۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

«آمریکا و غرب چگونه می توانند با تعادلی کارآ میان تعامل و انزوا به بهبود وضعیت حقوق بشر در برابر ایران کمک کنند؟»

در برنامه ی تفسیر خبر جمعه کوشیدیم به این پرسش ها پاسخ دهیم: «آمریکا و غرب چگونه می توانند با تعادلی کارآ میان تعامل و انزوا به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران کمک کنند؟» و «اینکه پرزیدنت اوباما صراحتا می گوید ما در کنار آزادیخواهان در ایران ایستاده ایم نخستین نشانه ی تغییر رویکرد در برابر جمهوری اسلامی است؟»
با مرتضی سیمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت، در این باره و درباره ی آخرین پیامدهای تظاهرات روز دانشجو و جنبش اعتراضی در ایران گفتگو کردیم.
رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی اش در اسلو پس از دریافت جایزه ی صلح نوبل گفت ما به عزت خاموش اصلاح طلبان در برمه و زیمبابوه و صدها هزار نفری که ساکت در خیابانهای ایران راهپیمایی کردند گواهی می دهیم. پرزیدنت اوباما گفت روشن است که رهبران آن حکومت ها از آمال مردم خود بیش از قدرت هر کشور دیگری وحشت دارند. رهبر آمریکا تاکید کرد مسولیت تمام مردم آزاد و کشورهای آزاد است تا روشن کنند ما در کنار این این جنبش ها ایستاده ایم.

ایرنا تیتر زد: «حمایت آشکار اوباما از آشوبگران تهران»

در ادامه ی برنامه بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، بابک داد، تحلیلگر و روزنامه نگار، و دکتر امیر حسین گنج بخش، تحلیلگر و فعال سیاسی، مهمترین تحولات هفته را زیر ذره بین قرار دادند.
روز چهارشنبه مقاله ای از بابک یکتافر درباره ی ایران در ورلد پالیتکز ریویو منتشر شد.

روز جمعه، اتحادیه ی اروپا طی بیانیه ای به ایران توصیه کرد بدون تاخیر به قطعنامه های شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند.
رابرت گیتس، وزیر دفاع، در عراق گفت با فرض اینکه ایران مسیر فعلی اش را تغییر نخواهد داد جامعه ی جهانی تحریم های جدید مهمی را علیه ایران وضع خواهد کرد.
سوزان رایس، نماینده ی آمریکا در سازمان ملل متحد، به ایران هشدار داد زمان اندک است و ما پاسخی درخور منافع ایران و صلح بین الملل از ایران ندیده ایم و در صورت ادامه ی این وضعیت در فرصتی کوتاه اقدامات لازم بعدی را در شورای امنیت به گفتگو می گذاریم.
ژرار ارو، نماینده ی فرانسه در سازمان ملل متحد، از آمادگی فرانسه برای تحریم خبر داد و گفت دیگر دلیلی برای انتظار وجود ندارد. بریتانیا و اتحادیه ی اروپا نیز موضعی مشترک دارند.
سوزان رایس گفت کمیته ی هزار و هفتصد و سی و هفت جزئیات دقیق رفتار مکرر ایران در نقض قطعنامه های شورای امنیت را مستند کرده است و تاکید کرد این تخلفات غیر قابل پذیرش است. نماینده ی آمریکا در سازمان ملل گفت قاچاق تسلیحات از ایران به سوریه نه تنها نقض قطعنامه ی شورای امنیت است بلکه فاکتوری مهم در بی ثبات کردن منطقه ی پیشاپیش شکننده ی خاورمیانه محسوب می شود.

پرزیدنت اوباما در سخنرانی دریافت جایزه ی صلح نوبل ضمن ارائه ی سه راه برای ایجاد صلحی پایدار و عادلانه گفت اگر خواهان صلحی پایداریم حرف جامعه ی جهانی باید پشتوانه داشته باشد. رئیس جمهوری آمریکا گفت رژیم هایی که قوانین را زیر پا می گذارند باید جوابگو باشند و تحریم ها باید پرداخت بهای سنگینی را در پی داشته باشد. اوباما تاکید می کند ناسازگاری باید با افزایش فشار پاسخ داده شود و فشار تنها زمانی ایجاد می شود که جهان متحد باشد.

لینک برنامه برای دانلود با سرعت بالا یا کم:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1630vFRI.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1630vbFRI.wmv

لینک وبلاگ بابک داد:

http://www.babakdad.blogspot.com

لینک وبسایت بابک یکتافر:

http://www.washingtonprism.org

۳ نظر:

دزد رای ملت گفت...

وزیر امور خارجه ایران با افشای بخشی از پاسخ ایران به پیشنهاد کشورهای غربی در مورد تأمین سوخت رآکتور تهران، گفته است که ایران آمادگی دارد ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصد خود را با سوخت ۲۰ درصد در کیش مبادله کند. باز با نزدیک شدن ضرب الاجل همیشگی !!! دوز و کلک های قدیمی شرو...ع شد ! بردن تا لب چشمه و در آخر تشنه گذاشتن طرف مقابل امیدوار کردن غرب و بهم زدن اجماع جهانی و دوباره خریدن وقت بیشتر و چند قدم دیگر بسمت بمب اتمی و.. جالب اینجاست که هر دفعه هم غرب گول میخورد بدون اینکه عبرت بگیرد جمهوری اسلامی اینکار را برای بر هم زدن اتحاد علیه خود در آن مقطع زمانی بکار میبرد و بمحض اینکه جو اتحاد از بین رفت دومرتبه جوابهای تند و سربالایش به آمریکا و غرب را از سر میگیرد و کماکان بسوی بمب اتمی میتازد .

ایران ویران گفت...

ادامه جنجال در ايران بر سر نمايش پاره كردن عكس آيت الله خمينى !!
تجاوز به هم میهنان و دختران و پسران این مملکت غیرت این ریاکاران را بجوش نیاورد !! حالا از پاه شدن عکس دیکتاتور سابق ناراحت شده اند بگذار تا بخندم چون ابر در بهاران !!!!!

دزد رای ملت گفت...

تایمز لندن: ایران در حال تلاش برای آزمایش جزء کلیدی از بمب اتمی است..
این خبر تنها یک نتیجه گیری دارد
تاریخ از اوباما و کارتر دمکرات بعنوان دو رئیس جمهور بیعرضه و ضعیف آمریکا در عرصه سیاست خارجی نام خواهد برد کارتر سی سال پیش باعث بوجود آمدن جمهوری اسلامی شد و اوباما هم امروز باعث مسلح شدن آن به بمب اتمی و فاجعه ای هولناک خواهد شد .