۱۳۸۷ مرداد ۱۰, پنجشنبه

گزارش: به باور اوباما اگر تحریم ها علیه ایران کارساز نباشد اسرائیل حمله خواهد کرد

سناتور دموکرات براک اوباما، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سه شنبه شب پس از بازگشت از سفر خارجی خود که دیدار با رهبران اسرائیل بخش مهمی از آن را تشکیل می داد با رهبران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نشستی داشت. شبکه ی خبری ای بی سی به نقل از یکی از حاضران در این نشست که نمی خواهد نامش فاش شود گزارش داد که این فرد مدعی است هیچ کس مستقیما به او چنین چیزی نگفته است اما، از گفتگوهایش با اوباما چنین دریافت کرده است که اگر تحریم ها علیه ایران کارساز نباشد اسرائیل دست به حمله به ایران خواهد زد.
اوباما در طول سفر خاورمیانه ای اش با تمام شخصیت های سیاسی در حزب حاکم اسرائیل و به گفته ی خودش آنهایی که قصد دارند نخست وزیر اسرائیل شوند ملاقات کرد.
گزارش ای بی سی ساعاتی پخش می شد که اهود المرت، نخست وزیر اسرائیل، از تصمیم خود برای کناره گیری و عدم شرکت در انتخابات سپتامبر اسرائیل خبر می داد.
سخنگوی امور امنیت ملی سناتور براک اوباما از اظهارنظر در این باره و محتوای گزارش ای بی سی خودداری کرد اما، تاکید کرد سناتور اوباما همواره گفته است ایران باید به برنامه ی غیرمشروع هسته ای خود پایان دهد و معتقد است تماس جدی و مستقیم متکی بر تحریم های سنگین تر باید برای تحت فشار گذاشتن ایران در دستور کار قرار گیرد. به گفته ی این سخنگوی سناتور اوباما تهران برای دست یافتن به توافق برای پایان دادن به غنی سازی اورانیوم نباید در انتظار روی کار آمدن دولت بعدی در آمریکا باشد.
بنا به گزارش ها اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل و نخست وزیر پیشین آن کشور، که گفته می شود با کناره گیری المرت ممکن است تلاش ها برای بازپس گرفتن پست قبلی خود را شدت بخشد، در گفتگوی دوشنبه ی خود با رابرت گیتز، وزیر دفاع آمریکا، در واشنگتن از آمریکا خواسته است تمام گزینه ها را در برابر ایران مدنظر داشته باشد.
گزارش ها از ایران حاکی است تهران قصد بی اعتنایی به ضرب الاجل روز شنبه ی شش قدرت بزرگ جهان به ایران را دارد. غرب انتظار دارد تهران تا پس فردا پاسخی قطعی در ارتباط با پذیرش بسته ی پیشنهادی و تعلیق غنی سازی اورانیوم ارائه دهد. سناتور اوباما پیشتر به رهبران ایران هشدار داده بود نرمش سیاسی دولت پرزیدنت بوش را که در حضور معاون امور سیاسی وزارت خارجه در مذاکرات ژنو تجلی یافت جدی بگیرند.
ای بی سی در گزارش خود به نقل از یکی دیگر از حاضران در نشست کنگره با اوباما می گوید اوباما به رهبران کنگره گفته است کشورهای عرب منطقه این را می دانند که ایران اتمی به دلیل اقدام احتمالی اسرائیل قاعده ی بازی را در تمام منطقه تغییر خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست: