۱۳۸۷ مرداد ۱۵, سه‌شنبه

ناسا در میانه ی کشاکش سیاسی روسیه و آمریکا بر سر ایران

برمبنای قانون تحریم ایران؛ ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضانوردی آمریکا، پس از پایان قرارداد فعلی اش با روسیه از سال ۲۰۱۱ از خرید فضاپیمای روسی سایوز، تا زمانی که مسکو همکاری های هسته ای و موشکی اش را با ایران متوقف نکند، منع شده است.
با توجه به اینکه فضای پیمای شاتل سال ۲۰۱۰ بازنشسته خواهد شد و تا سال ۲۰۱۵ جایگزینی برای آن درنظر گرفته نشده است ناسا راهی برای اعزام فضانورد به ایستگاه فضایی ندارد.
بر مبنای توافق بین المللی ناسا مسول تامین پرسنل ایستگاه فضایی و انتقال آنها و محموله ها به ایستگاه فضایی است. بر طبق برنامه قرار است کارکنان ایستگاه فضایی بزودی افزایش یابند.
شرکت روسی تولید کننده ی سایوز می گوید باید دست کم از سه سال پیش اطلاع پیدا کند که درخواست ها از سوی ناسا برای فضاپیما متوقف نخواهد شد.
ایستگاه فضایی بین المللی با ارزشی بالغ بر یکصد میلیارد دلار نماد همکاری جهانی است و نگرانی وجود دارد که اختلافات میان روسیه و آمریکا بر سر ایران موجب اختلال در فعالیت های این ایستگاه شود.
باید دید قانونگذاران در کنگره پس از بازگشت از تعطیلات ۵ هفته ای تابستانی و در فاصله اندک ماه سپتامبر تا انتخابات با توجه به موضع مسکو در برابر تحریم های جدید ایران بر سر مستثنی کردن ناسا از تحریم روسیه به توافق خواهند رسید یا نه.

هیچ نظری موجود نیست: