۱۳۸۷ مرداد ۱۸, جمعه

مک کین خواستار خروج فوری روسیه از گرجستان شده است

سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از روسیه خواسته است بفوریت و بی قید و شرط عملیات نظامی را متوقف و نیروهای خود را از قلمرو گرجستان بیرون بیاورد. مک کین می گوید آمریکا باید یک نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد را درخواست کند.
کارشناسان معتقدند از آنجایی که روسیه حق وتوی هر گونه قطعنامه ای را دارد در شورای امنیت اتفاقی رخ نخواهد داد.
سناتور دموکرات براک اوباما، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قویا بروز درگیری در گرجستان را محکوم کرده و از روسیه و گرجستان خواستار خویشتنداری در درگیری دو کشور بر سر منطقه ی اوستیای جنوبی در گرجستان شده است تا کشاکش به یک جنگ تمام عیار بدل نشود.
اوباما چون پرزیدنت بوش از تمامیت ارضی گرجستان حمایت کرده و خواستار گفتگوی رو در روی تمام طرفین درگیر شده است. سناتور اوباما تاکید کرده آمریکا، شورای امنیت و دیگر کشورها باید در پی یافتن راه حلی صلح آمیز برای اختلافات دو کشور باشد.
روسیه امروز صد و پنجاه تانک و خودروی زرهی را برای حمایت از جدایی طلبان وارد اوستیای جنوبی کرد.
میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری غربگرای گرجستان، می گوید روسیه وارد جنگ با گرجستان شده است. ساکاشویلی روابط نزدیکی با آمریکا دارد.
گرجستان مخالف جدایی اوستیاست و آن را بخشی از تمامیت ارضی خود می داند. روسیه می گوید برای حفظ جان اتباع روسی و جلوگیری از پاکسازی قومی نیروهای صلحبان را افزایش داده است. به گزارش مسکو شماری از صلحبانان روسی در درگیری های امروز کشته شده اند. بسیاری از اتباع اوستیا گذرنامه های روسی دارند.
بنا به گزارش ها دو جت جنگی روسیه توسط پدافند گرجستان مورد هدف قرار گرفته است. گرجستان می گوید هواپیماها پایگاههای نظامی اطراف تفلیس، پایتخت گرجستان، را بمباران کرده اند.
ادامه ی بحران در گرجستان می تواند به یک بحران انرژی در سراسر اروپا منجر شود.
پرزیدنت بوش و ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در حاشیه مسابقات المپیک پکن در این باره گفتگو کرده اند.
در تاریخ معاصر روسیه بارها کشورهای همسایه را اشغال نظامی کرده است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

از روسیه متنفرم. یکی از پست ترین، عهد شکن ترین و خائن ترین کشورهای دنیاست.