۱۳۸۷ مرداد ۱۷, پنجشنبه

بانک بین المللی سوخت هسته ی؛ راه حلی در برابر ایران؟

این هفته وزارت انرژی آمریکا پرداخت یک کمک پنجاه میلیون دلاری را به آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف تاسیس یک بانک بین المللی سوخت هسته ای اعلام کرد. این طرح پیشتر توسط کنگره پیشنهاد و تصویب شده و تامین اعتبارات آن در بودجه ی اختیارات دفاع سال دو هزار و هشت منظور شده بود.
مبتکر این طرح در دهه ی پنجاه میلادی پرزیدنت آیزنهاور بود و ایده ی جدید ایجاد این بانک به ابتکار تام لنتوس، رئیس فقید کمیته ی امور خارجی در مجلس نمایندگان، و در سنا در سایه ی همکاری سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر، عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی سنا، و سناتور دموکرات اون بای، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنا، به نتیجه رسید.
سناتور لوگر راه اندازی این بانک را گامی مهم و مولفه ای حیاتی در جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای توصیف کرده است.
سناتور بای گفته است قصد ما این است که فناوری و منابع لازم برای توسعه ی برنامه ی هسته ای غیرنظامی را در سراسر جهان تامین کنیم و این بانک بین المللی سوخت هسته ای امکان مناسبی در برابر کشورهای متمردی است که قصد دارند از برنامه ی هسته ای غیرنظامی به عنوان پوششی برای تولید جنگ افزار هسته ای سوء استفاده کنند.«ان تی آی»، یک موسسه خصوصی آمریکایی متخصص در امور هسته ای هم تعهد کرده است پنجاه میلیون دلار دیگر کمک برای راه اندازی این بانک سوخت هسته ای در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.

هیچ نظری موجود نیست: