۱۳۸۸ آذر ۱۲, پنجشنبه

استراتژی چهل میلیارد دلاری؟

بلندپایه ترین مقامات نظامی و دیپلماتیک دولت اوباما برای دومین روز متوالی در برابر قانونگزاران در کنگره حاضر می شوند تا از استراتژی جدید پرزیدنت اوباما در افغانستان دفاع کنند. برغم نگرانی های دموکرات ها، پس از آنکه تیم امنیت ملی پرزیدنت اوباما به قانونگزاران اطمینان دادند تعهد آمریکا به افغانستان بی انتها نیست، بنظر می رسد کنگره با تامین هزینه های استراتژی جدید افغانستان مخالفتی جدی نشان ندهد.
پس از دو نشست و هفت ساعت پرسش و پاسخ در روز گذشته؛ وزیر خارجه و دفاع و رئیس ستاد مشترک از نه صبح تا عصر امروز در برابر دو کمیته ی روابط خارجی سنا و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان قرار می گیرند تا قانونگزاران را به زدن مهر تائید بر سی تا چهل میلیارد دلار هزینه ی مضاعف استراتژی جدید افغانستان مجاب کنند.
بدنبال سخنرانی سه شنبه شب پرزیدنت اوباما برای ارائه ی استراتژی جدید افغانستان؛ گروه امنیت ملی پرزیدنت اوباما برای رفع بدبینی قانونگزاران در کنگره، ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده ی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، برای رفع نگرانی مقامات افغان نسبت به کاهش تعهد واشنگتن به کابل، و دیپلمات های آمریکایی برای جلب مشارکت ناتو، بسیج شده اند.
بنا به گزارش ها رام امانوئل، رئیس دفتر رئیس جمهور، روز گذشته ساعت ها با همکاران پیشین اش در کنگره تلفنی گفتگو کرده است.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، در ابتدای سومین حضور رابرت گیتس، وزیر دفاع، هیلری کلینتون، وزیر خارجه، و دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، در برابر قانونگزاران طی بیست و چهار ساعت گذشته، گفت رئیس جمهور بدرستی هدف را در افغانستان محدود کرده است؛ این که این تعهدی بی پایان برای بازسازی افغانستان و یک نبرد ضد شورش در سراسر کشور نیست و الویت های دیگر آمریکا در این استراتژی در نظر گرفته است. کری گفت امیدوارست همانطور که خروج از افغانستان مشروط به شرایط منطقه است افزایش نیرو نیز با نگاه به شرایط صورت گیرد. او نسبت به کافی نبودن شمار نیروهای افغان ابراز نگرانی کرد. سناتور کری تاکید کرد نتیجه ی استراتژی در نقطه ی مرزی پاکستان و افغانستان بیش از هر گونه افزایش نیروی نظامی یا تغییر استراتژی موثر خواهد بود.
دموکرات های ضد جنگ که با اتکا به رای دهندگان مخالف استراتژی جرج بوش در عراق به قدرت رسیدند و نگران انتخابات میان دوره ای سال آینده هستند نسبت به ضرورت افزایش نیرو در افغانستان ابراز تردید می کنند اما، رهبران دموکرات کنگره بعید می دانند جبهه ای برای جلوگیری از تخصیص بودجه ی حدودا چهل میلیارد دلاری به این استراتژی در کنگره شکل بگیرد.
سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر، عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی، ضمن تاکید بر اهمیت برخورداری از یک استراتژی منطقه ای گفت تردیدی ندارد نیروی نظامی جدید به عقب نشاندن طالبان می انجامد اما، مهم است که از این فرصت برای آموزش افغان ها استفاده کرد. لوگر گفت باید در این باره مباحثه صورت گیرد که آیا این ماموریت از چنان اهمیتی برای امنیت ملی آمریکا برخوردار است که اعزام نیروی انسانی و هزینه های سنگین آن را ضروری می سازد. به گفته ی لوگر روشن نیست گسترش حضور نظامی چه تاثیری بر مشکل طالبان و القاعده در پناهگاههایشان در پاکستان خواهد گذاشت.
دموکرات های منتقد اعزام نیرو می گویند در هلمند نسبت نیروهای آمریکا به افغان پنج به یک است و افزایش نیرو این فاصله را بیشتر می کند در صورتی که نسبت نیروهای افغان به آمریکا باید سه برابر باشد.
امروز سناتور دموکرات راس فاینگلد، جیم مک گاورن، و والتر جونز طی نامه ای به رئیس جمهور نوشتند نمی توانند از استراتژی به گفته ی آنها غیرقابل دوام و پرخطر و زمانبر او حمایت کنند.
جمهوریخواهان نگران از تعیین ژوئیه ی دو هزار و یازده به عنوان زمان آغاز خروج نیروها موفق شدند از رابرت گیتس اطمینان کسب کنند که این تاریخ انعطاف پذیر است.
رابرت گیتس امروز گفت از پرزیدنت اوباما خواسته است دست او را در احتمال اعزام نیروهای متخصص علاوه بر سی هزار نیروی اعلام شده باز بگذارد.
ژنرال مک کریستال دیروز پیش از حضور در مجلس افغانستان در کابل با دوازده تن از اعضای کابینه ی افغانستان ملاقات کرد تا به آنها اطمینان دهد آمریکا قصد رها کردن افغانستان را ندارد و تعهدش به مردم آن کشور بلند مدت است و می کوشد پس از سی سال جنگ فرصتی جدید در اختیار افغان ها قرار دهد.مک کریستال می گوید بخش عمده ای از نیروها در جنوب در هلمند و قندهار مستقر خواهند شد. ژنرال مک کریستال و کارل آیکنبری، سفیر آمریکا در افغانستان، برای افزایش فشار بر کشورهای عضو ناتو برای اعزام نیرو به افغانستان امروز وارد بروکسل می شوند. پس از آن هر دو برای گزارش به کنگره به واشنگتن می آیند. وزیر خارجه پس از دو نشست امروز در کنگره امشب راهی بلژیک خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: