۱۳۸۷ تیر ۱۹, چهارشنبه

گزارش افزایش صادرات آمریکا به ایران داد قانونگذاران را درآورد

دیروز ویلیام برنز، برای نخستین بار در مقام معاون سیاسی وزیر خارجه ی آمریکا، در برابر کنگره حاضر شد تا درباره ی آخرین تحولات در سیاست خارجی در برابر ایران گزارش دهد. برنز سه سال سفیر آمریکا در روسیه بود. او پیشتر در مقام سفیر اردن و مدیرکل امور خاورنزدیک وزارت خارجه سوابق درخشانی داشته است و مورد احترام بسیار هر دو حزب در کنگره قرار دارد.
هاوارد برمن، رئیس کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، در گفتار آغاز جلسه گفت بسیاری باور دارند ایران از برنامه ی هسته ای بدنبال بازدارندگی است ولی رفتار ایران این امر را غیرقابل اعتماد ساخته است. برمن با اشاره به اقدامات دولت بوش در عدم اجرای تحریم های کنگره گفت به اقدامات دولت در اجرای تحریم ها اعتماد ندارد. اشاره ی او به گزارش افزایش صادرات آمریکا از هشت میلیون دلار در سال دو هزار و یک به حدود صد و پنجاه و هشت میلیون دلار یعنی حدود بیست برابر در سال دو هزار و هفت بود. قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات بشدت دولت بوش را در این باره مورد انتقاد قرار دادند. بخشی عمده ای از این صادرات شامل مواد غذایی، دارو و سیگار بوده است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین در پاسخ به پرسشی در این باره گفته بود شاید ارسال بیشتر سیگار راهی برای کشتن آنها بوده است. لحظه ای بعد حرف خود را پس گرفت و گفت شوخی کرده است.
برنز که درباره ی صادرات جنرال الکتریک به ایران مورد پرسش قرار گرفته بود با این انتقاد روبرو شد که وقتی ما خودمان به قوانین کشور احترام نمی گذاریم چگونه انتظار داریم کشورهای خارجی چنین کنند. معاون وزارت خارجه در امور سیاسی درباره ی قرارداد نفتی اخیر سوئیس با ایران گفت قرارداد سوئیس گر چه مورد اعتراض دولت آمریکا بوده است اما، از آنجایی که قرارداد خرید و نه سرمایه گذاری بوده مشمول مجازات های تعیین شده در قوانین آمریکا نمی شود. قانونگذاران دولت بوش را متهم می کنند که حتی برای یک مورد از ابزاری که در اختیارشان قرار گرفته استفاده نکرده اند.
برمن به برنز گفت پیش از آنکه دیر شود باید وارد تماس بی قید و شرط و دوجانبه با ایران شد و اگر ایران این پیشنهاد را رد کند فشارهای بین المللی افزایش می یابد.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، گفت این جلسه نمی توانست در زمانی حساس تر از این برگزار شود که ایران دست به آزمایش های موشکی زده است. راس لتینن گفت این آزمایش ها برخورداری ایران از موشک های کوتاه و میان برد را تائید می کند؛ موشک هایی که می تواند متحدان ما را در منطقه هدف قرار دهد. او تاکید کرد ایران در حال تولید موشک دوربرد بالستیک است و آزمایش های پیاپی شهاب سه جای شکی نمی گذارد که ایران در حال بررسی نصب کلاهک اتمی بر روی آن است. راس لتینن گفت به ویلیام برنز گفت توافقنامه ی همکاری غیرنظامی هسته ای آمریکا و روسیه تا زمان تعهد روسیه به توقف همکاری موشکی با ایران معلق خواهد ماند.
گری اکرمن، رئیس کمیته ی فرعی امور خاورمیانه، که قطعنامه ی جدید تحریم فروش بنزین را باتفاق مایک پنس جمهوریخواه ارائه کرده است گفت هدف قطعنامه ی او محاصره ی دریایی ایران و قدم گذاشتن به جنگ نیست و یادآوری کرد این یک قطعنامه غیرالزام آور است.
مخالفان جنگ صبح روز نشست راه اکرمن را بسته بودند تا او به آنها اطمینان دهد کنگره در پی صدور ضمنی مجوز جنگ با ایران نیست.
مایک پنس که به تازگی از اسرائیل بازگشته است گفت هیچ کس حتی در اسرائیل از جنگ صحبت نمی کند و تاکید کرد تنها راه حل مساله تشدید تحریم هاست. او یادآوری کرد زمان بسود ما و اسرائیل نیست. قطعنامه ی این دو را تا کنون ۲۳۰ قانونگذار امضا کرده اند.
ویلیام برنز، در سخنانش با برشمردن نقاط آسیب پذیری ایران پیشرفت ها در تحریم های بین المللی را مورد تاکید قرار داد و خطاب به قانونگذاران گفت تحریم های یکجانبه موثر نخواهد بود.
برنز در عین حال خطر ایران را چنان فوری ندانست و گفت تحریم ها موجب شده ایران هنوز نتوانسته غنی سازی را تکمیل کند و پیشرفت های واقعی کمی داشته باشد. او تاکید کرد توانایی تهران برای دستیابی به فناوری های موشکی و وسایل با مصرف دوگانه در نتیجه ی تحریم ها بشدت کاهش یافته است.
برنز از وضع حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و بر اهمیت روابط مردم آمریکا و مردم ایران تاکید گذاشت.
معاون وزارت خارجه ی آمریکا با یادآوری سفر تیم پینگ پونگ ایران به آمریکا، از سفر هفته ی آینده ی تیم بیست و پنج نفره ی المپیک بسکتبال ایران به لیگ تابستانی ان بی ای آمریکا خبر داد.
برنز با نقل گفته ای از وزیر خارجه ی آمریکا گفت دیپلماسی می تواند جهانی بسازد که دشمنان اگر نه دوست باشند بلکه بیش از این طرف تخاصم قرار نداشته باشند.
ویلیام برنز گفت ما با اینکه ایران نقش مهمی در منطقه بازی کند مشکلی نداریم اما، تاکید کرد سیاست های خارجی تهران آن کشور را به انزوای کشانده است.

هیچ نظری موجود نیست: