۱۳۸۷ مرداد ۱۱, جمعه

نقش نیروی نظامی در سیاست خارجی آمریکا

نقش نیروهای نظامی در سیاست خارجی آمریکا و بهره گیری درست از کمک های خارجی در جنگ با تروریسم و مقابله با گسترش جنگ افزار هسته ای موضوعات دو نشست دیروز در کنگره ی آمریکا بود. جان نگروپانتی، قائم مقام وزارت خارجه ی آمریکا؛ اریک ادلمن، معاون امور سیاسی وزارت دفاع؛ دل دیلی، هماهنگ کننده ی امور ضد تروریسم در وزارت خارجه؛ و پتریشیا مک نرنی، معاون مدیرکل وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحات؛ از جمله مقامات دولت بودند که دیروز برای تشریح آخرین تحولات در سیاست دولت بوش در کنگره حاضر شدند.
چالش های ناشی از ایران در برابر تلاش برای بازگرداندن ثبات به خاورمیانه از موضوعات مورد بحث در دو نشست دیروز بود. در آستانه ی این نشست ها دو اتفاق مهم رخ داد. یکی اعتراض دو گروه اسلامی فعال در آمریکا نسبت به برگزاری نشست کمیته ی منع گسترش جنگ افزار هسته ای و تروریسم بود که هدف از آن اطمینان از عدم انتقال ناخواسته ی کمک های خارجی به دست افراطیون و مبلغین تروریسم بود.
روز سه شنبه گروهی از اعضای «شورای امور عمومی مسلمانان» در برابر دفتر برد شرمن، رئیس کمیته، دست به تظاهرات زدند.
بعد، دو گروه دیگر، «شورای روابط آمریکا و اسلام»، «شورای اسلامی آمریکایی شمالی» به برگزاری نشست اعتراض کردند.
هدف آنها لغو برگزاری جلسه بود و معتقدند هدف از جلسه خدشه دار کردن فعالیت آنها بوده است.
شرمن در بیانیه ای با استناد به مدارکی عنوان می کند که این شوراها برای گروههای تروریستی از جمله حماس کمک های مالی جمع آوری کرده اند و سران آنها سخنرانی های تحریک آمیز ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی ایراد می کنند.
شرمن معتقد است البته گروههای اسلامی بسیاری از کمک های خارجی آمریکا استفاده می کنند که سابقه ی بسیار خوبی دارند.
رخداد دیگر، درخواست آژانس بین المللی آکسفام آمریکا از جان نگروپانتی و اریک ادلمن بود تا آنها در نشست سنا راه های عملی برای پیروی از استراتژی جدید رابرت گیتز، وزیر دفاع، ارائه دهند. این استراتژی که آمریکا باید در سه ستون سیاست خارجی خود سرمایه گذاری مجدد کند: پرسنل، بودجه برای پیشرفت و توسعه در جهان سوم، و دیپلماسی.
قانونگذاران معتقدند بخش عمده ای از فعالیت های وزارت خارجه به نادرست بر دوش وزارت دفاع گذاشته شده است.
سناتور دموکرات جوزف بایدن، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، در ابتدای نشست کمیته که هدف از آن تعیین نقش نیروهای نظامی آمریکا در سیاست خارجی این کشور بود این پرسش را با قائم مقام وزارت خارجه و معاون امور سیاسی وزارت دفاع در میان گذاشت که آیا بسط نقش نیروهای نظامی قابلیت نهادهای دیپلماتیک و مسول کمک به توسعه را به شکلی از بین برده است که امنیت ملی را ما را به مخاطره انداخته بیاندازد؟
جان نگروپانتی، قائم مقام وزارت خارجه ی آمریکا، گفت در درخواست بودجه ی سال مالی ۲۰۰۹ پرزیدنت بوش به کنگره افزودن ۱۱۰۰دیپلمات به وزارت خارجه و ۳۰۰ کارمند به سازمان آمریکایی عمران بین المللی منظور شده است. نگروپانتی افزود همچنین ۷ میلیارد و 300 میلیون دلار برای کمک های نظامی و امنیتی درخواست شده که ۱۶ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.
از جمله نگرانی های بسیاری از قانونگذاران نتایج کمک های خارجی آمریکا بویژه در خاورمیانه است.
نگروپانتی در دفاع از فعالیت های وزارت خارجه در دو سال گذشته گفت حدود ۱۱۰ میلیون دلار در هشت پروژه در چهارده کشور صرف شده است که آموزش نیروهای پلیس لبنان و خنثی سازی و جمع آوری گلوله های توپ بازمانده از جنگ با اسرائیل از آن جمله است.
اریک ادلمن، معاون امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا، یکی از چالش های عمده ی پیش روی آمریکا در بازسازی ارتش لبنان را حمایت ایران از حزب الله عنوان کرد. ادلمن با اشاره به نقش ایران در ایجاد حزب الله لبنان دردهه هشتاد گفت هر چند گزارش های اخیر از کاهش فعالیت های ایران حکایت دارد اما، گزارش های سال گذشته نشان می دهد ایران ماهانه سه میلیون دلار برای آموزش شبه نظامیانی صرف می کند که به داخل عراق فرستاده می شوند.
ابتدای این هفته ی جفری فلتمن، معاون مدیرکل وزارت خارجه در امور خاورنزدیک، در نشستی در برابر کنگره گفت علیرغم ازسرگیری گفتگوهای آشتی ملی در لبنان حزب الله تاکید کرده حتی اگر مزارع شبعا بازپس داده شود آنها قصد ندارند سلاح های خود را تحویل دهند.
قانونگذاران معتقدند جامعه ی جهانی باید با عمل به قطعنامه شورای امنیت مانع تجهیز دوباره ی حزب الله توسط ایران از طریق سوریه شود.
نگرانی از استفاده ی درست از کمک های خارجی آمریکا موضوع یک نشست دیگر در کنگره نیز بود. برد شرمن، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی منع گسترش جنگ افزار هسته ای و تروریسم، با ابراز نگرانی گفت بودجه ی کل کاهش خطرات ناشی از گسترش جنگ افزار هسته ای یک بیستم کل بودجه ی کمک های خارجی آمریکا و معادل کمک های آمریکا به کلمبیا و اردن است.
پتریشیا مک نرنی، معاون مدیرکل وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحات، دیروز در این نشست گفت بیش از ۹۰ کشور به طرح امنیتی بین المللی موسوم به پی اس آی پیوسته اند و بطور موفق مانع انتقال مواد حساس برای سلاحهای کشتار جمعی و موشک های بالستیک به مقصد ایران و سوریه شده اند.
نگرانی قانونگذاران این است که کمک های آمریکا به کشورهای منطقه در سایه ی نگرانی ها از برنامه ی هسته ای ایران مانع یک رقابت تسلیحاتی در منطقه ی خلیج فارس نشود.
مک نرنی تاکید کرد آمریکا اخیرا یادداشت تفاهمی با اردن، بحرین، امارات، و عربستان سعودی امضا کرده است که در نتیجه ی آن هر یک از این دولت ها به عنوان نمونه ای در برابر ایران استفاده از بازار بین المللی غیرنظامی هسته ای را به جای پیگیری دستیابی به چرخه ی سوخت هسته ای ترجیح داده اند.
بودجه ی کمک های خارجی آمریکا طی ده سال گذشته تقریبا ۸۰ درصد افزایش یافته است و از ۱۵ میلیارد دلار به ۲۶ میلیارد دلار رسیده است. اما، این تنها بخشی از کمک هاست و تلاش های بشردوستانه ی ارتش آمریکا در سراسر جهان را شامل نمی شود. در نشست دیروز قانونگذاران کمک های نظامی آمریکا به پاکستان و مصر را به پرسش گرفتند.

هیچ نظری موجود نیست: