۱۳۸۷ مرداد ۱۵, سه‌شنبه

در آینده ی انرژی در جهان خاورمیانه چه جایگاهی خواهد داشت؟

سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، امروز در اقدامی بی سابقه از یک نیروگاه هسته ای در ایالت میشیگن بازدید کرد. سناتور مک کین می کوشد توسعه ی انرژی هسته ای را به عنوان یکی از مولفه های اصلی طرح غلبه بر بحران انرژی در آمریکا برجسته کند.
براک اوباما، رقیب سناتوردموکرات مک کین، دیروز طرح جامعی را ارائه داد که بر مبنای آن آمریکا طی ده سال از واردات نفت از خاورمیانه و ونزوئلا بی نیاز می شود.
این نخستین بار در تاریخ معاصر است که یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از یک نیروگاه هسته ای بازدید می کند.
سناتور مک کین امروز با حضور در نیروگاه هسته ای انریکو فرمی در حومه ی دیترویت می کوشد یکی دیگر از اختلافات طرح انرژی خود با دیدگاههای رقیب دموکراتش را مورد تاکید قرار دهد.
بر مبنای طرح جان مک کین تا سال ۲۰۳۰ باید ۴۵ نیروگاه هسته ای در آمریکا راه اندازی شود تا نیاز آمریکا به انرژی های فسیلی به شکلی چشمگیر کاهش یابد.
صبح امروز کمپین براک اوباما با انتشار بیانیه ای تصریح کرد سناتور اوباما با راه اندازی نیروگاههای هسته ای مخالفتی ندارد اما، معتقد است پیش از گسترش آن باید تدابیر حفاظتی و اقدامات تامینی لازم برای کنترل و انبار زباله های اتمی در نظر گرفته شود.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، که در طرح جامع انرژی خود توسعه ی انرژی های تجدیدپذیر و گسترش حفاری های نفتی در مناطق برون ساحلی آمریکا ارائه شده است می کوشد ضرورت سرمایه گذاری دوباره ی آمریکا بر انرژی هسته ای را در دوران بحران انرژی روشن کند.
فرانسه به عنوان کشوری که هشتاد درصد برق خود را از نیروگاههای هسته ای تامین می کند و ناوهای هواپیمابر هسته ای آمریکا که طی شصت سال گذشته بدون حادثه ای در سراسر جهان خدمت کرده اند نمونه هایی هستند که مک کین برای تائید طرح خود معرفی می کند.
اما، بعضی رویدادها پیام مک کین را تحت الشعاع قرار می دهد.
هفته ی گذشته، پنتاگون از نشت مقادیری مواد رادیواکتیو از زیردریایی اتمی هوستون خبر داد.
دموکرات ها بدنبال سوانح اتمی در چند نیروگاه هسته ای و خطر آلودگی های زیست محیطی بیش از یک دهه است که مانع راه اندازی نیروگاههای اتمی بیشتر شده اند.
مک کین می کوشد نتایج مثبت انتخاباتی اصرار خود بر گسترش حفاری های نفت و گاز در مناطق برون ساحلی را به طرح تاسیس نیروگاههای اتمی تعمیم دهد.
سناتور اوباما دیروز رئوس یک طرح جامع انرژی را ارائه کرد که جذابیت های انتخاباتی بسیار دارد و کمپین مک کین آن را طرحی مردم پسند توصیف کرده است.
اوباما گفت اگر رئیس جمهور شود تمام منابع دولت فدرال و انرژی بخش خصوصی را در مسیری به کار خواهد گرفت که تنها طی ده سال آمریکا را از وارد کردن نفت از خاورمیانه و ونزوئلا بی نیاز کند.
سناتور اوباما که پیشتر معتقد بود ذخایر نفتی استراتژیک آمریکا تنها در شرایطی چون یک بحران نفتی در خاورمیانه باید مورد استفاده قرار گیرد دیروز خواستار آزاد کردن هفتاد میلیون بشکه نفت این ذخایر شد. براک اوباما معتقد است این امر به عنوان راه حلی کوتاه مدت می تواند طی دو هفته در کاهش بهای سوخت در آمریکا تاثیر چشمگیر بگذارد. اوباما همچنین پرداخت یک هزار دلار به هر خانوار آمریکایی را از محل مالیات بر سودهنگفت شرکت های نفتی پیشنهاد کرده است. سناتور اوباما گفت از گسترش محدود حفاری های نفتی در قالب یک طرح دو حزبی که لغو معافیت های مالیاتی شرکت های بزرگ نفتی را در بر دارد حمایت می کند.
بر مبنای طرح اوباما طی شش سال یک میلیون از نسل جدید خودروهایی به بازار خواهد آمد که یا با باطری کار کرده یا برای هر صد و پنجاه مایل یک گالن سوخت مصرف می کنند. اوباما که در میشیگن، قلب خودروسازی آمریکا، سخنرانی می کرد وعده داد میشیگن را به روزهای طلایی اش بازگرداند.
جنیفر گرانهولم، فرماندار دموکرات میشیگن، در پاسخ به این پرسش که اوباما در صورت پیروزی اگر با کنگره ای جمهوریخواه روبرو شود چگونه می خواهد این وعده ها را به عمل تبدیل کند گفت کنگره را دموکرات ها در اختیار خواهند داشت.
دیروز گروهی از قانونگذاران جمهوریخواه در اعتراض به بی اعتنایی رهبری دموکرات کنگره نسبت به ضرورت سرعت عمل کنگره در برابر بحران انرژی در یک کنفرانس خبری با تاکید بر مشکلات مردم خواستار بازگشت ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و دادن مجوز رای گیری بر سر لایحه ی گسترش حفاری های نفتی در مناطق برون ساحلی شدند.
دانکن هانتر، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، از کاندیداهای پیشین انتخابات ریاست جمهوری، در این کنفرانس خبری گفت آمریکا هر چه در توان دارد باید برای کاهش وابستگی اش به نفتی که از تنگه ی هرمز می گذرد صرف کند. هانتر با یادآوری اقدامات تحریک آمیز سپاه پاسداران در این آبراهه ی بین المللی و در اطراف ناوهای آمریکا گفت نباید اجازه دهیم امثال احمدی نژاد و هوگو چاوز از نیازمان به نفت خارجی به عنوان اهرمی علیه ما سوء استفاده کنند.

هیچ نظری موجود نیست: