۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

واکنش سریع تهران به تحریم های سوختی مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا با رای اکثریت قاطع لایحه ی تحریم فروش بنزین به ایران را به تصویب رساند. لایحه پیش از تصویب مجلس سنا با واکنش هایی فوری از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است.
حجت الله غنیمی فرد، معاون شرکت ملی نفت ایران در امور سرمایه گذاری، امروز در نخستین واکنش رسمی گفت تحریم های سوختی آمریکا شکست خواهد خورد.
مجلس نمایندگان با چهارصد و دوازده رای موافق در برابر دوازده رای مخالف این شدیدترین تحریم کنگره علیه ایران را شب گذشته به تصویب رساند.
دقایقی پیش از تصویب طرح تحریم فروش بنزین به ایران؛ ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت با این تحریم ما ابزاری جدید و قدرتی در اختیار پرزیدنت اوباما قرار می دهیم تا شرکت هایی را که فرآورده های نفتی در اختیار ایران قرار می دهند یا به توسعه ی ظرفیت پالایشی ایران کمک می کنند مورد تحریم قرار دهد.
تحریم ها فهرستی از شرکت های اروپایی و غیراروپایی تامین کننده ی بنزین و گازوئیل برای ایران را هدف گرفته است.
غنیمی فرد امروز به رویترز گفت تلاش نمایندگان مجلس آمریکا مشکلی ایجاد نخواهد کرد چون تهران تامین کنندگان بسیاری دارد.
بنا به گزارش ها ریالانس هند، یکی از تامین کنندگان بنزین ایران، پیش از تصویب تحریم ها انتقال بنزین به ایران را متوقف کرده است.
سید مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران، همزمان با تصویب تحریم ها در مجلس نمایندگان آمریکا از آمادگی ایران برای تولید روزانه چهارده میلیون لیتر بنزین بر اساس طرح ضربتی و استفاده از مجتمع های پتروشیمی خبر داد.
ایلیانا راس لتینن، یکی از تنظیم کنندگان جمهوریخواه لایحه، گفت این تحریم رژیم ایران را مجبور می کند تا از منابع آن کشور برای رسیدگی به وضعیت مردم استفاده کند تا تولید جنگ افزار هسته ای.
اما، مخالفان دموکرات لایحه چون استقن لینچ معتقدند این لایحه به تضعیف اپوزیسیون در ایران می انجامد و همان چیزی است که احمدی نژاد انتظارش را می کشد.
هاوارد برمن، تنظیم کننده ی دموکرات لایحه، گفت مضحک است تصور کرد مردمی که برای بیان اعتراضشان به این رژیم جان و آزادی و همه چیزشان را به خطر می اندازند با بالا رفتن بهای سوخت در پشت رژیم احمدی نژاد صف بکشند. برمن گفت تلاش ما این است که در همکاری با مردم ایران این رژیم را تضعیف کرده و مانع دستیابی اش به جنگ افزار هسته ای شویم.
دنیس کوسینیچ دموکرات گفت این امر به کنترل بیشتر سپاه بر بازار سیاه انرژی در ایران کمک می کند. او هشدار داد این گفتگوها مرا یاد مباحثاتی می اندازد که به حمله به عراق منتهی شد.
گری اکرمن از حامیان لایحه تاکید کرد اگر جنگ نمی خواهیم باید حداکثر فشار ممکن را وارد آوریم.
مارک کرک، از بانیان لایحه ی تحریم بنزین، گفت این بهترین امید نهایی ما برای حل صلح آمیز مناقشه با ایران است.
ارل بلومنار دموکرات به نامه ی یازدهم دسامبر جیمز استاینبرگ، معاون وزیر خارجه، به سناتور جان کری اشاره کرد که در آن درباره ی تاثیرات نامطلوب تحریم های جدید کنگره بر تلاش های دولت برای ایجاد ائتلافی بین المللی در برابر ایران صحبت شده است و گفت این زمان مناسبی نیست و روند را پیچیده می کند.
استنی هویر، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان، ضمن تاکید بر ادامه ی دیپلماسی در برابر ایران گفت اینک زمان چیزی فراتر از گفتگو است و گفتگو بدون عمل غیرقابل پذیرش است.
لایحه ی تحریم باید در سنا هم به تصویب برسد. بدلیل ترافیک کاری سنا در پایان سال و اختلاف بر سر محدود کردن قدرت انعطاف رئیس جمهور در صرفنظر کردن از اعمال تحریم ها این امر به ابتدای سال میلادی آتی موکول شده است. بر نسخه ی سنا از لایحه ی تحریم ایران امضای هفتاد و شش سناتور به چشم می خورد.
پس از تصویب سنا دو لایحه باید یکی شود و پس از تائید دو مجلس برای تبدیل به قانون برای امضای رئیس جمهور ارسال شود.
پیشاپیش اعمال تحریم های جدید، شرکت های ریالانس هند و بریتیش پترلیوم انتقال فرآورده های نفتی به ایران را متوقف کرده اند.

۱ نظر:

saeed گفت...

سیامک جان من تو فیسبوک هم همین سوال رو کردم.نمایندگان کنگره میگن این تحریمها کار ساز و قابل اطمینان هستند.در مقابل طرف ایرانی میگه این تحریم ها محکوم به شکست هستند.سیستم مالی امریکا چه ابزار هایی داره تا بتونه در جهانی به این وسعت واردات سوخت ایران رو کنترل کنه؟ضمانت اجرایی این لایحه چیه؟ایا اصلا همچین لایحه ای امکان پذیر هست که اجرا بشه یا بلند پروازی نمایندگان کنگره باعث تصویب این لایحه شده.در مورد بانک کردیت سویس دیدیم که به راحتی تحریم های امریکا نادیده گرفته شده بود.در مورد خرید سوخت از ونزوئلا امریکا چه کاری از دستش بر میاد؟