۱۳۸۷ شهریور ۷, پنجشنبه

دولت اوباما و بایدن در صورت شکست دیپلماسی در ایران چه خواهند کرد؟

تامین آینده ی آمریکا موضوع شب سوم کنوانسیون حزب دموکرات زمینه را برای طرح اختلافات دو حزب در سیاست خارجی و امنیت ملی ایجاد کرد. سناتور جوزف بایدن، کاندیدای معاونت ریاست جمهوری سناتور براک اوباما، در سخنرانی پذیرش معاونت خود با هدف اثبات قدرت قضاوت اوباما در برابر رقیب جمهوریخواه جان مک کین گفت حتی اینک پس از هفت سال دولت بوش تشخیص داده است که باید با ایران صحبت کرد زیرا این بهترین راه پیشبرد امنیت ماست.
در همین حال کمپین مک کین با پخش آگهی های تلویزیونی می کوشد اوباما را در برابر ایران بی تجربه نشان دهد.
بنا بر یک نظرسنجی جدید که توسط پاپلیک اوپینیون استراتژی و گرینبرگ کوینلان رازنر انجام گرفته است ۶۳ درصد رای دهندگان آمریکایی ها در صورت شکست دیپلماسی در برابر ایران از اقدام نظامی حمایت می کنند.
سناتور دموکرات رابرت کیسی، عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی سنا، به صدای آمریکا گفت اگر دیپلماسی در برابر ایران شکست بخورد البته سناتور اوباما گزینه ی نظامی را از مد نظر خارج نمی کند اما، تا بکارگیری تمام گزینه ها در برابر ایران راه طولانی در پیش داریم.
۸۱ درصد رای دهندگان در این نظرسنجی معتقدند جامعه ی جهانی باید از تحقیقات بیشتر هسته ای در ایران جلوگیری کند.
سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا، به صدای آمریکا گفت ما نمی توانیم به تنهایی به مساله ی ایران رسیدگی کنیم بلکه نیاز به حمایت جهانی در راستای کنترل ایران و شاید معکوس کردن حرکت ایران بسوی جنگ افزار هسته ای داریم. سناتور ایالت میشیگن معتقد است بهترین امید ما برای حل مساله از طریق غیرنظامی متحد کردن جهان علیه ایران است و راه انجام آن ریاست جمهوری براک اوباما کسی است که وقتی پا فراتر از مرزهای کشور می گذارد چنین مورد استقبال جهان قرار می گیرد.
برایان شوایتزر، فرماندار مانتانا، به صدای آمریکا گفت آمریکا کشوری نیست که تاریخچه ی حمله به دیگر کشورها را داشته باشد مگر اینکه ابتدا مورد حمله قرار گرفته باشد. شوایتزر تاکید کرد فارغ از اینکه چه جان مک کین و چه براک اوباما در انتخابات پیروز شوند هر دو ابتدا راه دیپلماسی را انتخاب خواهند کرد.
نظرسنجی مذکور نشان می دهد ۹۰ درصد رای دهندگان باور دارند ایران در صورت دستیابی به جنگ افزار هسته ای دانش و مواد لازم را در اختیار گروههای تروریستی می گذارد.
به باور نیل ابرکرامبی، رئیس کمیته ی فرعی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، چالش پیش رو این است که مردم آمریکا را نسبت مسائل مرتبط با ایران آگاه کرد. به باور او قدرت دیپلماسی در این است که در تماس مداوم فضایی صلح آمیزتر ایجاد شده و درک بیشتری پدید می آید. ابرکرامبی گفت دولت اوباما دیالوگ را در دستور کار خود قرار خواهد داد نه تهدید و خشونت را.
بر مبنای همین نظرسنجی ۶۲ درصد رای دهندگان آمریکایی کماکان فکر می کنند هنوز امکان حل بحران اتمی ایران از طریق دیپلماتیک وجود دارد.
سناتور دنیل آکاکا، رئیس کمیته ی فرعی نیروهای مسلح سنا، معتقد است آمریکا برای چند سالی باید از وارد شدن به یک درگیری دیگر پرهیز کند.
رابرت اندروز، رئیس مشترک کمیته ی کاری ایران در کنگره، معتقد است دیپلماسی ماهرانه در برابر ایران نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست: