۱۳۸۷ مرداد ۱۷, پنجشنبه

لیبرمن: ایران باید درک کند آماده ایم علیه ایران دست به اقدام نظامی بزنیم

یک سناتور بلندپایه آمریکایی جمهوری اسلامی ایران را جدی ترین چالش علیه امنیت آمریکا می داند. سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته امنیت ملی سنای آمریکا، دیروز طی یک سخنرانی در یک کنیسه یهودیان در ایالت فلوریدا گفت ما اجازه نخواهیم داد رژیم فناتیک ایران با افراط گرایی و توسعه طلبی هایش انگشت در چشم جهان متمدن کند.
اظهارنظرات سناتور جوزف لیبرمن در حالی انجام گرفت که بعضی رسانه ها در سایه ی بی اعتنایی ایران به خواست غرب از تقویت احتمال حمله ی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران خبر می دهند.
سخنرانی سناتور جوزف لیبرمن یک سخنرانی انتخاباتی در فلوریدا بود که بخش عمده ای از آن به حمایت از سیاست های سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در برابر ایران اختصاص داشت.
رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا در برابر حدود سیصد یهودی در کنیسه ای در پالم بیچ جمهوری اسلامی ایران را آنفلونزای کشنده ی تعصب، افراط گرایی و توسعه طلبی در منطقه و جهان توصیف کرد.
لیبرمن رهبری ایران را با هیتلر در دهه ی سی و اسامه بن لادن در دهه ی نود مقایسه کرد و تاکید کرد این تنها احمدی نژاد نیست که کنترل توده هایی را که شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند در دست دارد.
سناتور لیبرمن، تنظیم کننده ی قطعنامه ی جنجالی تروریست خواندن سپاه، ایران را قدرتی توسعه طلب و ثروتمند از فروش نفت توصیف کرد که در لبنان حزب الله و در مناطق فلسطینی حماس را به نیابت از خود برای اجرای سیاست هایش اداره می کند.
لیبرمن با اشاره به مداخلات ایران در دو همسایه ی شرقی و غربی اش گفت در افغانستان شاهد این هستیم که عناصری از طالبان در ایران آموزش نظامی می بینند و در عراق سپاه پاسداران افراطیونی را تعلیم داده و تجهیز می کند که مسول کشتار صدها جوان آمریکایی اند.
لیبرمن گفت آمریکا نمی تواند اجازه دهد این وضع ادامه یابد و رژیم ایران انگشت در چشم جهان متمدن کند.
سخنرانی لیبرمن در حالی انجام گرفت که مسکو نیز دادن ضرب الاجل به ایران برای پذیرش مشوق های شش قدرت بزرگ جهان و توقف غنی سازی اروانیوم را رد کرد.
جوزف لیبرمن، یکی از بلندپایه ترین سناتورهای یهودی آمریکایی، خواستار وضع تحریم های شدیدتر اقتصادی علیه ایران شد و گفت باید با امید به ساقط کردن رژیم از عناصر معتدل در ایران حمایت کرد.
گروهی از ناظران سیاسی معتقدند شکست مذاکرات و کندی وضع تحریم های شدیدتر احتمال حمله ی اسرائیل را تقویت می کند. اسرائیل اخیرا نود هواپیمای جنگی «اف شانزده آی» از آمریکا خریداری کرده است که نیاز به سوختگیری در مسیر یک حمله ی احتمالی به ایران ندارند. بنا به گزارش ها اسرائیل سال دیگر یازده نمونه ی دیگر از این جت های جنگنده را دریافت می کند. نهادهای اطلاعاتی اسرائیل معتقدند ایران تا سال آینده اورانیوم کافی برای تولید یک بمب در اختیار خواهد داشت. کارشناسان می گویند حمله ی احتمالی اسرائیل پیش از انتقال موشک های پیشرفته ی دفاعی «اس سیصد» روسی انجام خواهد گرفت.
لیبرمن در یکی از تندترین اظهارنظراتش گفت آمریکا و متحدانش باید برای همه روشن کنند که آماده اند تا برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای از گزینه ی نظامی استفاده کنند.
لیبرمن بدون اینکه از سناتور دموکرات براک اوباما نام ببرد گفت کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری بی صبرانه مشتاق ملاقات با رهبری ایران است و ظاهرا تمایل چندانی به گذاشتن ایران در منگنه ندارد. لیبرمن گفت آمریکا باید با اعتماد به نفس و از روی اقتدار با ایران روبرو شود.
جوزف لیبرمن که در میان جامعه ی یهودیان آمریکا نفوذ قابل توجهی دارد از جمله افرادی است که در میان لیست کاندیداهای معاونت ریاست جمهوری سناتور جمهوریخواه جان مک کین از او نیز نام برده می شود.
لیبرمن طی دو روز گذشته برای جلب حمایت یهودیان آمریکا از سناتور مک کین سخنرانی های متعددی در بخش های جنوبی ایالت فلوریدا داشت.
کمپین سناتور اوباما در واکنش به سخنان لیبرمن یک کنفرانس خبری با مقامات برجسته ی یهودی فلوریدا از جمله رابرت وکسلر، رئیس کمیته ی فرعی امور اروپا در مجلس نمایندگان، برگزار کرد که در آن وکسلر ادعا کرد سناتور اوباما از محبوبیتی دو چندان نسبت به لیبرمن در میان یهودیان برخوردار است چرا که پایبندی خود به دفاع از اسرائیل را ثابت کرده است.
حمایت های سناتور مستقل دموکرات جوزف لیبرمن از سناتور جمهوریخواه جان مک کین موجب خشم بسیاری از گروههای لیبرال ضد جنگ شده است. این گروهها که مخالف سیاست های لیبرمن در برابر ایران هستند با راه اندازی یک وب سایت با عنوان «لیبرمن باید برود» تا کنون بیش از پنجاه و یک هزار امضا جمع آوری کرده اند تا رهبری حزب دموکرات را مجاب کنند سناتور لیبرمن را پس از انتخابات از ریاست کمیته ی امنیت ملی سنا کنار بگذارند.
سناتور لیبرمن معتقد است روشن نیست آمریکا در چهار سال آینده با چه بحران هایی روبرو شود و باید کسی در کاخ سفید قدرت را در دست داشته باشد که نسبت به او و سابقه اش اطمینان خاطر وجود دارد.لیبرمن احتمالا در اقدامی کم سابقه در کنوانسیون حزب جمهوریخواه در ماه سپتامبر سخنرانی خواهد کرد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سیامک عزیز

واقعا" از گزارشهای دقیق و زیبای تو سپاسگزارم

ادبیات به کار رفته در این گزارشها جدااز محتوای آن نشان از ذوق ادبی شما نیز دارد

یکی از جالبترین بخشهای برنامه فارسی صدای آمریکا مربوط به گزارشات شما از کنگره وبه خصوص گزارش رقابتهای مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری است

من با سخنان آقای لیبرمن کاملا" موافقم

اما جمهری اسلامی بدون درگیری نظامی نیز قابل فروپاشی است

جلوگیری از صادرات نفت توسط جمهوری اسلامی و قطع صادرات بنزین بهترین گزینه برای مقابله با این حاکمان شرور و دیو سیرت میباشد

آیا در این خصوص اقداماتی در کنگره انجام شده است ؟


امیدوارم همواره شاد و بهروز باشی

سيامک دهقانپور گفت...

در این باره چند لایحه و قطعنامه در دستور کار قرار دارد که شدیدترین آن از کشورهای فروشنده ی بنزین به ایران و شرکت هایی که نفتکش ها را بیمه می کنند می خواهد فعالیت با ایران را متوقف کنند اما، هنوز هیچ کدام از این طرح ها به رای گذاشته نشده است. کنگره با توجه به هماهنگی جدید اروپا بیش از پیش به تاثیر تحریم ها توجه می کند اما، در انتظار نشانه هایی از همکاری جدی روسیه در برابر ایران است.
فکر می کنی روسیه چرا مانع شدت عمل علیه ایران است و تا چه موقع این روند ادامه خواهد داشت؟