۱۳۸۷ تیر ۱۸, سه‌شنبه

آیا اصرار مالکی بر خروج نیروهای آمریکا از عراق به ضرر مک کین تمام می شود؟

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، برای نخستین بار از یک آلترناتیو برای توافقنامه ی همکاری بلندمدت استراتژیک با آمریکا سخن می گوید. آلترناتیو او یک یادداشت تفاهم حاوی جدول زمانبندی شده ی خروج نیروهای آمریکا از عراق است. مالکی که انتخابات استانی را پیش رو دارد فشار روزافزونی را از سوی جناح صدر برای آغاز خروج نیروهای آمریکا احساس می کند. هر چند علی دباغ، سخنگوی دولت عراق، گفت خروج نیروها بستگی تام به شرایط امنیتی در عراق دارد و کاخ سفید نیز تاکید کرد بغداد همان هدف دولت بوش یعنی خروج بر مبنای آمادگی نیروهای عراقی را دنبال می کند اما، موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق، امروز در سخنرانی در نجف تاکید کرد توافقنامه ی بدون طرح خروج پذیرفته نیست و ایده ی پایگاه دائم برای نیروهای آمریکایی جدا از نیروهای عراقی را رد کرد. قانونگذاران جناح صدر مدعی اند نیروهای عراقی تا پایان سال می توانند اداره ی کشور را در دست بگیرند. ژنرال دیوید پترایس، فرمانده ی نیروهای چندملیتی در عراق، ماه سپتامبر توصیه ی خود را برای خروج بخشی دیگری از حدود ۱۴۰ هزار نیرو ارائه خواهد کرد.
موضع گیری مالکی گرچه ممکن است موقتی و مخاطبش داخلی باشد اما، سناتور دموکرات براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، را که در چند روز اخیر زیر فشار سیاسی ناشی از معتدل کردن موضعش درباره ی خروج از عراق قرار داشت در موقعیتی خوشایند قرار دارد. اوباما می گوید تفاهنامه ی پیشنهادی مالکی منطبق با طرح او برای خروج مسولانه ی نیروهای رزمی از عراق است و تاکیدی است بر اینکه توافقنامه نباید بدون مشورت با کنگره و با تعجیل تنظیم شود.
مالکی پیشتر از بن بست در مذاکرات خبر داده بود. ظاهرا عراق مخالف دادن مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی است. آمریکا با بسیاری کشورهای جهان توافقنامه ی همکاری امنیتی دو جانبه دارد که نیازمند مجوز کنگره نیست و نیروهای آمریکایی را تحت گونه ای مصونیت قضایی قرار می دهد تا در آن کشورها محاکمه نشوند.
اوباما می گوید امیدوارست پرزیدنت بوش و رقیب جمهوریخواهش، سناتور جان مک کین، به سخنان مالکی گوش فرادهند.
نیروهای آمریکایی و نیروهای چند ملیتی تحت فرمان آمریکا بر مبنای درخواست دولت عراق و قطعنامه ی شورای امنیت در عراق هستند. این قطعنامه ها یک سال اعتبار دارند. آمریکا می کوشد پیش از نزدیک شدن به پایان سال و در تابستان توافقنامه ی جدید دوجانبه را جایگزین قطعنامه ی شورای امنیت کند. توافقنامه شامل دو بخش موسوم به سوفا (SOFA) و سفا (SFA) است. سوفا در واقع وضعیت نیروها را در عراق تعریف می کند و سفا روابط سیاسی و نظامی دو کشور را در چارچوبی استراتژیک قرار می دهد.
گروهی اختلافات داخلی بر سر توافقنامه و فشار کشورهای منطقه را از دلایل گفته های دولت مالکی تعبیر می کنند و معتقدند او می کوشد در چهره ی یک رهبر مقتدر ظاهر شود. اما، گروهی از کارشناسان آن را تهدید توخالی برای امتیازگیری تفسیر کرده اند.
سناتور جان مک کین امروز با اشاره به ملاقات های متعددش با مالکی گفت اطمینان دارد نخست وزیر عراق خروج نیروها را بر اساس شرایط امنیتی اجرا خواهد کرد.
بر اساس گزارش ها، در تفاهنامه ی مورد نظر عراق تصریح شده است نیروهای رزمی آمریکا باید به کل طی ۵ سال از زمانی که عراقیان اداره ی آن کشور را در دست می گیرند عراق را ترک کنند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

آیا مالکی نمی داند که با خروج شتابزده نیرو های امریکایی، عراق دو دستی به ایران تقدیم می شود؟
احتمالا می داند یا به زودی خواهد فهمید.
آیا مالکی روی تصمیمی به این خامی پافشاری می کند؟
احتمالا به زودی متوجه می شود.
آیا امریکا متوجه نفوذ ایران در عراق نیست؟
هیچ کسی بهتر از امریکا این را نمی داند
این خروج تنها و تنها باعث خوشحالی ایران است و بس.
پس بهتر است نگران خروج زود هنگام نباشیم.
حداقل شاید تا زمان حل مسئله انتمی ایران هم که شده این نیروها در عراق باقی بمانند. هر چه باشد اهرم فشار خوبی هستند.