۱۳۸۷ مرداد ۱۴, دوشنبه

طرح هایی برای کاهش وابستگی آمریکا به نفت خارجی

سناتور دموکرات براک اوباما، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در یک حمله ی انتخاباتی رقیب جمهوریخواهش، سناتور جان مک کین، را ابزار دست شرکت های بزرگ نفتی توصیف می کند. کمپین اوباما پخش این آگهی تبلیغاتی را از صبح امروز آغاز کرده است. پخش این آگهی با انتشار نتایج یک نظرسنجی سراسری همزمان شده است که نشان می دهد بدنبال حملات انتخاباتی چند روز اخیر سناتور مک کین علیه رقیب دموکراتش پیشتازی ۹ درصدی براک اوباما از بین رفته است و دو کاندیدا رقابتی شانه به شانه دارند. در همین راستا، گروهی از قانونگذاران جمهوریخواه علیرغم اینکه کنگره در تعطیلات تابستانی است به نشانه ی اعتراض به مخالفت ننسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، با رای گیری بر سر لایحه ی مجوز حفاری های نفتی در مناطق برون ساحلی و با هدف افزایش فشار سیاسی بر حزب دموکرات امروز را در مجلس نمایندگان جمع خواهند شد.
اعتراض جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان ادامه ی اعتراضات آنها در روز جمعه در پایان کار کنگره پیش از تعطیلات یک ماهه ی تابستانی است. بطور قانونی زمانی که حزب حاکم که اینک حزب دموکرات است پایان کار کنگره را در هر مقطعی از سال اعلام می کند چراغ های کنگره خاموش می شود و تصویربرداری نیز متوقف می شود. اما، جمهوریخواهان با اعتراض به اینکه کنگره هیچ اقدامی در ارتباط با رای گیری بر سر لایحه ی مجوز حفاری های نفتی در مناطق برون ساحلی انجام نداد سخنرانی های در تاریکی انجام دادند و با تلفن های دستی ویدئوهایی گرفتند که در این آخر هفته (شنبه و یکشنبه) بیشترین مخاطب را در سایت اینترنتی یوتیوب داشت.
در همین آخر هفته بود که سناتور براک اوباما علیرغم مخالفت با حفاری های نفتی بدنبال توافق ده سناتور جمهوریخواه و دموکرات بر سر یک لایحه ی انرژی که در آن حفاری های نفتی و طرح های جدی برای انرژی های جایگزین در نظر گرفته شده است اعلام کرد از چنین طرحی استقبال می کند.
سناتور مک کین هم در گذشته مخالف حفاری های نفتی بود اما، در سایه ی افزایش سرسام آور بهای سوخت اخیرا سرسختانه از حفاری های نفتی دفاع می کند.
حفاری های نفتی در مناطق برون ساحلی آمریکا ایده ی جدیدی نیست اما، بنزین گالنی ۴ دلار و فصل رقابت های انتخاباتی آن را دوباره زنده کرده است. نظرسنجی ها نشان می دهد حدود ۶۹ درصد آمریکایی ها از ایده ی سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای گسترش حفاری ها با هدف کاهش بهای سوخت استقبال می کنند. سناتور دموکرات براک اوباما امروز ساعتی پیش از یک سخنرانی جامع درباره ی برنامه هایش برای انرژی در میشیگن در یک آگهی تبلیغاتی تلویزیونی خطاب به آمریکایی ها می گوید هر بار که باک بنزین خود را پر می کنید شرکت های نفتی جیب خود را پر می کنند. آگهی سپس در کنایه ای به پرزیدنت بوش و سناتور مک کین می گوید مردم آمریکا پس از یک رئیس جمهور ابزار دست شرکت های نفتی نمی توانند بعدی را تحمل کنند. اوباما راه حل کوتاه مدت را پرداخت یک هزار دلار معافیت مالیاتی به مردم از محل درآمد سرشار شرکت های نفتی عنوان می کند. کمپین مک کین در واکنشی سریع آگهی را غیرصادقانه توصیف کرده و می گوید این اوباما بوده که به لایحه ی انرژی بوش چینی رای داد نه مک کین. مک کین و اوباما هر دو طرح های جامعی برای انرژی در بلندمدت دارند اما، اختلاف آنها در طول کمپین انتخاباتی بر سر حفاری های نفتی در مناطق برون ساحلی بود که کنگره ی تحت کنترل دموکرات ها و از جمله اوباما با آن مخالفت دارند.
ننسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، دیروز در تشریح علت مخالفت دموکرات ها با حفاری های بیشتر گفت نفت این مناطق ده سال طول می کشد به بازار برسد و بیش از ۲ سنت بر بهای نفت تاثیر نخواهد گذاشت. رهبران دموکرات مجلس نمایندگان پس از اینکه رای گیری بر سر لایحه ی گسترش حفاری های نفتی را متوقف کردند و بدون هر اقدامی تصمیم به ترک واشنگتن و رفتن به تعطیلات یک ماهه گرفتند روز جمعه از سوی گروهی از جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان هو شدند.
بهترین معیار سنجش موفقیت یک ایده ی انتخاباتی زمانی است که رقیب آن را بپذیرد. اوباما دیروز در مصاحبه ای در واکنش به لایحه ی ده سناتور جمهوریخواه و دموکرات که ساعات پایانی روز جمعه مورد توافق قرار گرفت گفت گرچه نسبت به بعضی بندهای حفاری های نفتی تردید دارد اما، آن را مورد نظر قرار می دهد. این لایحه هم خواست جمهوریخواهان برای حفاری های بیشتر را تامین می کند و هم برنامه ی دموکرات ها را برای سرمایه گذاری جدی بر روی انرژی های تجدیدپذیر. پلوسی گفت اوباما همان کاری را انجام می دهد یک رئیس جمهور باید به آن دست بزند و آن همکاری دو حزبی برای حل مشکلات کشور است. نظرسنجی سراسری موسسه ی گالوپ نشان می دهد اوباما تا حدود دو هفته ی پیش با نه درصد از مک کین پیش بوده است اما، آخرین نظر سنجی روز شنبه ی گالوپ هر دو را با ۴۴ درصد برابر نشان می دهد.
یک نظرسنجی جدید دیگر که توسط واشنگتن پست و بنیاد کیزر از اقشار با سطح درآمد پایین انجام گرفته است نشان می دهد سناتور اوباما برتری دو به یک به رقیب جمهوریخواهش، سناتور جان مک کین، دارد. برتری اوباما بیشتر مدیون حمایت آمریکاییان آفریقایی تبار و لاتین تبارهاست. در میان سیاهان این نسبت ۹۶ به ۲ و در میان لاتین ها ۶۱ به ۲۲ است. البته در میان سفیدپوست های کم درآمد هم اوباما با ۴۷ درصد از مک کین با ۳۷ درصد پیش است و در مجموع اوباما با ۵۸ درصد از مک کین با ۲۸ درصد جلوست. البته برمبنای این نظرسنجی حدود ۱۳ درصد از اقشار کم درآمد تردید دارند به کدام کاندیدا رای بدهند.

هیچ نظری موجود نیست: