۱۳۸۷ شهریور ۸, جمعه

شب به یاد ماندنی برای اوباما

سناتور دموکرات براک اوباما سرانجام در پایان کنوانسیون چهار روزه ی حزب دموکرات رسما نامزدی حزب دموکرات برای شرکت در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا را در میان بیش از ۸۵ هزار مشتاق خود در ورزشگاه اینوسکوفیلد دنور پذیرفت. کارشناسان سخنرانی دیشب اوباما را که در آن فرازهای تند و حساب شده ای علیه رقیب جمهوریخواه، سناتور جان مک کین، دیده می شد یکی از بهترین سخنرانی های اختتامیه ی کنوانسیون حزب دموکرات در تاریخ آن حزب توصیف کردند.
همزمانی سخنرانی اوباما با چهل و پنجمین سالگرد سخنرانی مشهور رویایی دارم مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش مدنی سیاهان، معنای نمادین دیگری به مراسم دیشب بخشیده بود.
دایان واتسن، عضو دموکرات کنگره ی آمریکا از کالیفرنیا، به صدای آمریکا گفت اوباما از کنوانسیون با انرژی فراوانی بیرون خواهد آمد و اینک باید تمام هم و قم خود را متوجه جلب آرای مرددین و پیروزی در ایالت های صحنه ی نبرد با مک کین کند و تنها کوتاهی ما ممکن است به شکست منجر شود.
یکی از استراتژی های کمپین اوباما برای برگزاری شب اختتامیه در ورزشگاه اینوسکوفیلد به جای پپسی سنتر با ۲۰ هزار ظرفیت گسترش ریشه های کمپین بود. در بخشی از مراسم دهها هزار تلفن همراه بالا گرفته شد تا برای دوستان و آشنایان خود پیام کتبی بفرستند تا روی نقشه ی الکترونیک بزرگ روی صفحه ی دیجیتالی ورزشگاه روشن شود کدام ایالت شمار بیشتری را به این جنبش اقزوده است.
دنیل پین، قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا از نیویورک، معتقد است اوباما باید پیام خود را به سراسر آمریکا برساند. پیامی که روشن است و مخاطب آن افراد معمول جامعه اند. پین به صدای آمریکا گفت تاکید بر سیاست های ناکام فاجعه بار هشت سال گذشته ی دولت جرج بوش بسیار مهم است و باید اطمینان حاصل کنیم مردم می دانند مواضع اوباما چیست و قصد دارد آمریکا را به چه سویی هدایت کند.
دیشب در اینوسکو فیلد نشانی از اختلاف حزبی دیده نمی شد و بنظر می رسید دموکرات ها با زخم های در حال بهبود دنور را ترک می کنند.
ال گور، معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا، یکی از سخنران مهم با اشاره به شکست بسیار نزدیک خودش در انتخابات سال ۲۰۰۰ گفت اگر آن موقع پیروز شده بودیم کشور در مسیر دیگری قرار داشت و هشدار داد هر یک رای شما مهم است.
جرج مک گاورن، عضو کنگره ی آمریکا که پیشتر از حامیان سناتور هیلری کلینتون بود، با تایید بر این نکته به صدای آمریکا گفت حزب دموکرات به عنوان یک حزب یکپارچه و متحد است چرا که کشور نیازمند تغییر است و براک اوباما این مهم را به عمل تبدیل می کند.
بی تردید سخنرانی اوباما یکی از پربیننده ترین سخنرانی ها در سطح جهان بود بیش از ۱۵ هزار ژورنالیست در محل ورزشگاه از مراسم پایانی کنوانسیون گزارش لحظه به لحظه می دانند. حضور خوانندگان سرشناس به جذابیت مراسم افزوده بود.
جان کانیرز، رئیس کمیته ی قدرتمند نظارت بر فعالیت دولت، به صدای آمریکا گفت جهان بیش از هر انتخاباتی در تاریخ معاصر چشم به این انتخابات دوخته است از این رو بسیار حیاتی است که رای دهندگان آمریکا به انتخاب درستی دست بزنند. کانیرز ابراز اطمینان کرد اوباما بیش از هر فرد دیگری رای کسب کند.
براک اوباما در سخنرانی اش گفت وعده های آمریکا در اثر هشت سال سیاست های دولت بوش که مک کین آنها را ادامه خواهد داد به مخاطره افتاده است. اوباما نتیجه ی این سیاست ها را اوضاع نابسامان اقتصادی و سقوط جایگاه آمریکا در جهان عنوان کرد. براک اوباما خطاب به جمهوریخواهان گفت تنها با تندگویی در واشنگتن نمی توان از منافع اسرائیل دفاع کرد و ایران را از راهی که می رود بازداشت.
اوباما گفت گزینه ی نظامی را کنار نمی گذارد اما، تمام تلاش خود را صرف تجدید دیپلماسی سرسختانه با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی می کند.
مشاور سیاست خارجی اوباما پنج شنبه به خبرنگاران گفته بود اگر اوباما در انتخابات پیروز شود با هدف هر چه بهتر روشن کردن انتخاب های پیش روی ایران در ماههای آغاز سال آينده مذاکره با ایران را در دستور کار قرار می دهد.
سناتور شلدون وایت هاوس، عضو کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، گفت ریاست جمهوری آمریکا براک اوباما یعنی دوباره زنده کردن جایگاه آمریکا در رهبری جهان در تمام عرصه ها.
سخنرانی ۴۲ دقیقه ای اوباما که با آتش بازی به پایان رسید سومبن نمونه در تاریخ است که یک کاندیدای ریاست جمهوری در فضای آزاد نامزدی حزب را می پذیرد. بیست و هشتم اوت برای انتخاب رسمی نخستین آمریکایی آفریقایی تبار به نمایندگی یک حزب بزرگ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نقطه ی درخشانی در تاریخ آمریکا بدل شد. براک اوباما اکنون بار سنگینی از انتظارات نسل ها و خواست های حزب دموکرات را تا شب انتخابات نوامبر بدوش می کشد.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین که مدتهاست آگهی های انتخاباتی انتقادی علیه اوباما پخش می کند دیشب در یک آگهی تلویزیونی شخصا به اوباما برای دستیابی به این موفقیت تبریک گفت.
اوباما در سخنرانی اش سعی کرد توجیه کند که مک کین با مشکلات عوام آشنا نیست و علت سیاست های غلط او این نیست که برای مردم ارزشی قائل نیست بلکه مشکلات آنها را درک نمی کند.

بیش از ۸۰ هزار تن در ورزشگاه فوتبال اینوسکو فیلد در انتظار ورود اوباما لحظه شماری می کردند.

لحظه ی فراموش نشدنی زمانی بود که همه شروع کردند به ارسال پیام الکترونیکی
برای دوستان و نزدیکان تا ریشه های کمپین ۲ میلیونی گسترده تر شود.

بر روی صفحه ی اعلام نتایج استادیوم نقشه ی ایالت ها آمریکا ظاهر شد
تا همه ببینند کدام ایالات نیروی بیشتری را جذب کرده اند.

اوباما در حال سخنرانی در اینوسکو فیلد

اوباما به اعتقاد بسیاری بهترین سخنرانی خود را ارائه کرد.

لحظه ی ورود اوباما ورزشگاه از شوق مردم منفجر شد.

اوباما در همان چند جمله ی ابتدایی به ظرافت حملات علیه سناتور مک کین را آغاز کرد.

براک اوباما بر صفحه ی الکترونیکی بزرگ ورزشگاه

مردم در شوق دیدار اوباما با پلاکاردهایی با شعار تغییر

اوباما در سخنرانی ۴۲ دقیقه ای کوشید به تمام انتقادات مک کین پاسخ دهد.

نمای ورزشگاه از یکی از استودیوهای رادیویی در طبقه ی چهارم

ال گور، برنده ی جایزه ی صلح نوبل، در حین سخنرانی در حمایت از اوباما

ال گور مک کین را بشدت مورد انتقاد قرار داد.

ال شارپتون، یکی از رهبران جنبش سیاهان

هیجان عجیبی در میان جمعیت دیده می شد.

سناتور جان کری، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۴، در میان مردم

نمایی از ورزشگاه

جسی جکسون، کاندیدای پیشین انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸

مردم با پلاکاردهایی در دست

آتش بازی پس از سخنرانی اوباما

هیچ نظری موجود نیست: