۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

طوفان تحریم در راه است؟

سنای ایالات متحده آمریکا مصوبه ی عظیم مجموعه بودجه ای را که شامل میلیاردها دلار کمک های سالانه ی خارجی آمریکا و تحریم هایی علیه ایران است پس از یک رای گیری غیرمعمول در روز یکشنبه برای امضای نهایی راهی میز پرزیدنت اوباما کرد.
مصوبه ی مجموعه بودجه ی مذکور شامل چهار صد و چهل و هفت میلیارد دلار بودجه ی سال مالی دو هزار و ده برای شماری از وزارتخانه ها و حدود ششصد و پنجاه میلیارد دلار برای هزینه های خدمات درمانی است.
در لایحه دو میلیارد دلار، یعنی هفتاد و پنج میلیون دلار بیش از سال مالی گذشته، برای مطالعه ی تغییرات آب و هوایی کره ی زمین در نظر گرفته شده؛ جابجایی مظنونین به فعالیت های تروریستی از بازداشتگاه گوانتانامو به داخل خاک آمریکا برای محاکمه و نه آزادی مجاز شده؛ و اقداماتی در برابر ایران در دستور کار قرار گرفته است.
مصوبه ی یک هزار صفحه ای مجموعه بودجه ی یک هزار و یکصد و ده میلیارد دلاری که یکشنبه با پنجاه و هفت رای موافق در برابر سی و پنج رای مخالف در سنای آمریکا به تصویب رسید در واقع مجموعه ای یکجا از شش بودجه از دوازده بودجه ی سالانه ی دولت فدرال است که بدلیل اختلافات حزبی تصویب جداگانه ی آنها برای دموکرات ها میسر نبود.
مصوبه در بخش بودجه ی امور خارجی توجه به توسعه ی اقتصادی، امنیت، و حاکمیت سالم، را در کانون تلاش های آمریکا در مبارزه با تروریسم قرار داده است.
کمک های مصوب سنا شامل: دو میلیارد و ششصد میلیون دلار برای افغانستان؛ یک و نیم میلیارد دلار برای پاکستان؛ و با سی درصد کاهش نیم میلیارد دلار برای عراق است.
کنگره دولت را موظف می کند از هر گونه دسترسی کشورهای حامی تروریسم به منابع مالی صندوق بین المللی پول که به دلار یا یورو است ممانعت به عمل آورد.
در بخش کمک های سالانه ی امنیتی و اقتصادی آمریکا: دو میلیارد و دویست میلیون دلار برای اسرائیل، یک میلیارد و سیصد میلیون دلار برای مصر، و پانصد و چهل میلیون دلار برای اردن تخصیص داده شده است.
مصوبه ی سنا وزیر خارجه ی آمریکا را موظف می کند حداکثر نود روز پس از امضای رئیس جمهور و هر سه ماه گزارشی از تلاش های دو جانبه و چند جانبه در راستای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای به کنگره ارائه دهد.
قانونگزاران بانک صادرات واردات آمریکا را از ارائه ی هر گونه وام، تمدید اعتبار، و ضمانت مالی، به هر پروژه ی تحت مدیریت یک تولید کننده ی انرژی یا پالایش نفت که ایران را در گسترش ظرفیت پالایشی اش یا واردات فرآورده های نفتی یاری می دهد منع می کند.
مدیر شرکت ملی صادرات گاز ایران دیروز از نیاز داخلی به هشتاد و پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه ی صادرات گاز ایران طی دهه ی آتی خبر داد.
کنگره در عین حال به وزیر خارجه اختیار داده است در صورت مشاهده ی همکاری شرکت ها از اعمال این تحریم ها صرفنظر کند.
بنا بر مصوبه ی کنگره وزیر خارجه همچنین در مشاوره با وزیر خزانه داری باید حداکثر طی صد و هشتاد روز گزارشی کامل از تحریم های دوجانبه و چند جانبه علیه ایران در اختیار کنگره قرار دهد که شامل فهرستی از شرکت های آمریکایی و خارجی است که از اجرای این تحریم ها سرباز زده اند.
در مصوبه همچنین بیش از هفتصد و سی میلیون دلار بودجه برای هیات مدیره ی پخش برنامه های رادیویی تلویزیونی و اینترنتی موسوم به بی بی جی که صدای آمریکا زیرمجموعه ی آن است در نظر گرفته شده است.
روز سه شنبه، طبق برنامه ی مجلس نمایندگان آمریکا قرار است لایحه ی تحریم فروش بنزین به ایران پس از ماهها کشاکش سیاسی در صحن مجلس به رای گذاشته شود. تا امروز سیصد و چهل و سه تن از چهار صد و سی و پنج قانونگزار مجلس نمایندگان پای لایحه را امضا کرده اند و انتظار می رود با رای قاطعی به تصویب برسد.
هنوز روشن نیست لایحه ی تحریم بنزین چه موقع برای امضای رئیس جمهور به کاخ سفید فرستاده می شود. تلاش هایی در سنا برای تصویب نسخه ی مشابه در دست است اما، نفر دوم رهبری دموکرات ها در سنا، سناتور دیک دوربن، روز جمعه گفت لایحه در چند روز مانده به پایان سال به تصویب نخواهد رسید. بنظر می رسد رهبری دموکرات ها می کوشند پیش از ضرب الاجل تعیین شده ی پرزیدنت اوباما در پایان سال میلادی جاری برای ایران دست به اقدامی نزنند.

۲ نظر:

ایران امروز گفت...

به کلینتون وزیر خارجه آمریکاگفت تحریم های تازه علیه ایران ضروری است ..
این همان کلینتونیست که یکسال قبل برای خوشامد اوباما سیاستهای جرج بوش را در تحریم و انزوای جمهوری اسلامی شکست خورده دانست و بقول خود راهکار مذاکره و نرم را در پیش گرفت و با تلف کردن وقت یکسال دیگر فرصت دادند تا آخوندها به بمب اتمی برسند یادش بخیر پرزیدنت بوش شجاع و بیباک که لرزه بر پیکر پوسیده جمهوری اسلامی انداخته بود , دمکراتها همیشه باعث خفت و خواری آمریکا بوده اند .

ابن سینا گفت...

خالد مشعل گفت: در صورت حمله اسراییل، در کنار ایران می ایستیم
دیدیم وقتی امارات متحده عربی سه تا جزیره جزایر ایرانی رو عربی خواندند چطور کنار ایران ایستادی !!
امارات متحده عربی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی رو متعلق به اعراب و ایران رو اشغالگر خوند حتی سوریه و فلسطنیها هم زیر اعلامیشو امضا و تایید کردند ! خالد مشعل هم صداش درنیومد تو فعلا کنار خامنه ای و احمدی نژاد کودتاچی واستا که بقول معروف تا پول بدی رفیقتم عاشق بند کیفتم !