۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

اختلاف نظر دولت اوباما و کنگره بر سر تحریم ایران

بدنبال تصویب لایحه ی تشدید تحریم ایران در مجلس نمایندگان آمریکا اینک تمام توجه معطوف رایزنی های پشت درهای بسته در مجلس سنا شده است.
محور مباحثات در کنگره مکاتبه ای است میان سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، با جیمز استاینبرگ، قائم مقام وزارت خارجه ی آمریکا.
پس از تصویب لایحه ی تشدید تحریم های سوختی و بانکی علیه ایران در مجلس نمایندگان موسوم به اچ آر بیست و یک نود و چهار که تنظیم کننده ی آن هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، است اینک کانون توجه به اس سی و چهار چهل و پنج، نسخه ی سنا از این تحریم ها، معطوف شده که توسط سناتور کریستوفر داد تدوین شده است.
لایحه در وضعیت فعلی اش به رئیس جمهور اختیار می دهد به شکل مورد به مورد از وضع تحریم علیه هر کشور سوم یعنی شرکت خارجی ای که فرآورده های نفتی چون بنزین و گازوئیل در اختیار ایران قرار داده یا در توسعه ی ظرفیت پالایشی ایران دست داشته باشد در صورت همکاری آن کشور در تلاش های بین المللی علیه دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای از اعمال تحریم صرفنظر کند.
اما، دولت اوباما می خواهد کشورهای همکاری کننده از ابتدا در لایحه مستثنی شوند.
عمده ی شرکت های فروشنده ی بنزین به ایران اروپایی و آسیایی اند.
جیمز استاینبرگ، قائم مقام وزارت خارجه، پیرو گفتگوهایش با سناتور کری در نامه ای که این روزها در کنگره دست به دست می شود می نویسد ما در دوره ی حساسی از دیپلماسی پیچیده برای اعمال فشار چشمگیر بین المللی بر ایران پا گذاشته ایم و این امر مستلزم حفظ ایران در کانون توجه است.
کارشناسان امور ایران در نشستی در این باره به قانونگزاران گفتند باید کانون توجه این باشد که ایران چرا توافق ژنو را که پیشتر پذیرفته بود رد می کند و اجازه نداد صورت مساله تغییر کند.
جان تیرنی، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی امنیت ملی و امور خارجی مجلس نمایندگان، با اشاره به نگرانی دولت اوباما حمایت خود را از لایحه در گرو اعمال اصلاحاتی در این باره عنوان کرده بود.
قائم مقام وزرات خارجه به سناتور کری می نویسد نگرانی من این است که لایحه ی تشدید تحریم در کنگره در شکل کنونی اش ممکن است به جای حمایت از اتحاد بین المللی به تضعیف آن بیانجامد.
هاوارد برمن پیشتر از آمادگی خود برای اعمال تغییراتی در این باره خبر داده بود.
لایحه ی سناتور داد امضای هشتاد سناتور را بر خود دارد و هر آن به صحن سنا آورده شود به تصویب خواهد رسید.
هر چند کمیته ی روابط خارجی سنا این امر را رد کرده است اما، گروهی معتقدند توقف لایحه در سنا ناشی از فشار سناتور جان کری است.
در ایران روزانه حدود شصت و پنج میلیون و پانصد هزار لیتر بنزین مصرف می شود در حالی که تولید داخلی چهل و چهار میلیون و پانصد هزار لیتر است. ایران همچنین یازده درصد از گازوئیل مصرفی اش را وارد می کند. بسیاری از قانونگزاران معتقدند پیش از اینکه رژیم بتواند طی سه تا چهار سال آتی این نقطه ی آسیب پذیری را ترمیم کند باید بسرعت به آن ضربه زد. پیش از تصویب نهایی تحریم ها، گزارش ها از ایران از احتمال سهمیه بندی گازوئیل در سال آتی و تغییر در سهمیه بندی بنزین در راستای طرح هدفمند کردن یارانه ها حکایت دارد. در مجلس شورای اسلامی هم طرح تخصیص دو میلیارد دلار برای خرید و ذخیره ی بنزین در ایران در دست بررسی است.
در لایحه ی تحریم کنگره تدابیری هم برای تشدید تحریم های بانکی اندیشیده شده است.
لایحه در صورت تصویب بانک مرکزی ایران و هر موسسه ی مالی درگیر در گسترش جنگ افزار هسته ای و حمایت از تروریسم را مشمول تحریم می کند. این سنگین ترین تحریم بانکی آمریکا تا کنون خواهد بود. لایحه دولت را موظف می کند تا متحدان آمریکا را ترغیب کند مانع دسترسی ایران به سیستم مالی شان شود. کارشناسان با توجه به توفیق تحریم های بانکی کنونی تاثیر تحریم های جدید را بسیار بیشتر می دانند. در آخرین نمونه ی کشف روابط غیرقانونی بانکی ایران بزرگترین بانک سوئیس پذیرفت برای زیر پا گذاشتن قوانین تحریم آمریکا بیش از نیم میلیارد دلار جریمه بپردازد. بنا به گزارش ها بانک سوئیس بیش از یک دهه ایران را در گریز از تحریم های آمریکا یاری می داده و پس از کشف روابط لویدز بانک با ایران و توقف آن در سال دو هزار و سه مبادلات خود با ایران را به چهار برابر افزایش داده بود.

۲ نظر:

امیربلندیان گفت...

جناب دهقانپور از آنجائیکه میدانم پروژه اتمی جمهوری اسلامی یکی از محورهای ثابت گفتگوهای مقامات غربی می باشد میخواهم سوالی متفاوت مطرح نمایم: ببینید بر خلاف اکثرنظریه ها جمهوری اسلامی بسیار شفاف و روشن و واضح در خصوص پرونده اتمی خود عمل نموده و بی رو دربایستی عملا"و بطور جدی و رو در روی جهان نشان میدهد که بدنبال سلاح اتمی بوده و با تمام توان در این عرصه کار میکند و برعکس این جامعه جهانی و بویژه غربیها هستند که در قبال این موضع رفتاری منفعل نامفهموم و غیر شفاف دارند خاصه اینکه معلوم نیست در مقابل جمهوری اسلامی مسلح به اسلحه اتمی بغیر از تحریمهای بیفایده و ناکارآمد چه خواهند کرد؟لازم است غربیها شفاف و روشن و واضح معین نمایند که چه خواهند کرد.

سارا گفت...

مریم صبری قربانی تجاوز رژیم در ترکیه مورد حمله ماموران جمهوری اسلامی قرار گرفت , لعنت به شما که اسم ایرانی دارید ولی به مریم صبری کمک نمیکنید لیاقت شما که به یاری هم میهن قهرمانتان نمیروید همان رژیم آخوندیست http://www.peykeiran.com/Content.aspx?ID=10895