۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

اوباما در چند قدمی بزرگترین دستاورد ریاست جمهوری اش

سنای ایالات متحده در ساعات اولیه ی بامداد امروز لایحه ی جنجال برانگیز اصلاحات سیستم بیمه درمانی و خدمات بهداشتی را در یک رای گیری کاملا حزبی به تصویب رساند. پرزیدنت اوباما ضمن استقبال از تصویب لایحه گفت این طرح آمریکا را به پایان یک قرن کشاکش و تلاش هفت رئیس جمهور برای اصلاحات این سیستم نزدیک می کند.
سنا با شصت رای دموکرات ها در برابر سی و نه رای جمهوریخواهان لایحه ای را به تصویب رساند که می تواند بزرگترین دستاورد دوران ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما تعبیر شود. برای رسیدن به آن نقطه مذاکرات پیچیده ای آغاز شده است تا دو نسخه ی مجلس نمایندگان و سنا در آغاز سال میلادی دو هزار و ده یکی شده و پیش از سخنرانی پرزیدنت اوباما در باره ی وضعیت عمومی کشور در برابر کنگره برای امضای رئیس جمهور آماده شود.
اهمیت تصویب لایحه اصلاحات سیستم بیمه درمانی و خدمات بهداشتی آمریکا برای دموکرات ها را از حضور جوزف بایدن، معاون ریاست جمهوری، در کرسی ریاست سنا می توان دریافت.
لایحه با صرف هشتصد و هفتاد و یک میلیارد دلار طی دوره ای ده ساله بیش از سی میلیون آمریکایی محروم از بیمه را تحت پوشش خدمات درمانی قرار می دهد؛ چهار صد و هشتاد و سه میلیارد دلار از بعضی برنامه های ناکارآمد می کاهد؛ ششصد و چهارده میلیارد دلار از طریق افزایش مالیات بر طبقات مرفه جمع آوری می کند؛ تا در پایان دهه ی آتی صد و سی و دو میلیارد دلار از کسری بودجه ی فدرال بکاهد.
سناتور هری رید، رهبر اکثریت، معتقد است پیشرفت و فرصت ویژگی های این لایحه ی تاریخی است اما، اذعان کرد این آغاز راه رسیدگی به معضلی کهنه است.
پرزیدنت اوباما که تعطیلات کریسمس و سال نو خود را برای اطمینان از تصویب لایحه یک روز به تعویق انداخت ساعتی پس از رای گیری در سنا با تاکید بر اینکه لایحه نتیجه ی یک مصالحه است گفت این طرح بخش عمده ای از خواسته های او را تامین می کند.
مجلس نمایندگان پیشتر با دویست و بیست رای در برابر دویست و پانزده رای نسخه ی خود را از لایحه به تصویب رسانده بود. مهمترین اختلاف میان دو نسخه در این است که نسخه ی سنا فاقد گزینه ی بیمه ی دولتی است. هدف از آن دامن زدن به رقابت و پایین آوردن هزینه های بیمه بوده است. دموکرات ها در مجلس نمایندگان امیدوارند بتوانند در مذاکرات سیستمی خصوصی را جایگزین کنند که چون الگوی بیمه ی نمایندگان کنگره تحت نظر اداره ی دولتی مدیریت پرسنل اداره شود.
اگر دموکرات ها موفق شوند اختلافات میان دو مجلس را حل و فصل کرده و لایحه را تصویب کنند نقطه ای تاریخی را در سیاستگذاری اجتماعی آمریکا رقم زده اند. طرحی که با ایجاد سیستم بیمه ی خدمات اجتماعی در سال هزار و نهصد و سی و پنج و بیمه ی دولتی سالمندان در سال هزار و نهصد و شصت و پنج مقایسه می شود. اما، بر خلاف آن برنامه ها طرح جدید از حمایت دو حزبی بی بهره است.
سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل، رهبر اقلیت، عهد کرد از نبرد برای جلوگیری از تبدیل این لایحه به قانون دست نخواهد کشید.
به باور جمهوریخواهان لایحه در این شرایط اقتصادی بار سنگینی را بر دوش مالیات دهنده ی آمریکایی تحمیل می کند و به دولتی شدن صنعت دو هزار و پانصد میلیارد دلاری خدمات درمانی می انجامد.
طرح امکان تغییر بیمه درمانی را از طریق اعطای یارانه به طبقات کم درآمد فراهم کرده؛ شرایط لازم برای استفاده از بیمه دولتی سالمندان را بسط داده؛ و مقررات سختی را بر شرکت های بیمه اعمال می کند تا افراد را بدلیل سوابق پزشکی شان از بیمه محروم نکرده و یا حق بیمه ی آنان را افزایش ندهند.
سناتور هری رید، رهبر اکثریت، که برای حفظ اتحاد دموکرات طی بیست و پنج روز مباحثه و مذاکرات فشرده تلاش بسیاری کرد در لحظه ای که باید رای خود را موافق اعلام می کرد با نه گفتن تصادفی اش خنده را به صحن پر تنش سنا آورد.
این را اضافه کنم؛ پرزیدنت اوباما پس از تصویب طرح با بسیاری از اعضای سنا تماس گرفت اما، در میان آنها ویکی کندی، همسر سناتور فقید تد کندی، به چشم می خورد؛ تد کندی فردی بود که عمر خود را در راه این اصلاحات گذراند.

هیچ نظری موجود نیست: