۱۳۸۷ شهریور ۹, شنبه

از دنور تا سینت پال

از سرزمین آفتاب راهی شهر آب می شوم. دنور کلورادو در جنوب که می گویند ۳۰۰ روز سال آفتابی است را در پایان کنوانسیون ملی حزب دموکرات ترک کردم تا به دوقلوهای سینت پال و مینیاپولیس در مینه سوتا در شمال برای گزارش کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه بروم.
مینه سوتا ایالت دریاچه هاست و مینیاپولیس ترکیبی است از واژه ی داکوتایی مینی و یونانی پولیس و همان معنای شهر آب را دارد. کلورادو و مینه سوتا ترکیبی کاملا یکه دارند از این روست که دموکرات ها کوشیدند با برگزاری کنوانسیون کلورادوی بطور سنتی جمهوریخواه را بسوی خود جلب کنند و جمهوریخواهان می کوشند با برگزاری کنوانسیون مینه سوتای با گرایش دموکرات را به ایالت های اردوی خود بیافزایند.
بی تردید خبر معرفی سارا پیلین، فرماندار جمهوریخواه آلاسکا، برای نامزدی معاونت ریاست جمهوری سناتور جان مک کین از مسائلی است که اخبار کنوانسیون چهار روزه ی جمهوریخواهان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
اینک دیگر فارغ از نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری پیروزی هر یک از کاندیداها، اوباما یا مک کین، تاریخ ساز خواهد بود. یعنی یا شاهد نخستین رئیس جمهوری آمریکایی آفریقایی تبار خواهیم بود یا نخستین زن معاون رئیس جمهور.
مهمترین پرسش منتقدین این است که آیا این فرماندار جوان هر چند محبوبترین فرماندار آمریکاست بهترین فرد میان جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری بوده است؟ منظور این است که اگر احیانا روزی سارا پیلین بخواهد جای رئیس جمهوری احتمالی سناتور مک کین ۷۲ ساله را بگیرد آیا صلاحیت فرماندهی کل قوای آمریکا را دارد؟
ظاهرا پیلین یکبار حدود ۶ ماه پیش و یک بار هم چند هفته پیش با سناتور مک کین ملاقات کرده است. بسیاری معتقدند چطور مک کین تنها با دو بار ملاقات به چنین شناخت عمیقی دست یافته است.
پیلین ۴۴ ساله وجوه مشترک بسیاری با مک کین دارد و نقاط ضعف او را نیز می تواند تقویت کند. او در آلاسکا برای مبارزه با بی انظباتی مالی و ریخت و پاش دولتی مبارزه کرده است. از مخالفین سقط جنین و مخالفین محدود کردن حمل اسلحه است. ۵ فرزند دارد که آخرین آن دچار عقب افتادگی است. و به فرقه ی مسیحیان اونجلیکال تعلق دارد. در واقع او نقطه ی تماس مک کین با محافظه کاران مذهبی را کاملا محکم می کند. گرچه پیلین تا حدی اخبار کنوانسیون را تحت الشعاع قرار می دهد اما، کارشناسان معتقدند مردم آمریکا در نهایت به کسی که کاندیدای ریاست جمهوری است رای می دهند نه به معاون او.
موضوع کلی کنوانسیون حزب جمهوریخواه در مینه سوتا «نخست کشور» است. از جمله سخنرانان مطرح روز نخست پرزیدنت بوش، دیک چینی، معاون ریاست جمهوری، لورا بوش، بانوی اول آمریکا، تیم پاولتنی، فرماندار مینه سوتا، آرنولد شوارتزنگر، فرماندار کالیفرنیا، سناتور جوزف لیبرمن از کانتیکت، سناتور نورم کلمن از مینه سوتا، مارک کرک، عضو کمیته ی تخصیص بودجه و رئیس مشترک کمیته ی کاری ایران در کنگره از ایلینوی، سناتور میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا از کنتاکی، و جان بینر، رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان از اوهایو، خواهند بود.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

salam aghaye dehghanpour e aziz!
mamnun az pushesh e khub e convention e democrat ha va ba arezuye movaffaghiat dar shahre aab!
be nazare man obama dar entekhabe mo'aven az mccain shekast khord...