۱۳۸۷ مرداد ۱۸, جمعه

المیپک چین؛ فرصتی برای ترویج دموکراسی یا رقابت های ورزشی؟

قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه در کنگره ی آمریکا از پکن خواسته اند از فضای دوستی حاکم بر مسابقات المیپک تابستانی برای پایان دادن به درگیری ها در دارفور سودان استفاده کنند و به حقوق مردم در چین و تبت احترام بگذارند.
پرزیدنت بوش برای شرکت در مراسم گشایش المپیک تابستانی کماکان مورد انتقاد گروهی از قانونگذاران بویژه در حزب جمهوریخواه قرار دارد.
با این وجود ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، ابراز امیدواری کرده است پرزیدنت بوش با حضور خود طی مسابقات المپیک رهبری آمریکا را در ترویج دموکراسی، آزادی، و حقوق بشر در جهان به نمایش بگذارد.
تصمیم دولت چین به عدم صدور ویزا برای جویی چیک، دارنده ی مدال طلای المپیک مسابقات اسکیت سرعت و فعال صلح در سودان، موج جدیدی از واکنش های قانونگذاران را بدنبال داشت که پیشاپیش از شرکت پرزیدنت بوش در مراسم افتتاحیه ی المپیک ناخشنود بودند.
ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از پرزیدنت بوش خواست پکن را برای صدور ویزا برای جویی چیک که مدال طلای المپیک خود را سال دو هزار و شش به کودکان دارفور هدیه کرد، و دیگر آمریکایی ها که بدون توضیحی درخواست ویزایشان رد شده است تحت فشار بگذارد.
پلوسی گفت ممنوعیت از ورود افراد به چین تنها به جهت دیدگاه سیاسی، باورها، نوشتارها، مذهب، و قومیت شان در حمایت از مردم دارفور و رعایت حقوق بشر در چین و تبت قابل سرزنش است. پلوسی از پرزیدنت بوش خواست رهبری آمریکا را در ترویج دموکراسی، آزادی، و حقوق بشر در جهان طی دوران حضورش در مسابقات به نمایش بگذارد.
پرزیدنت بوش در چند روز اخیر سخنانی در انتقاد از نقض حقوق بشر و آزادی مذهب در چین ایراد کرد و دهم اوت یکروز پیش از بازگشت به آمریکا در کلیسایی حضور خواهد یافت.
سناتور جمهوریخواه سم براونبک کماکان معتقد است عدم حضور پرزیدنت بوش پیامی قویتر در بر داشت.
سناتور دموکرات راس فاینگلد ضمن انتقاد شدید از عدم صدور ویزا برای جویی چیک، فعال صلح در سودان، از پرزیدنت بوش خواسته است مشخصا مساله ی پایان دادن به درگیری ها در دارفور را طی دیدارهایش با رهبران چین مطرح کند.
انتخاب لوپز لامانگ، ورزشکار آمریکایی سودانی تبار، برای حمل پرچم آمریکا طی مراسم گشایش المپیک یادآور بحران در دارفور است. لامانگ از قربانیان درگیری ها در دارفور است و پیش از اینکه توسط خانواده ی آمریکایی به سرپرستی پذیرفته شود ده سال را در اردوگاه پناهجویان زندگی می کرد. او سال گذشته شهروندی آمریکا را بدست آورد.
هفته ی گذشته سناتور فاینگلد قطعنامه ی دو حزبی را ارائه کرد که از جامعه ی جهانی می خواهد از فرصت بین المللی ناشی از المپیک برای روشن کردن روابط نزدیک پکن با دولت سودان استفاده کرده و چین را برای پایان دادن به خشونت ها در دارفور تحت فشار بگذارد.
مجلس نمایندگان هفته ی گذشته قطعنامه ای را با رای اکثریت قاطع چهارصد و نوزده تن از نمایندگان به تصویب رساند. قطعنامه از دولت چین خواستار توقف سرکوب اقلیت ها از جمله تبتیان و ایغورها، حدود نه میلیون مسلمان سنی مذهب، در آن کشور شد. قطعنامه پکن را که زمان انتخاب میزبانی المپیک عهد کرده بود به حقوق بشر، آزادی مذهب، و آزادی رسانه ها، احترام بگذارد را بدلیل بی اعتنایی به تعهد خود بشدت مورد انتقاد قرار می دهد.
سناتور جمهوریخواه جیم بانینگ نیز طی قطعنامه ای پکن را برای کنترل و سانسور فعالیت خبرنگاران در جریان پوشش خبری المپیک سرزنش کرده است.
سناتور دموکرات شرود براون طی نامه ای به کمیته ی بین المللی المپیک خواستار پیگیری این مساله شده است.
استیو شابوت، و جین شمیت، قانونگذاران جمهوریخواه مسول کمیته ی امور تایوان، از سفر پرزیدنت بوش حمایت کرده اند و می گویند در نتیجه ی فشارهای پرزیدنت بوش دولت فعلی چین بسیار بازتر از دولت پیشین عمل می کند.
رهبران جمهوریخواه کنگره، جان بینر و سناتور میچ مک کانل، و گروهی دیگر از جمهوریخواهان درباره ی حضور پرزیدنت بوش اظهارنظری نکرده اند.
تادس مک کوتر، از اعضای رهبری جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا، در یادداشتی که در وبلاگ ها منعکس شده است نوشته است «پرزیدنت بوش در پایان دوران ریاست جمهوری اش در شرایطی که از محبوبیتی پایین برخوردار است راهی مسابقات المپیک و دیدار با هوجین تائو، رهبر زیرک دیکتاتوری کمونیستی مسلح به جنگ افزار اتمی، شده است در حالی که کشور با بحران انرژی روبروست.»
مک کوتر انتقاد کرده است که «چرا رئیس جمهور از اختیارات خود برای بازگرداندن قانونگذاران از تعطیلات به کنگره استفاده نکرده است تا به لایحه ی انرژی شامل گسترش حفاری های نفتی رای بدهند.»
گروهی معتقدند اگر حتی پرزیدنت بوش کنگره را از تعطیلات فرا می خواند اگر دموکرات ها لایحه ای را به رای نمی گذاشتند اتفاقی رخ نمی داد و رئیس مجلس می تواند بلافاصله کنگره را دوباره تعطیل اعلام کند.
مساله ی انرژی به یکی از حساسترین مسائل انتخابات ریاست جمهوری بدل شده است و دموکرات ها معتقدند قانونگذاران جمهوریخواه قصد سوء استفاده ی انتخاباتی از مشکلات مردم را دارند چرا که گسترش حفاری های نفتی در مناطق برون ساحلی مشکلی را در کوتاه مدت حل نمی کند.

هیچ نظری موجود نیست: