۱۳۸۷ تیر ۲۰, پنجشنبه

بایدن: زمان حذف پیش شرط تعلیق غنی سازی فرا رسیده است

آزمایش های موشکی ایران دو تحول مهم را در کنگره سرعت بخشیده است.
تشدید تحریم های ایران و افزایش فشار بر دولت پرزیدنت بوش برای تماس مستقیم با تهران.
سناتور دموکرات کریستوفر داد، رئیس کمیته ی بانکی سنا، در واکنش به آزمایش های موشکی ایران طی بیانیه ای اعلام کرده متاسفانه رهبران ایران هیچ نشانه ای ارائه نداده اند که بدون فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی رفتارشان را تغییر خواهند داد.
سناتور داد در ادامه از عزم خود برای در دستور کار قرار دادن لایحه ی جدید تحریم ایران خبر می دهد که هدف از آن توقف سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران است.
تحول بعدی درخواست قانونگذاران از دولت بوش برای استقرار سریع یک چتر دفاع موشکی در اسرائیل است. جین هارمن و مارک کرک، دو قانونگذار متنفذ دموکرات و جمهوریخواه، طی نامه ای به کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه ی آمریکا، با اشاره به متمم قانون بودجه ی اختیارات امور دفاع سال دو هزار و هشت که در آن نسبت به خطراتی که از جانب برنامه ی موشکی ایران متوجه اسرائیل است هشدار داده شده است، خواستار اقدامی سریع در راستای استقرار یک سیستم رادار هشدار دهنده شده اند. قانونگذاران از دولت بوش خواسته اند هر چه سریعتر مذاکرات برای استقرار این رادار موسوم به AN/TPY-2 را در اسراییل آغاز کنند.
سناتور دموکرات جوزف بایدن، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، دیروز در نشستی با هدف بررسی زمینه های تشدید تحریم های ایران به ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، گفت آمریکا سه انتخاب روشن در برابر ایران دارد:
تماس مستقیم، حفظ وضعیت موجود، یا استفاده از اقدام نظامی.
سناتور بایدن گفت تصور می کنم زمان آن رسیده که باتفاق شرکای مان در مذاکرات هسته ای با ایران پیش شرط تعلیق غنی سازی اورانیوم را برداریم. بایدن گفت تاثیر دقیق پیش شرط که از سوی ایران رد می شود این است که ما نتیجه ای بدست نمی آوریم و ایران به تولید بمب نزدیکتر می شود.
بایدن گفت آمریکا ابتدا با حضور مستقیم در مذاکرات هسته ای با ایران و نهایتا در شکل تماس دوجانبه باید با تماس مستقیم با ایران موافقت کند. بایدن گفت باید در ازای این حرکت تعهد شرکایمان در مذاکرات هسته ای را برای تشدید تحریم ها در راستای توقف غنی سازی اروانیوم بدست آوریم.
کنگره در تحریم های جدید شرکت های خارجی سرمایه گذار در صنایع نفت و گاز ایران را مشمول مجازات های سنگین می کند.
ویلیام برنز معتقد است تحریم های جدید آمریکا به تلاش های هماهنگ چندجانبه با اروپا علیه ایران لطمه می زند.
سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر، تاکید کرد رویکرد چندجانبه بطور مستقیم تلاش های آمریکا را در ترغیب دولت های خارجی به محدود کردن همکاری هایشان تقویت کرده است و او معتقد است وظیفه ی دیپلمات های آمریکایی کماکان حفظ اتحاد بین المللی علیه ایران است.
کنگره حتی برای تحت فشار گذاشتن روسیه توافقنامه ی همکاری غیرنظامی هسته ای آمریکا و روسیه را معلق کرده است.
برنز می گوید آمریکا به تنهایی نمی تواند مساله را بطور دیپلماتیک حل کند و توقف این توافقنامه به قابلیت واشنگتن در مجاب کردن مسکو به همراهی در اعمال فشار بر ایران لطمه می زند. برنز در عین حال نسبت به همکاری های موشکی روسیه با ایران ابراز نگرانی کرد.
برنز در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات بیل نلسون درباره ی آزمایش های موشکی ایران این حرکات را بسیار مضطرب کننده، تحریک آمیز، و گستاخانه خواند.
قانونگذاران هر چند معتقدند رفتار ایران نگران کننده است اما، معتقدند نباید از ایران غول بزرگی ساخت. به گفته ی قانونگذاران کل بودجه ی دفاعی ایران حدود هفت میلیارد دلار برآورد می شود و این معادل بودجه ای است که آمریکا هر دو هفته در عراق هزینه می کند. بودجه ی دفاعی آمریکا حدود یکصد و ده برابر بودجه ی دفاعی ایران برآورد می شود.
سناتور بایدن، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، معتقد است تماس با ایران و تحریم ایران نه تنها با هم همسازی دارند بلکه بطور متقابل همدیگر را تقویت می کنند. به باور بایدن تحریم باید اهرمی در طول مذاکرات باشد. بایدن می گوید باید از اختلافات داخلی در ایران بهره برد و با علنی کردن محتوای مشوق های پیشنهادی برای مردم ایران فشار داخلی را افزایش داد.
سناتور جمهوریخواه چاک هیگل با ویلیام برنز این پرسش را در میان گذاشت که آیا بحثی جدی در دولت بوش در جریان است تا در دور بعدی ملاقات هاویر سولانا، مسول سیاست خارجی اروپا، با طرف ایرانی که چند هفته ی دیگر برگزار می شود نماینده ای از آمریکا حضور داشته باشد. پاسخ معاون سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا منفی بود.
سناتور بایدن معتقد است اگر واشنگتن وارد تماس مستقیم با ایران نشود گزینه های موجود انتخاب میان سیاستی ناکارآمد و حمله ی نظامی خواهد بود و کنترل یک اقدام نظامی می تواند بسرعت از دست خارج شود.
بایدن از ایده ی راه اندازی دفتر حفاظت از منافع آمریکا در ایران استقبال کرد و گفت حضور دیپلماتیک آمریکا در ایران پس از سی سال غیبت میزان آگاهی ما را نسبت به نیروهای سیاسی در ایران افزایش داده و امکان سوء محاسبه در واکنش های ما را کاهش می دهد.
بایدن گفت چنین امکانی به تقویت تماس های مردم ایران و آمریکا منجر می شود و از وزارت خارجه ی آمریکا خواست با پیگیری جدی آن به دنیا نشان دهد که آیا تهران چنین امکانی را می پذیرد یا نه.
سناتور بایدن در عین حال از وزارت خارجه ی آمریکا خواست امکان صدور مجوزهایی را برای فعالیت بنیادهای خیریه آمریکا در ایران بطور جدی مورد بررسی قرار دهد.
رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا گفت این مهم راه حمایت از سازمان های غیردولتی فعال در حقوق بشر و امور زنان را هموار می کند.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام به همه و سیامک عزیز
آه خدای من مذاکره مستقیم ایران و امریکا. می دونید بعدش چی میشه؟
یه جشن ملی برپا می کنن که آره ما امریکا رو شکست دادیم. اونارو به زانو در آوردیم. مجبور شدن مستقیم باهامون مذاکره کنن. اگه این طوری بشه روزهای خنده داری در پیشه. مذاکره ای که یک طرفش به هیچ چیزی پایبند نیست و به هیچ چیزی به جز بمب فکر نمی کند. طرفی که حاضر است برای هسته ای شدن هر بهایی را بپردازد. طرفی که اصلا کلمه هایی مثل آزادی، حقوق بشر، دیپلماسی، اقتصاد و ... به گوشش هم نخورده.
آره حتما مذاکرات موفقی از آب در می یاد.
به نظر من هیچ کدوم از اهرم های فشار روی ایران کارساز نیست. هر چند کار حکومت ایران را سخت تر می کند اما مهم نیست اونا به هر قیمتی که شده بمب می خوان. اقتصاد و تجارت و رفاه مردم و آزادی این وسط اصلا معنی نداره.
تنها اهرم کارساز گزینه فشار و تهدید نظامی هستش. همه می دونیم که حفظ بقا برای حکومت ایران مهم ترین چیزه.

ناشناس گفت...

راستی یه نقل قول جالب از یکی از مذاکره کنندگان اروپایی در مورد مذاکره با ایران:
"ما با ایران در مورد ساخت یک میز به توافق می رسیم . وقتی میز رو تحویل می گیریم می بینیم که میز پایه نداره"

ناشناس گفت...

aghaye Dehghan pour salam,aya ta konoun az siasat madarane Amrika soaal kardid keh chera ta konoun ba oppositione Iran hich baraye sar nogooni in regim komak nakhasteh va agar khasteh mordom az oun khabar nadaran. dar zemn mozakereh bedoun pish shart bad tarin kare momken hast. dar in chand saal maa didim keh gharb dar moghabele in regim faghat aghab neshin kardeh

سيامک دهقانپور گفت...

سینا جان، این مطلب میز بی پایه را جک استرا، وزیر پیشین امور خارجه ی آمریکا، عنوان کرده بود.
راستی حتما شنیدی که احمدی نژاد گفته طرح بازگشایی دفتر دیپلماتیک در ایران قابل بررسی است.
فکر می کنی اگر ایران با آمریکا پای یک میز بنشینند چگونه می توان هر حرکت مدنی را در ایران به اتهام ارتباط با آمریکا سرکوب کرد؟ چطور می توان باز هم جار زد که ریشه ی تمام مشکلات کشور کماکان ناشی از «امپریالیسم جهان خوار»، آمریکا، است؟