۱۳۸۷ تیر ۲۴, دوشنبه

چکیده ی مصاحبه ی اختصاصی با هاوارد برمن

سیامک دهقانپور: آقای برمن، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است در ۶ هفته ی اول مذاکرات در مورد پرونده اتمی ایران در حالی که تهران و جامعه بین الملل به ترتیب توسعه برنامه اتمی و گسترش تحریم ها را به حالت تعلیق در آورده اند متوقف کردن غنی سازی اورانیوم پیش نیاز ورود تهران به این مذاکرات تلقی نمی شود. نظر شما در این مورد چیست؟
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: به نظرم حرکت مثبتی است! من شخصا طرفدار سیاست تعلیق کامل غنی سازی به عنوان پیش نیاز آغاز مذاکرات هستم. اما این سیاست موثر نبوده است. حال اگر خط مشی جدید آمریکا پاسخ مناسب تهران را به همراه داشته باشد من نیز از این سیاست جدید حمایت خواهم کرد.
س: شما گفته اید حمایت بین المللی از مواضع آمریکا مستلزم این است که ما نیز تمایل خود را برای گفتگوهای غیر مشروط با ایران نشان بدهیم. آیا به نظر شما این سیاست جدید آغازی برای مذاکرات با ایران است؟
ج: بلی! امیدوار قدم مثبتی باشد. اما باید منتظر شد و دید.
س: اروپائی ها قبلا سیاست تعلیق متقابل از جانب دو طرف را پیشنهاد کرده بودند و ایران در نهایت آن را رد کرده بود. آیا تصور می کنید ایرانی ها سرانجام غنی سازی اورانیوم را متوقف خواهند کرد؟
ج: هیچ یک از ما نمی داند جمهوری اسلامی ایران چه خواهد کرد. هدف من به وجود آوردن شرایطی ست که تهران بتواند برنامه اتمی خود را کاملا و تحت بازبینی دقیق متوقف کند.
س: ارزیابی شما از آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران چیست؟
ج: من فکر می کنم جمهوری اسلامی ایران می خواست به دنیا نشان دهد آمادگی دفاع از خود را دارد. دو طرف مدت هاست در مورد احتمال برخورد های نظامی سخن می گویند و من فکر می کنم این آزمایش تلاش ایران برای ایجاد نگرانی روانی برای طرف مقابل است.
س: روس ها معتقدند آزمایش موشکی ایران ثابت می کند که نیازی به سپر دفاعی موشکی برای اروپا نیست و وزیر خارجه آنکشور گفته که برد موشک های جمهوری اسلامی ایران آنقدر ها هم زیاد نیست.
ج: ممکن است اینطور باشد! از طرف دیگر ممکن است زمانی این موشک ها بتوانند این مسافت را طی کنند. اما نکته من این است که روس ها آشکارا از پیگیری پروژه سپر موشکی در اروپا توسط ما آن هم در نزدیکی مرزهای روسیه به شدت ناراحت اند. به نظر من بهتر است واشنگتن در تلاشی مشترک با مسکو برای قانع کردن ایران به عدم پیگیری دستیابی به قابلیت تولید سلاح اتمی مشارکت کند. اگر ایران قابلیت اتمی نداشته باشد برد موشک های آن کشور نمی تواند آنقدر ها باعث دلنگرانی شده و تهدیدی به امنیت ما و متحدمان باشد. همین جا بگویم که به نظر من دنبال کردن موضوع برقراری سپر دفاعی در اروپا نیز همزمان می تواند با تهدید یک ایران اتمی مقابله کند.
س: شما قطعنامه ای برای توقف همکاری غیرنظامی هسته ای آمریکا و روسیه ارائه کرده اید چرا کنگره ی آمریکا با هدف توقف دستیابی ایران به سلاح اتمی و تسلیحات موشکی توافقنامه های همکاری غیرنظامی هسته ای با روسیه و هند را معلق نگه داشته است؟
ج: البته من هنوز تصمیم قطعی در این باره نگرفته ام و تلاش ام این است که از همکاری روسیه با آمریکا بر سر ایران اطمینان حاصل کنم. هنگامی که کشور جدیدی به سلاح اتمی دست می یابد در واقع رژیم عدم گسترش تسلیحات اتمی زیر پا گذاشته شده است. من از توافق دولت آمریکا و هند که به دهلی نو اجازه ی آزمایشات اتمی و دستیابی به تسلیحات اتمی بیشتر را می دهد نیز راضی نیستم. در عوض تصور می کنم ما باید با دیگر اعضای ثابت شورای امنیت برای کاهش همه جانبه میزان تسلیحات اتمی مان همکاری کنیم.
س: شما گفته اید هدف ایران از دنبال کردن برنامه های اتمی دستیابی به نوعی از بازدارندگی ست. با توجه به وجود نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان و خلیج فارس نظر شما در مورد نگرانی های امنیتی جمهوری اسلامی ایران چیست؟
ج: اگر ما بتوانیم تمام مسائل میان ایران و آمریکا را یکجا مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم و اگر مقامات تهران آمادگی خود را برای تغییر بخش مهم و تعیین کننده ای از سیاست های آن کشور نشان دهند و در صورتیکه واشنگتن تلاش کافی و وافی برای ایجاد روابط بهتر با مردم ایران به انجام برساند به تصور من همه احساس امنیت بیشتری خواهند کرد. البته درست است که جمهوری اسلامی ایران نیز دلنگرانی هائی از بابت امنیت آن کشور و رژیم خود دارد اما ادامه حمایت از سازمان های تروریستی در خاورمیانه و پیگیری سیاست دستیابی به سلاح اتمی توسط تهران هم ما را بشدت نگران می کند. کوتاه سخن اینکه باید کوشش های خود را معطوف تلاش هایی کنیم که دور باطل و در حال گسترش تهدید و ضد تهدید و ترس و وحشت متقابل ناشی از آن را کاملا متوقف کند.
س: تام لانتوس، رئیس فقید و پیشین کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، تلاش زیادی برای برقراری روابط پارلمانی میان مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس جمهوری اسلامی ایران بعمل آورده بود و می دانید که چندین بار برای اخذ روادید ورود به ایران تلاش کرده بود. با توجه به ریاست دکتر لاریجانی بر مجلس در ایران آیا هنوز شما برقراری روابط بین المجالس را دنبال می کنید؟
ج: من تصور می کنم مرحوم لانتوس کاملا در جهت درستی عمل می کرد. آشکار است که گسترش بیشتر روابط میان مردم ایران با مردم آمریکا و تماس های منظم تر مقامات رسمی تهران و واشنگتن نه تنها ضرری ندارد بلکه به درک هر چه بهتر طرفین از یکدیگر و ایجاد حس امنیت و اعتماد متقابل کمک شایانی می کند. بنابراین من از تلاش ها مربوط به برقراری روابط پارلمانی میان قوای مقننه دو کشور کاملا حمایت می کنم.
س: در صورت برقراری روابط پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران در نظر دارید با چه مقام هائی در آن کشور صحبت کنید؟
ج: این سوال بسیار سختی ست. همانطور که ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا، چند روز پیش به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت بسیاری از جوانب روند تصمیم گیری های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران برای غرب ناشناخته است. طبیعتا خواستار این هستیم با افرادی در ایران ملاقات و تبادل نظر کنیم که از تصمیم گیرندگان بوده یا نفوذ موثری بر روند تصمیم گیری سیاسی داشته باشند.
س: در وبلاگ من مخاطبین که بعضی روزنامه نگارهستند پرسش های بسیاری را مطرح می کنند تا با رهبران کنگره در میان بگذارم. یکی از آنها پرسیده است با توجه به اینکه آمریکا در اساس مشوق آزادی مبادلات تجاری است به نظر شما تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ناقض این اصل شمرده نمی شود؟
ج: دل نگرانیهای مربوط به امنیت ملی در مورد تمام کشورها بر حمایت از اصل آزادی تجارت برتری دارد. به همین ترتیب کوشش های آمریکا در برقراری تحریم های اقتصادی یک جانبه و چند جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نیز در اصل برای حفظ و ارتقاء امنیت ملی ایالات متحده بوده است.
س: بسیاری در پیام هایشان برای من از این نگرانند که در صورت آغاز مذاکرات مستقیم میان واشنگتن و تهران از توجه آمریکا به مسائل حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به میزان زیادی کاسته شود. نظر شما در این باره چیست؟
ج: من این نگرانیها را خوب درک می کنم. مسائل حقوق بشر همیشه باید بخشی از اهداف سیاست خارجی آمریکا را تشکیل دهد. در مورد ایران بر این باورم که حل و فصل معضلاتی کلیدی در روابط آمریکا با آن کشور مانند اقدامات اتمی سئوال برانگیز تهران حمایت های ایران از گروه های تروریستی در خاورمیانه و مخالفت های کلامی و عملی آن کشور با تلاش های آمریکا و متحدانش در عراق و افغانستان به خودی خود زمینه ساز کمک به حل مسائل حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
س: آقای برمن! در پایان آیا پیامی برای مردم ایران دارید؟
ج: فکر می کنم در آمریکا تمایل زیادی برای ایجاد مناسبات نزدیک با مردم ایران وجود دارد. بسیاری از ایرانی تبارها در ایالات متحده زندگی می کنند و تعداد زیادی از آن ها در این کشور متولد شده اند. دليلی وجود ندارد که مردم کشورهای ما با هم تماس نداشته باشند. ما بايد دولتهايمان را متقاعد کنیم با حل و فصل مسائل فی مابین به تفرقه و جدایی میان مردم دو کشور پایان دهند تا دو طرف بتوانند از نعمت احساس تحسین متقابلی که بطور طبیعی میان ایرانیان و آمریکایی ها وجود دارد به بهترین صورت آن بهره مند شوند.

هیچ نظری موجود نیست: