۱۳۸۷ شهریور ۷, پنجشنبه

آیا آمریکا آمادگی یک رئیس جمهور سیاهپوست را دارد؟

پنج شنبه شب سناتور دموکرات براک اوباما، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پا به استادیوم ورزشی اینوسکو فیلد می گذارد تا در حرکتی سمبلیک آرایی را که شب گذشته نمایندگان حزب دموکرات از تمام ایالت ها با اقدام نمادین هیلری کلینتون باتفاق آراء با هدف نمایش یکپارچگی حزبی به او دادند دریافت کرده و رسما نامزدی حزب دموکرات را در سالگرد سخنرانی من یک رویا دارم مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش مدنی سیاهان، بپذیرد.
جان لوئیس، از یاران دکتر کینگ و قانونگذار ایالت جورجیا، به صدای آمریکا گفت نامزدی براک اوباما از سوی حزب دموکرات گامی بزرگ در راهی طولانی بسوی تبدیل آمریکا به اتحادیه ای بی عیب نقص تر است.
بسیاری معتقدند شرایط سیاسی اجتماعی انتخابات به سود دموکراتهاست اما، نظرسنجی ها از نزدیک بودن رقابت با رقیب جمهوریخواه، سناتور جان مک کین، حکایت دارد. گروهی عامل آن را مسائل نژادی می دانند.
آرتور دیویس، قانونگذار ایالت آلاباما، یکی از سخنرانان دیشب به صدای آمریکا گفت کشور ما سالیان دراز در کشاکش مسائل نژادی بود و وقتی سناتور اوباما در اینوسکوفیلد بر روی صحنه می رود فصل مهمی را در تاریخ به پایان می رسانیم. فصلی که ۴۵ سال پیش در همین روز مارتین لوترکینگ آغازگر آن بود. به باور دیویس سخنرانی اوباما در اینوسکوفیلد رویدادی است که تمام مردم جهان را به جنبش خواهد انداخت و موجب می شود جهان درک بهتری از تاریخ آمریکا داشته باشد. دیویس می گوید در حالی که کماکان اشکال مختلف نابرابری و تبعیض در آمریکا وجود دارد پیروزی براک اوباما نشان دهنده ی ظرفیت این کشور در غلبه بر نابرابری هاست.
دنیس کوسینیچ، قانونگذار ایالت اوهایو، به صدای آمریکا گفت اگر مساله ی رنگ پوست اوباما می توانست مانعی برای او باشد در انتخابات مقدماتی پیروز نمی شد.
راد بلاگوجویچ، فرماندار ایلینوی، می گوید من باور ندارم که آمریکای قرن بیست و یکم فرد با لیاقتی چون اوباما را از رسیدن به مقام ریاست جمهوری محروم کند.
فرماندار ایلینوی، ایالت محل سکونت اوباما، می گوید آمریکا امروزه به عنوان یک کشور به بلوغ اجتماعی رسیده است. راد بلاگوجویچ می گوید من به این باور رسیده ام که رویای مارتین لوتر کینگ محقق می شود و آن کشوری است که افراد را نه بر مبنای رنگ پوست بلکه به عنوان محتوای شخصیتی و قدرت ایده هایش مورد قضاوت قرار می دهد.

هیچ نظری موجود نیست: