ی ایران، افزایش نیرو در افغانستان را اشتباه خواند و از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای اعزام سی هزار نیروی جدید انتقاد کرد.
پرزیدنت اوباما روز سه شنبه در زمان ارائه ی استراتژی اش برای افغانستان تاکید کرد این تنها جنگ آمریکا نیست. رئیس جمهوری آمریکا ضمن پیش بینی تعهد ناتو به اعزام نیروی بیشتر تاکید کرد پایان موفقیت آمیز جنگ در افغانستان مساله آزمون اعتبار ناتو نیست مساله ی امنیت متحدان ما و امنیت مشترک در جهان است.
در بخش دوم برنامه آقایان بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و بابک داد، تحلیلگر و روزنامه نگار، این تحولات را زیر ذره بین قرار دادند.

لینک برای مشاهده ی مصاحبه با سفیر افغانستان در آمریکا بر روی یوتیوب:

http://www.youtube.com/voacapitol

دانلود با سرعت بالا یا کم:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1630vFRI.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1630vbFRI.wmv

لینک وبلاگ بابک داد:

http://www.babakdad.blogspot.com

لینک وبسایت بابک یکتافر:

http://www.washingtonprism.org

۳ نظر:

آزادیخواه گفت...

کسی دنبال خونریزی نیست ولیباید عبرت بگیریم که هیتلر و صدام با تحریم و مذاکره سقوط نکردند با زور سقوط کردند وگرنه دنیا رو نابود میکردند اگر به احمدی نژاد مهلت داه شود بمب اتم را روی اسر اییل میندازد و در ضربه متقابل اتمی ایران خاکستر خواهد شد پس بهتر است تاسیسات اتمی نابود شود .
آزادیخواه

Mohammad گفت...

با درود و آرزوی انسانیت .

اتفاقا در استراتژی پرزیدنت اوباما نقش بسیاری برای « جمهوری اسلامی » در نظر گرفته اند . بخش بزرگی از کوشش جهان آزاد برای زدودن آثار « جمهوری اسلامی » و کمک های نظامی ارسالی برای « گلبدین حکمتیار » , و جنایات آنها در افغانستان است .

آقای دهقانپور عزیز - لطفا توجه اکید بفرمائید .
رهبران امریکا از سی سال پیش در سیاست رسمی خودشان ن اعلام میکنند که بین « جمهوری اسلامی » و « مردم ایران » تفاوت قائلند
شما میدانید که مردم ایران شکنجه چی - متجاوز و قاتل نیستند - پس لطفا دقت کنید در نوشته ها و گفتارتان « مردم آزادیخواه و مسالمت جو و با فرهنگ ایران » را از رهبران دزد و جنایتکار و شکنجه گر « حکومت جمهوری اسلامی » جدا کنید.

آقای دهقانپور - لطفا واژه مقدس « ایران » را بری « مردم ایران » به کار ببرید - شما خوب میدانید که « رهبران جمهوری اسلامی » و کارهای آنان ربطی به مردم « ایران » ندارد .
ارادتمند محمد

نگار گفت...

بعضیها شلاق و حتی بریدن دست و پای مجرمین را مقدس و واجب و اجرای فرمان خداوند و اسلام میدانند!! باید در صدای آمریکا قبح این مسایل را برجسته و فرهنگ حقوق بشر مدرن رو ترویج کنید