۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

تحریم می تواند جمهوری اسلامی را متوقف کند؟

مجلس نمایندگان آمریکا تا ساعاتی دیگر طرح تحریم فروش بنزین به ایران را به بحث و رای می گذارد. گروهی از قانونگزاران و کارشناسان تحریم های جدید را شدیدترین و گزنده ترین تحریم آمریکا طی سالهای گذشته عنوان می کنند اما، گروهی دیگر نسبت به تاثیرات مخرب تحریم های یکجانبه هشدار می دهند.
هر چند سیصد و چهل و سه تن از اعضای مجلس نمایندگان پای لایحه ی تحریم های جدید را امضا کرده اند اما، شماری از قانونگزاران دموکرات پیشاپیش نسبت به میزان کارآیی این تحریم ها ابراز تردید می کنند و معتقدند تحریم نباید جایگزین دیپلماسی شود.
جان تیرنی، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی امنیت ملی و امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، تنها ساعاتی پیش از آغاز بحث و رای بر سر لایحه ی جدید تحریم ایران موسوم به اچ آر بیست و یک نود چهار در صحن مجلس نمایندگان آمریکا، با دعوت از گروهی از کارشناسان به بررسی گزینه ها، فرصت ها و عواقب تحریم ایران می پردازد.
مارک کرک، رئیس جمهوریخواه کارگروه ایران، آرشیتکت لایحه ی تحریم فروش بنزین به ایران، در مقاله ای در اورشلیم پست، می نویسد کنگره سرانجام پس از چهار سال و شش ماه طرح ما را به رای می گذارد. کرک در عین حال تاکید می کند هر چند این لایحه می تواند به عنوان ابزاری صلح آمیز برای پایان دادن به رو در رویی با ایران مورد استفاده قرار گیرد اما، اگر رئیس جمهور از این تحریم در جعبه ابزار دیپلماتیک اش استفاده نکند بی مصرف خواهد بود.
منتقدان لایحه ی جدید تحریم ها معتقدند:
تحریم های یکجانبه کنگره که عمدتا شرکت های خارجی تامین کننده ی بنزین ایران را هدف قرار می دهد به حمایت بین المللی از تحریم های شدید و هوشمند علیه ایران لطمه می زند؛ تاثیری نامطلوب بر جنبش سبز و مردم ایران دارد؛ و سابقه نشان داده رژیم در دور زدن تحریم ها موفق بوده است. حتی مراکز سیاسی دست راستی چون انستیتو آمریکایی انترپرایز نتیجه گرفته اند این تحریم ها به تغییر سیاست ایران در کوتاه مدت منجر نخواهد شد.
دنیل پلتکا، نایب رئیس سیاست خارجی و دفاعی انترپرایز، چند روز پیش در مقاله ای در وال استرایت جورنال، با اشاره به تحریم بانک مرکزی و تحریم های بانکی و بیمه ای سنگینی که در این لایحه در نظر گرفته شده است با توجه به آمادگی بالای بریتانیا و فرانسه استدلال می کند تحریم های درست هنوز می توانند رژیم ایران را متوقف کنند.
مارک کرک در مقاله اش با اشاره به مذاکرات پشت درهای بسته طی سالهای گذشته برای یافتن سیاستی در برابر تهدید ناشی از ایران می نویسد دو گزینه از این گفتگو سر بیرون آورد: پیگیری تحریم های غیرموثر و نشستن در انتظار حمله ی نظامی اسرائیل به تاسیسات ایران یا واگذار کردن امر به سازمان ملل متحد و دستیابی نهایی ایران به بمب اتم.
کرک در مقاله اش استدلال می کند حمله ی اسرائیل عواقب پیش بینی نشده ی بسیاری دارد و سیاست مهار ایران نیز به مسابقه ی تسلیحاتی در بی ثبات ترین منطقه ی جهان دامن می زند. او توفیق تحریم فروش بنزین به ایران را در این می داند که رژیم در ایران باور کند پرزیدنت اوباما آن را به اجرا خواهد گذاشت.
کارشناسان تاکید دارند تصویب این طرح در مجلس نمایندگان و سنا که در عمل به آن برای رئیس جمهور از فعل باید استفاده شده است بر تمام ابعاد سیاست آمریکا در برابر ایران در حال حاضر و در آینده تاثیر خواهد گذاشت.
موافقان و مخالفان لایحه ی تحریم سخت فعال اند. لابی های اسرائیلی در آمریکا طی چند روز گذشته رای دهندگان آمریکایی را تشویق می کردند با ارسال پیام هایی برای نمایندگان خود آنها را به رای به لایحه ی تحریم ترغیب کنند. در عین حال، شورای ملی ایرانی آمریکایی موسوم به نایاک با اشاره به تبعات محنت بار تحریم فرآورده های نفتی برای مردم ایران و مخالفت اعضای شاخص اپوزیسیون و مدافعین حقوق بشر در ایران چون میرحسین موسوی، مهدی کروبی، شیرین عبادی، و اکبر گنجی با تشدید تحریم ها رای دهندگان آمریکایی را تشویق می کردند قانونگزاران را به ایستادن در کنار مردم ایران دعوت کنند.

۳ نظر:

آزادیخواه گفت...

به نظر من راهی جز راه نظامی نیست
صدام را ببینید که مردمش در زباله دنبال غذا میگشتند و کره شمالی که مردمش علف میخورند و از گرسنگی به چین کمونیست پناه میبرند و کشورشان بمب اتمی دارد و دائم ارتش خود را مسلح به اسلحه شیمایی و اتمی میکند , احمدی نژاد هم با قتل مردم بیگناه در تظاهرات و شکنجه در زندانها نشان دادابایی از ادامه راه تا حد گرسنگی کشیدن ملت ایران هم ندارد و تا آن موقع هم فرصت ددن به او باعث تولد بمب اتم و انداختن آن بر سر اسراییل و فاجعه بعدی برای ایران خواهد بود .
همیشه هیتلر را بیاد آورید گذشته چراغ راه آیندست

rakoosh گفت...

Hi Dear,you remember the story of mobin ,sepah company,and Mr. soleymani poor dead,
please
look this company

http://www.cisa.ir/FILES/181pdf.pd

سارا گفت...

آیا میدانید علیرغم بخشنامه بی خاصیت ممنوعیت موقت سنگسار در ایران این قانون بمعنای لغو این قانون نبوده همچنان اجرا میشود ? آخرین موردچند ماه قبل در قبرستان بهشت رضای مشهد انجام شد و هم اکنون هشت نفر در انتظار سنگساردر زندانهای ایران اسلامی بسر میبرند? آیا میدانید آن بخشنامه بیخاصیت بمعنی حذف این قانون نبود و علمای شیعه حذف آنرا بدعت و ضربه ای به اسلام میدانند ?!!
اسلام عزیز هزار و چهارصد سال قبل با زور شمشیر به تمدن ایرانی تحمیل شد و امپراطوری ایران را جزو بلاد مسلمین کرد ?
قابل توجه شیعیان ایرانی مومن و طرفداران اسلام عزیز و با توجه به قانون سنگسار در ایران
http://www.iranianuk.com/article.php?id=44655%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%B1%D9%8A