۱۳۸۷ شهریور ۶, چهارشنبه

هیلری کلینتون در کانون شب دوم کنوانسیون

مهمترین بخش مراسم شب دوم کنوانسیون ملی حزب دموکرات در دنور سخنرانی سناتور هیلری کلینتون بود. بخش عمده ی سخنرانی تلاشی برای متفاعد کردن حدود ۳۰ درصد از رای دهندگان حامی او بود که بر مبنای نظرسنجی ها یا به مک کین رای خواهند داد یا در انتخابات نوامبر شرکت نمی کنند.
سناتور کلینتون در میان موج شادی هوادارانش در حالی که ۲۰ هزار نماینده ی حزب پلاکاردهای سفیدی با نام او را بالا گرفته بودند با اشاره به رقابت های انتخابات مقدماتی حزب دموکرات گفت: «هیجده ماه گذشته را سخت فعالیت نکردید و هشت سال گذشته کم مشکل نداشتید تا چهار سال دیگر یک سیاست شکست خورده را شاهد باشید.»
کلینتون در فرازی احساسی گفت: «فارغ از اینکه به من یا براک رای دادید اینک زمان متحد کردن حزب دموکرات به مثابه ی یک حزب واحد با هدفی واحد است. به هیچ وجه من الوجوه مک کین گزینه نیست براک اوباما کاندیدای من است و او باید رئیس جمهور ما شود.»
او مک کین را دوست خود عنوان کرد اما، سیاست های او را مورد انتقاد قرار داد.
کلینتون گفت مک کین در قرن بیست و یکم فکر می کند مشکلی نیست اگر هنوز زنها دستمزدی برابر مردان نگیرند.
او از پوتین و گرجستان، ایران و عراق به عنوان نمونه های مشکلات دولت بوش در عدم بکارگیری از دیپلماسی یاد کرد و مک کین را ادامه ی دهنده ی این سیاست ها دانست.
کلینتون همچنین کوشید با روایت داستان هایی تاثیرگذار مهمترین موضوع کمپین خود، بیمه ی درمانی همگانی، را در کانون کمپین اوباما قرار دهد. کلینتون ماجرای روبروشدنش در کمپین با زنی را یادآوری کرد که دو کودک مبتلا به آتیسم را به سرپرستی پذیرفته و پس از مدتی درمی یابد که سرطان دارد. هیلری در حالی که مشتاقانش برایش اشک می ریختند گفت آن زن روی سر تاس اش نام کلینتون را نوشته بود و از او می خواست برای بیمه ی درمانی همگانی بجنگد. نقل ماجرای تفنگدار دریایی که از نوبت درمانی خودش برای آنهایی که وضع بدتری دارند می گذرد هم فضا را آماده کرد تا رو به هوادارانش بگوید: «می خواهم از خودتان بپرسید آیا برای من در صحنه ی انتخابات هستید؟ یا برای آن جوان تفنگدار دریایی و امثال او و آن مادر مبتلا به سرطان که در چالشی بزرگ برای بزرگ گردن فرزندشان مانده است؟«
در درون سالن محل سخنرانی گروهی از حامیان اوباما از اینکه بر روی پلاکارد های سفید اشاره ای به شعار «کلینتون برای اوباما» نشده بود ناراضی بودند. کلینتون یکی دو سطر از متن سخنرانی را که پیشتر آماده کرده بود در زمان قرائت حذف کرد. در آنها به نام اوباما اشاره شده بود.
جمهوریخواهان سخنرانی کلینتون را ستودند اما، تاکید داشتند کلینتون در سخنانش اشاره ای به این نکرد که اوباما آماده ی ریاست جمهوری است.
در زمان سخنرانی کلینتون میشل اوباما چند بار برای کلینتون بلند شد و کف زد. کلینتون در بخشی از سخنانش از میشل به عنوان شریک و مشاوری بی نظیر برای دوران ریاست جمهوری براک اوباما نام برد.
سناتور اوباما در مانتانا از سخنرانی کلینتون بسیار استقبال کرد و گفت حمایت کلینتون نمی توانست محکمتر از این باشد.
موضوع محوری شب دوم تجدید وعده های آمریکا بود و بالطبع اقتصاد در کانون سخنرانی های متعددی قرار داشت.
مارک وارنر، فرماندار پیشین ویرجینیا و کاندیدای یکی از دو کرسی سنا از ایالت ویرجینیا، دیگر سخنران مهم دیشب بود.
ویرجینیا با ۱۳ رای کالج انتخاباتی برای اوباما از اهمیت بسیاری برخوردار است و فارغ از نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری پیروزی وارنر می تواند اکثریت دموکرات ها در مجلس سنا را تقویت کند.
وارنر، فرمانداری با ریشه های محافظه کارانه، یک سنتریست طرفدار توسعه ی بخش خصوصی، است. او با هدف جلب حمایت فراحزبی خطاب به حاضران گفت:»می دانم در کنوانسیون دموکرات ها هستیم اما، اگر ایده ای کارآیی دارد فرقی نمی کند متعلق به جمهوریخواهان باشد یا دموکرات ها. چرا که در این انتخابات انتخاب میان لیبرال و محافظه کار یا چپ و راست نیست بلکه بر سر آینده در برابر گذشته است.»
وارنر بخش عمده ای از سخنرانی اش را به داستان زندگی خودش و سه بار تلاش برای یافتن راه موفقیت اختصاص داد و گفت امروز چنین امکانی بسیار ضعیف است و تاکید کرد اوباما مردم آمریکا را بار دیگر در شرایط برخورداری از فرصت هایی برابر قرار خواهد داد.
وارنر ادامه ی خرید نفت از کشورهایی را به گفته ی او تروریست های یازدهم سپتامبر از آنجا آمدند مورد انتقاد قرار داد و گفت بوش پس از یازدهم سپتامبر یک فرصت مناسب برای بسیج عمومی را در راه خودکفایی از واردات نفت بدلیل بی توجهی به نیروی مردم از دست داد. وارنر گفت در دولت اوباما آمریکا در مسیر استقلال انرژی گام برخواهد داشت.
انرژی تم مشترک چندین سخنرانی از جمله موضوع سخنرانی پر شور برایان شوایتزر، فرماندار مانتانا، بود. او مک کین را متهم کرد که دهها بار به لایحه ی کاهش وابستگی به نفت رای منفی داده است.
تلاش هماهنگی برای شکستن تصویر مک کین به عنوان یک سیاستمدار مستقل در اذهان عمومی در سخنرانی ها دیده می شد.
سناتور رابرت کیسی از پنسیلوینیا گفت آرای مک کین در سنا ۹۵ درصد مواقع با خواست های بوش یکی بوده است.
کریس ون هالن، قانونگذار ایالت مریلند، یکی دیگر از سخنرانان، چون دیگران داستان زندگی شخصی اش را دستمایه ی ارتباط بیشتر با مردم قرار داد.
کریس متولد پاکستان است. پدر او افسر نیروی دریایی بود و بخشی از کودکی خود را در ترکیه و هند گذرانده است. ون هالن به اشاره به سفرش به سری لانکا و رفتن به خانه ی یک روستایی که تصویر جان اف کندی را به دیوار نصب کرده بود گفت آن موقع ۱۰ سال از ترور کندی گذشته بود و آنها کماکان کندی را ستایش می کردند. ون هالن گفت آمریکا باید با انتخاب اوباما آن احترام بین المللی را در جهان دوباره بدست آورد.
موضوع شب سوم کنوانسیون امنیت ملی است و سخنرانان مهم امشب بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، و سناتور جوزف بایدن، کاندیدای معاونت براک اوباما، خواهند بود. تام دشل، سناتور اون بای، سناتور جان کری، سناتور جی راکفلر، سناتور هری رید، فرماندار بیل ریچاردسون، سناتور کن سلزار، جیم کلایبرن، رابرت وکسلر و پتریک مورفی دیگر چهره های سخنران اند.
گفته می شود بیل کلینتون امشب به مقایسه ای تطبیقی میان دوران رقابت خودش با بوش پدر و براک اوباما با جان مک کین دست خواهد زد؛ زمانی که کلینتون از سوی بوش پدر به بی تجربگی در سیاست خارجی متهم می شد. مقایسه ی دوران شکوفایی اقتصادی ریاست جمهوری او و دوران هشت ساله ی پرزیدنت بوش از دیگر موضوعات مورد اشاره است. علیرغم اینکه تم امنیت ملی و سیاست خارجی موضوع امشب است بنظر می رسد کلینتون قصد توجه بیشتر به اوضاع اقتصادی را دارد که مهمترین نگرانی رای دهندگان آمریکایی است.
سناتور بایدن هم که این چند روزه در اطراف دنور مشغول کمپین است و پس از کنوانسیون کمپین مشترکش با اوباما آغاز می شود اقتصاد و امنیت ملی
را در کانون سخنرانی اش قرار خواهد بود.
اننظار می رود سناتور بایدن اشاراتی به اوضاع خاورمیانه و ایران داشته باشد.
کمپین مک کین امروز با پخش یک آگهی تبلیغاتی مواضع اوباما در باره ی ایران را مورد حمله قرار داد. در این آگهی تلویزیونی اوباما ایران را کشوری کوچک قلمداد کرده و آن را تهدیدی جدی نمی داند.
کمپین اوباما کمپین مک کین را به تحریف گفتار اوباما متهم کرده و می گوید اوباما در آن سخنرانی به مقایسه ای میان تهدید ناشی از روسیه و ایران اشاره داشت.
لابی اسرائیلی موسوم به پروژه ی اسرائیل در تمام طول هر دو کنوانسیون یک آگهی تلویزیونی را پخش می کند که هشداری است نسبت به خطرات ناشی از ایران. این آگهی طی دو هفته ۱۳۰۰ بار در سی ان ان، فاکس نیوز، و ام اس ان بی سی پخش می شود.
در دنور از حوزه سرانو، عضو کنگره از ایالت مریلند، پرسیدم سیاست اوباما در برابر ایران تا چه حد با بوش و مک کین متفاوت خواهد بود.
او گفت دولت اوباما با همه گفتگو خواهد کرد و اگر نتیجه نگیرد راههای دیگر موجود است. اما، دولت بوش را متهم کرد که پیش از گفتگو دست به اشغال کشورها زده است. سرانو گفت حمله به ایران، کشوری که مردمش دوستدار آمریکا هستند، ایران را به یک دشمن جدید آمریکا بدل می کند.
استیو راتمن، عضو کمیته ی تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان آمریکا، تاکید کرد سیاست دولت اوباما با بوش و مک کین متفاوت خواهد بود اما، سرانجام این مردم ایران هستند که باید تصمیم بگیرند آیا حاضرند عواقب تهدیدهای دیوانه ای را که خواستار محو یک کشور عضو سازمان ملل است، تحمل کنند.

بسیاری معتقدند کلینتون در چهره ی یک رئیس جمهور ظاهر شد.

کارشناسان معتقدند چه اوباما پیروز شود و چه نشود
کلینتون چهره ای مقتدرانه از خود به جای گذاشته است.

ابتدا پلاکاردهای با نام کلینتون در دست مردم بود
اما، در میانه ی سخنرانی پلاکاردهای با شعار اتحاد بالا رفت.

هنوز گروهی از علاقمندان کلینتون چون این زن سیاهپوست هستند
که نمی دانند آیا به اوباما رای خواهند داد یا نه.

وقتی کلینتون پا به صحنه گذاشت تمام سالن ۲۰ هزار نفری با پلاکاردهای سفید پوشیده شد.

مارک وارنر، یکی از دو سخنران مهم شب دوم.

سناتور رابرت کیسی از دموکرات های محافظه کار در پنسیلوینیا است.

هنگام سخنرانی پرشور برایان شوایتزر تمام سالن به وجد آمده بود.

رابرت وکسلر، قانونگذار کنگره از ایالت فلوریدا از حامیان سرسخت اوباما است.

مراسم افتتاح شب دوم کنوانسیون

اسکورت کلینتون در انتظار خروج او از سالن

مردی با لباس سمبلیک عمو سام

نمای بالا از پپسی سنتر

گفته می شود با سرگذاشتن کلاه های این چنینی نمایندگان اوقات خوبی در کنوانسیون خواهند داشت.

با توجه به گزارش های حاکی از احتمال قصد ترور براک اوباما
نیروهای امنیتی به دقت اوضاع را زیر نظر دارند.

آمریکایی های عرب تبار حامی اوباما

هیچ نظری موجود نیست: