۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

آیا ایران بار دیگر به تلاش های آمریکا برای شکست طالبان در افغانستان خواهد پیوست؟

در بررسی استراتژی پرزیدنت اوباما برای افغانستان در کنگره، با حضور ژنرال مک کریستال، فرمانده ی نیروهای آمریکا و ناتو در آن کشور، و کارل آیکنبری، سفیر آمریکا در کابل، بارها نقش همسایه ی جنوبی و شرقی افغانستان، پاکستان، مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است اما، به نقش ایران، همسایه ی غربی، که حمایتش در شکست طالبان در سال دو هزار و یک حیاتی بود کمتر اشاره ای می شود.
با آشکار شدن نشانه های تنش دوباره میان تهران و واشنگتن بدنبال ناآرامی های داخلی در ایران، پرسش مطرح این است که آیا ایران بار دیگر به تلاش های آمریکا برای شکست طالبان در افغانستان خواهد پیوست؟
ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده ی نیروهای آمریکا و ناتو، در گزارش خود به قانونگزاران در کنگره ضمن اشاره به تهدیدی که از سوی طالبان افغانستان متوجه دولت در کابل است می گوید آنها باور دارند که بار دیگر قدرت را در دست خواهند گرفت.
فرمانده ی نیروهای آمریکا و ناتو با پیچیده خواندن ابعاد شورش در افغانستان گفت شبکه ی حقانی و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار گر چه در محدوده ی جغرافیایی کوچکتری فعالیت می کنند اما، دست کمی از طالبان ندارند.
ژنرال مک کریستال تاکید می کند هر سه این گروه تا حدودی مورد حمایت عناصری در ایران و پاکستان قرار دارند؛ روابطی با القاعده دارند؛ و از طریق تحرک در میان شبکه ی قاچاق مواد مخدر به بی ثباتی و ناامنی در منطقه دامن می زنند.
پرسش مطرح این است که تهران چه سیاستی را در افغانستان دنبال می کند؟
به باور بسیاری خصومت و سوءظن علیه آمریکا طی ناآرامی های نزدیک به شش ماه گذشته پس از انتخابات در ایران رو به فزونی است. با این وجود ایران در گذشته احساسات ضد آمریکایی را کنار گذاشت و به آمریکا در سال دو هزار و یک در سقوط طالبان کمک کرد.
جو سستک، عضو دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، که پیشتر دریاسالار ارتش آمریکا بود، از کارل آیکنبری، سفیر آمریکا در افغانستان، پرسید شما سه سال پیش در کنگره گفتید ایران در افغانستان اهدافی مشابه اهداف آمریکا مد نظر دارد و خواهان قدرت گرفتن طالبان و القاعده نیست آیا هنوز چنین اعتقادی دارید؟
سفیر آمریکا در افغانستان که ژنرال بازنشسته ی ارتش آمریکاست گفت از منظر سیاست کلی تهران بازگشت یک رژیم سنی سلفی به افغانستان را در جهت منافع امنیتی اش نمی بیند.
بدنبال قدرت گرفتن طالبان ایران با یک و نیم میلیون پناهجوی شیعه ی افغان روبرو شد. ناآرامی مرزی همچنین می تواند قدرت گرفتن شبکه های قاچاق مواد مخدر را بدنبال داشته باشد. بنا به گزارش سازمان ملل در اکتبر دو هزار و نه پانزده درصد تریاک جهان در ایران مصرف می شود.
کارشناسان معتقدند رژیم ایران که بدنبال کشته شدن دیپلمات های ایرانی در مزار شریف یکبار تا آستانه ی جنگ با طالبان پیش رفت همچنین نگران تبعات قدرت گرفتن طالبان در افغانستان بر سنی ها در سیستان و بلوچستان و تنش بر سر خودمختاری است.
سید طیب جواد، سفیر افغانستان در آمریکا، در گفتگویی با صدای آمریکا، ضمن تاکید بر نقش سازنده ی ایران در افغانستان گفت: طبیعی است اگر روابط ایران با آمریکا رو به وخامت بگذارد تهران می تواند نقشی مخرب بازی کند.
طیب جواد تاکید کرد امید کابل این است که تهران و واشنگتن اختلافات خود را در بیرون از افغانستان حل و فصل کنند.
روابط نزدیک تهران با ائتلاف شمال، تاجیک ها، هزاره ها، و ازبک ها که حدود چهل و پنج درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند کارشناسان را به این باور انداخته است که تهران می تواند با تحریک این گروهها که عمدتا از حامیان دکتر عبدالله، رقیب حامد کرزی، بودند آنها را علیه دولت در کابل تحریک کرده و جبهه ی سومی را علیه آمریکا بگشاید.
گذشته از گزارش های حاکی از کشف محموله ی سلاح های ساخت ایران در هلمند و هرات؛ بمب های کنار جاده ای در افغانستان که مشابه نمونه هایی در عراق است بیشترین تلفات را به نیروهای خارجی در افغانستان تحمیل می کند. تا کنون در سال دو هزار و نه دست کم دویست و پنجاه و پنج نیروی آمریکایی و ناتو در اثر بمب های دست ساز کنار جاده ای در افغانستان کشته شده اند.
امروز ژنرال دیوید پترایس، فرمانده ی کل نیروهای آمریکا در خاورمیانه، کارل آیکنبری، سفیر آمریکا در افغانستان، و جیکوب لو، معاون وزارت خارجه، در برابر کمیته ی روابط خارجی سنا حاضر شدند. استراتژی منطقه ای و نقش پاکستان، هند، چین و کشورهای همسایه در کانون این نشست قرار دارد.
سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی، پاکستان را محور چالش اصلی عنوان کرد.
قانونگزاران پرسش هایی را درباره ی استراتژی منطقه ای مطرح می کنند که موفقیت در افغانستان را چندان خوش بینانه تصویر نمی کند.
نظرسنجی که امروز منتشر شد نشان می دهد پرزیدنت اوباما در اعزام نیروی بیشتر به افغانستان از محبوبیت بالایی در میان افکار عمومی آمریکا برخوردار است و شصت و دو درصد پرسش شوندگان در نظرسنجی بلومبرگ از استراتژی رئیس جمهور در افغانستان حمایت می کنند.

۳ نظر:

خلیج همیشه فارس گفت...

در جواب یک حزب اللهی:
تو اگه وطندوست بودی به دختران و پسران هموطنت در زندان تجاوز نمیکردی!! پس زیاد قیافه بیگانه ستیزی نگیر !جانماز اسلام و میهن دوستی هم آب نکش , من یکی از همون خیلیها که میگی هستم اتفاقا ترجیح میدم بساط سی سال نکبت جمهوری متجاوز اسلامی تو بدست آمریکا و اسراییل نابود بشه و امثال تو و بقیه شکجه گرای ایران ستیز عرب پرست به زباله دانی تاریخ بپیوندید .
لطفا از طرف خودت حرف بزن نه از طرف باصطلاح خیلی از مردم !!من اگر آمریکا یا اسرییل حمله کنند امثال تو ینی پاسدار بسیجی رو با کمک اونا نابود میکنم بهتره مثل صدام دنبال یک گودال بری قایم شدن باشی در ضمن این قلدرهای احمدی نژاد ه پسران و دختران تجاوز میکنند , شکنجه که جای خود دارد!
ولی بخاطر داشته باش آمریکا یا اسراییل هرگز هم میهنان خود را شکنجه نمیکنند , این قیاس تو مع الفارق است .البته خودت مامور احمدی نژاد رئیس مهور تقلبی ایران هستی

ابن سینا گفت...

نماینده‌ی ایران در سازمان ملل در جواب به نقض حقوق بشرگفت:«شما هم مثل ما جنایتکارید» به نماینده احمدی نژاد میگویم
آقای احمدی نژاد رئیس جمهور پلاستیکی و قلابی :
آمریکا و اسراییل هر کاری کردند بر علیه خارجیها و دشمنن خارجی کردند نه علیه هموطنای خودشون!
اونا از شما با ناموستر ومسلمان ترند چون حداقل به دختر وپسر هم میهن خود که مثل خواهر و مادر خودشان است تجاوز نمیکنند !
پس لطفا جانماز مبارزه با جنایتکاری آنها را آب نکشید , شرافت صهیونیستها هزاران بار از توی احمدی نژاد بیشتراست , تویی که به هموطنای ایرانی خودت رحم نمیکنی .

Mohammad گفت...

با درود

البته - ملاها مسلما بسیار خوشحال خواهند شد که شما اجازه بدهید در افغانستان پایگاهی ایجاد کنند - البته با یک در « اصلی » که کامیون های مهمات وارد شوند - و یک « در پنهانی » که این مهمات را به طالبان بفروشند . ( !!)
ملاها و طالبان در ضرب المثل فارسی « این کوزه از آن طغار است - سگ زرد برادر شغال است » .
به نظر شما از دید منافع بلندمدت ملاها - اگر طالبان منفور و خونخوار در افغانستان پیروز شوند و افغانستان تا سال ها ناامن و درگیر جنگ داخلی - وبه علت محاصره پاکستان محتاج ملاها باشد - بهتر است یا اینکه یک حکومت مدرن طرفدار دموکراسی غربی در آنجا برقرار باشد ؟

شما فکر میکنید « طالبان در افغانستان بیشتر جنایت کرده اند یا ملاها در ایران ؟ » . بد نیست به آمار رجوع کنید .
برای ملاها وجود یک شریک منفور و محتاج - به ویژه که بتوان دنیای متمدن را با آن ترسانید - بسیار وسوسه انگیز خواهد بود .
واقعیت این است که ملاها و طالبان علیرغم تضاد ظاهری خودشان - به یک اندازه با تمدن غربی دشمن هستند و نهایتا با هم متحد خواهند بود - فراموش نکنید - گلبدین حکمتیار که از متحدان اصلی طالبان است - نماینده ملاها ودست آنان در افغانستان میباشد - و گلبدین حکمتیار خانه ای در تهران دارد که پسرش با همسر ایرانی او در آن زندگی خوشی دارد و سفیر پدر - در دربار خامنه ای است .

هرگونه همکاری و به رسمیت شناختن ملاها از سوی جامعه غربی « زدن زخم عمیقی به روان مردم ایران خواهد بود که روزی سر باز خواهد کرد » - و راه همگامی آینده ملت ایران با شما را ناهموار خواهد کرد .

بهتر است دنیای متمدن با هر گزینه ممکن در جهان را به روی ملاها ببندد - تا هم ازشر طالبان خونخوار خلاص شود و هم از شر ملاهای ماکیاولیست .

پاینده باشید - ارادتمند محمد