۱۳۸۷ مرداد ۳۰, چهارشنبه

قرعه به نام که خواهد افتاد؟

هر آن انتظار می رود سناتور دموکرات براک اوباما کاندیدای مورد نظر خود برای معاونت ریاست جمهوری را معرفی کند. اوباما روز شنبه در سپرینگفیلد ایلینوی، مکانی که نامزدی اش را برای ریاست جمهوری اعلام کرد، کمپین خود را با معاونش به مقصد دنور آغاز می کند. مک کین احتمالا روز جمعه ی هفته ی آینده همزمان با هفتاد و دومین سالگرد تولدش نامزد معاونتش را معرفی می کند تا پوشش خبری سخنرانی اوباما در شب پایان کنوانسیون حزب دموکرات را در روز بعد از آن تحت الشعاع قرار دهد.
فکر می کنید براک اوباما و جان مک کین چه کسی را برای معاونت ریاست جمهوری خود برمی گزینند؟
کاندیداهای با شانس بالا برای اوباما: کتلین سبلیوس، فرماندار دموکرات کانزاس (ایالتی جمهوریخواه)، تیم کین، فرماندار دموکرات ویرجینیا (ایالتی که اوباما امیدوارست بتواند پس از چند دهه آن را از دست جمهوریخواهان درآورد)، سناتور جوزف بایدن، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی سنا (با سی و پنج سال سابقه در سیاست خارجی)، سناتور اون بای، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنا از ایالت ایندیانا (دو دوره فرماندار ایندیانا).
کاندیداهای با بخت زیاد برای مک کین: تیم پاولنتی، فرماندار جمهوریخواه مینه سوتا (ایالتی دموکرات)، تیم رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست (با سابقه ی درخشان در بخش خصوصی و مسائل اقتصادی)، تام ریج، فرماندار پیشین و جمهوریخواه پنسیلوینیا (وزیر پیشین امنیت ملی آمریکا)، چارلی کریست، فرماندار جمهوریخواه فلوریدا (چهره ای جوان و محبوب در ایالتی سرنوشت ساز)، سناتور دموکرات مستقل جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنای آمریکا (نامزد معاونت ریاست جمهوری ال گور).

۱ نظر:

ناشناس گفت...

آقای سیامک دهقان پور عزیز
با تشکر از گزارش های جالبی که در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تهیه و پخش می کنید.
در مورد انتخابات آمریکا پس از جستجوی زیاد تازه در انتخابات قبلی معنی کالج انتخاباتی را فهمیدم. فقط چند ابهام وجود دارد که امیدوارم با کمک شما برطرف شود.
1-آیا امکان دارد و پیش آمده که مثلا در یک انتخابات نتیجه در مورد آرای الکترال ایالت ها به نفع یکی و از نظر تعداد کل آرا به نفع دیگری باشد؟مثلا در ایالت کالیفرنیا که از نظر تعداد آرای الکترال زیاد است تعداد کمی در انتخابات شرکت کنند و یک نفر برنده شود و این یک نفر با توجه به تعداد آرای الکترال برنده نهایی محسوب شود ولی تعداد کل مردمی که در سرتاسر آمریکا به او رای داده باشند کمتر از دیگری باشد. گویا یک بار در مورد انتخاب کندی چنین اتفاقی افتاده است. بطور کلی فلسفه آرای انتخابی چیست؟ آیا به معنای استقلال ایالت ها می باشد؟
2- آیا اهالی و یا ساکنان هر ایالت باید در همان ایالت رای دهند و یا در هر جا می توانند رای دهند؟
چه شرایطی برای اینکه مشخص شود از کدام ایالت میتوانند رای داد وجود دارد.
در صورتی که هر شخص بتواند در هر کجا رای دهد آیا بیم آن نمی رود که عده ای برای تقویت یک کاندیدا به ایالتی که آرای انتخابی زیاد دارد بروند و در آنحا رای دهتد؟
3- شرایط کاندیدا شدن چیست؟ آیا تعداد باید محدود باشد و یا نا محدود، مثلا 15 نفر می تئانند کاندیدا شوند؟
شیوه های تبلیغاتی و هزینه های آن به عهده کیست؟ کاندیدا یا حزب یا هر دو؟
4- در مورد معاون رئیس جمهوری به نظر نمی رسد که برای این مقام هم رای گیری شود. در این حالت در صورت کناره گیری یا فوت رئیس جمهور منتخب ، یک نفر بدون آنکه در مورد او رای گیری شده باشد به مقام ریاست جمهوری می رسد(مانند مورد فورد و جانسون)در حالی که انتصاب سفرای آمریکا مستلزم تصویب کنگره می باشد، این کار چه منطقی دارد؟ آیا رای داده شده در انتخابات بطور ضمنی رای دادن به معاون او نیز است؟
5- سوپر دلیگیت چه معنایی دارد و چگونه معرفی می شوند؟ حد نصاب آرای کسب شده ایالت ها برای تایید صلاحیت و معرفی یک کاندیدا از طرف احزاب چیست؟ در صورتی که یک نامزد انتخابی تعداد آرای لازم را بیاورد ولی از طرف نخبگان تایید نشود چه حالتی پیش می آید؟
با تشکر