۱۳۸۷ تیر ۲۴, دوشنبه

ایران در کانون سفر خاورمیانه ای و اروپایی اوباما

تردیدی نیست که ایران مهمترین محور سفر قریب الوقوع خاورمیانه ای و اروپایی براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، خواهد بود. انتظار می رود سناتور اوباما تا چند روز آینده برای دیدار با رهبران اروپا و اسرائیل نخستین سفر خارجی خود را آغاز کند. گفته می شود اوباما در سفر یک هفته ای خود به آلمان، فرانسه، بریتانیا، اسرائیل، کرانه ی غربی، و اردن توقفی از پیش اعلام نشده در افغانستان و عراق خواهد داشت.
سناتور اوباما دیروز در مصاحبه ای با سی ان ان ضمن دفاع از طرح خود برای خروج نیروهای رزمی از عراق در پاسخ به نگرانی ها از نفوذ ایران در عراق گفت آنچه نفوذ ایران را در عراق محدود خواهد کرد استقرار یک دولت ائتلافی کارآمد متشکل از شیعیان، سنی ها و کردها و از بین بردن این درک عمومی است که دولت عراق بخشی از دولت آمریکاست. اوباما تاکید کرد همزمان با خروج تدریجی از عراق دیپلماسی منطقه ای و بین المللی را در دستور کار قرار می دهیم تا اگر ایران کماکان به سیاست خارجی غیرقابل قبولش ادامه دهد قابلیتی فراتر از اکنون برای منزوی کردن تهران داشته باشیم.
سناتور اوباما دیروز در کنفرانس خبری در هواپیما گفت هدف او از سفر به عراق تنها شنیدن دیدگاههای مختلف است و قصد مذاکره یا دادن وعده به کسی را ندارد اما، تاکید می کند محور اصلی موضع او مبنی بر نیاز به یک جدول زمانبندی شده برای خروج نیروهای آمریکا از عراق ثابت است چرا که نه تنها فشار را از دوش نیروها برداشته و امکان رسیدگی به شرایط رو به وخامت در افغانستان را فراهم می آورد بلکه اقدامی است که نوری المالکی، نخست وزیر عراق، از آن سخن می گوید. براک اوباما گفت خروج نیروها ساده نخواهد بود و باید تلاش های دیپلماتیک، بازسازی و بشردوستانه را افزایش دهیم تا اطمینان حاصل کنیم سنی ها شریکی مشروع در دولت عراق باشند. اوباما کمکی ۲ میلیارد دلاری برای پناهندگان عراقی را در نظر دارد.
اوباما را در نخستین سفر خارومیانه ای و اروپایی اش دو سناتور ارشد جمهوریخواه و دموکرات همراهی می کنند. سناتور جمهوریخواه چاک هیگل، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، یکی از افسران جنگ ویتنام، و از منتقدان سیاست خارجی دولت بوش در عراق و ایران و سناتور دموکرات جک رید، عضو متنفذ کمیته ی نیروهای مسلح سنا.
اوباما درباره ی سفر اروپایی اش به بریتانیا، فرانسه و آلمان و جنجال هایی که درباره ی سخنرانی او در برابر دیوار برلین که در دوران جنگ سرد حائل بلوک شرق و غرب بود گفت هدف او انعکاس نگرش اش درباره ی دولت بعدی آمریکا و بازسازی اتحاد آمریکا و اروپاست و نمی خواهد واکنش های منفی در پیام او خللی ایجاد کند.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفته بود ترجیح می دهد مسائل داخلی انتخابات آمریکا با مسائل سیاسی آلمان گره نخورند اما، فرانک والتر اشتاین مایر، رقیب سیاسی مرکل، از سخنرانی اوباما در برابر دروازه ی پیشین دیوار برلین استقبال کرده است.
فاینشنال تایمز امروز در مقاله ای به نقل از دیپلمات ها نوشته است متحدان آمریکا در اروپا و اسرائیل بطور خصوصی نگرانی های خود را نسبت به موضع اوباما برای گفتگوی بدون پیش شرط با ایران به او منتقل خواهند کرد. بالاگرفتن تنش در روابط ایران با غرب با سفر خارجی اوباما همزمان شده است. اوباما احتمالا در سفر اروپایی مورد استقبال گرمی قرار می گیرد نظرسنجی ها نشان می دهد هشتاد و پنج درصد مردم فرانسه به اوباما علاقمندند.

هیچ نظری موجود نیست: