۱۳۸۷ مرداد ۱۶, چهارشنبه

نظرسنجی های انتخاباتی و بحران انرژی

نتایج یک نظرسنجی سراسری جدید در آمریکا نشان می دهد سناتور دموکرات براک اوباما، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، با شش درصد اختلاف از رقیب جمهوریخواهش، سناتور جان مک کین، پیشی گرفته است. سناتور اوباما این برتری را مدیون حمایت چشمگیر زنان، اقلیت ها، و رای دهندگان جوان است.
بر مبنای نظرسنجی سراسری جدید آسوشیتدپرس و موسسه ی ایپسوس سناتور اوباما با ۴۷ درصد از سناتور مک کین با ۴۱ درصد در میان گروهی از پرسش شوندگانی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند در پیش است.
سناتور مک کین در عین حال در میان سفیدپوست ها ۱۰ درصد نسبت به اوباما برتری دارد و در میان مردان با او برابر است.
اوباما با در میان زنان با ۱۳ درصد، در میان گروه سنی تا ۳۴ سال با ۳۰ درصد، در میان سیاهان، لاتین تبارها و دیگر اقلیت ها با ۵۵ درصد، از مک کین پیشی گرفته است.
در عین حال مقایسه ی نظرسنجی های چند ماه اخیر نشان می دهد که اوباما پیشرفت خاصی را نشان نداده و در بعضی نظرسنجی های سراسری از جمله نظرسنجی زاگبی در روز دوشنبه حتی با اختلافی اندک از سناتور مک کین عقب مانده است.
گروهی تصور می کنند برتری اوباما در حوزه ی اقتصاد تحت الشعاع طرح انرژی مک کین و حملات انتقادی چند هفته ی اخیر قرار گرفته است.
سناتور اوباما امروز در ایندیانا و در کنار سناتور محبوب آن ایالت، سناتور دموکرات اون بای، که از او به عنوان یکی از کاندیداهای معاونت ریاست جمهوری اش سخن گفته می شود، طرح جامع خود برای انرژی و یک کمک فوری یکهزار دلاری به هر خانوار آمریکایی را مورد تاکید قرار داد.
اوباما وعده داد طرح او پنج میلیون فرصت شغلی در حوزه ی انرژی های تجدید پذیر و غیرآلاینده ایجاد کند.
اوباما معتقد است اگر از فرصت موجود استفاده کنیم می توانیم درهای کشور را به روی اقتصاد قرن بیست و یکم که انرژی های نوین را ارائه می کند باز کنیم.
قانونگذاران جمهوریخواه در کنگره برای سومین روز متوالی در این هفته بحران انرژی را در کانون مباحثات قرار دادند. اعضای کنگره با برگزاری کنفرانس های خبری پیاپی می کوشند رئیس مجلس نمایندگان را برای بازگرداندن قانونگذاران به کنگره و رای به لایحه ی انرژی تحت فشار بگذارند. دموکرات ها این کنفرانس های خبری را صرفا یک نمایش انتخاباتی توصیف می دانند.
امروز جان بینر، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، و نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان در زمان تسلط جمهوریخواهان بر کنگره در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، در کنفرانسی خواهان بازگشت کنگره از تعطیلات پنج هفته ای و رای گیری بر سر لایحه ی انرژی شدند.
یکی از راههای کاهش مصرف بنزین در آمریکا افزایش تولید اتانول است.
کنگره در قالب لایحه ی سیصد میلیارد دلاری کشاورزی یارانه هایی برای کشاورزانی در نظر گرفته است که در کار تولید اتانول هستند.
سناتور مک کین با پرداخت این یارانه ها مخالف است.
این طرح در ایالت های میانی آمریکا چون آیوا، مینه سوتا و ویسکانسین، تولیدکنندگان عمده ی اتانول، از محبوبیت بالایی برخوردارست و موافقان و مخالفان یارانه ها معتقدند ادامه ی مخالفت جان مک کین می تواند به او در انتخابات نوامبر لطمه بزند.

هیچ نظری موجود نیست: