۱۳۸۷ تیر ۲۶, چهارشنبه

آیا تشدید تحریم ها به مذاکرات ژنو لطمه می زند؟

سناتور دموکرات براک اوباما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، می گوید آمریکا باید حضوری تمام و کمال در مذاکرات هسته ای با ایران داشته باشد و معیار سنجش این تلاش ها تغییر رفتار ایران است. اوباما تاکید کرد آمریکا باید از تمام توان خود و ابزارهای در دستش برای تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.
اوباما و گروهی از رهبران جمهوریخواه و دموکرات از جمله هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، سناتور جوزف بایدن، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، سناتور ریچارد لوگر، عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی سنا، و سناتور چاک هیگل، عضو جمهوریخواه کمیته روابط خارجی، از هفته ی گذشته ویلیام برنز را برای شرکت در دور بعدی گفتگوهای هسته ای با ایران تحت فشار گذاشته بودند و از خبر حضور ویلیام برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه ی آمریکا، در گفتگوهای ژنو استقبال کرده اند. سناتور لوگر حتی روز یکشنبه در مصاحبه ای با سی بی اس ابراز امیدواری کرده بود برنز را بر سر میز مذاکرات ژنو ببیند. امروز تماسی با دفتر سناتور لوگر داشتم و از خشنودی ایشان از این خبر مطلع شدم.
امروز صبح، مایک پنس، عضو جمهوریخواه ارشد کمیته ی خاورمیانه در مجلس نمایندگان، در سخنرانی در صحن مجلس ضمن استقبال از شرکت برنز در گفتگوهای ژنو به عنوان حاضری ساکت گفت امید کمرنگ کنونی به حل مساله نتیجه ی عزم آمریکا، اروپا و جامعه ی جهانی در تحریم های اقتصادی و دیپلماتیک است. پنس به اتفاق گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی خاورمیانه، قطعنامه ی غیرالزام آور ممنوعیت فروش بنزین به ایران را ارائه کرده است. مایک پنس قانونگذاران را دعوت کرد پیش از نشست ژنو این قطعنامه را برای تقویت اهرم های فشار بر ایران تصویب کنند.
کنگره در عین حال در واکنش به آزمایش هایٍ موشکی ایران و تهدیدهایٍ رهبران جمهوری اسلامی در آستانه ی مذاکرات ژنو لایحه ی تشدید تحریم های ایران را فردا در کمیته ی امور بانکی سنا بررسی می کند.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیروز گفت تحریم های سنگین می تواند به تغییر رفتار ایران منجر شود. مک کین از عدم همراهی روسیه بشدت انتقاد کرد.
براک اوباما در تشریح سیاست خارجی خود در برابر ایران گفت از تمام عناصر قدرت آمریکا برای تحت فشار گذاشتن رژیم ایران استفاده خواهد کرد و این عناصر با دیپلماسی مستقیم، سرسختانه، و مبتنی بر اصول آغاز می شود؛ دیپلماسی ای که متکی بر تحریم های سنگین بدون پیش شرط است.
سناتور مک کین معتقد است اقتصاد ایران علیرغم دلارهای نفتی در وضعیتی شکننده قرار دارد و تحریم های مالی و تجاری مهم و معنی دار می تواند در تغییر رفتار ایران موثر باشد.
براک اوباما با تقدیر از نقش متحدان اروپایی آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران تاکید کرد ما باید شریکی تمام عیار در این راه باشیم.
ایران گرچه در دور مقدماتی گفتگوها در ژنو شرکت می کند اما، در نامه ی محرمانه ی منوچهر متکی، وزیر خارجه ی ایران، به خاویر سولانا، مسول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا، که دیروز فاش شد نرمشی درباره ی توقف غنی سازی اورانیوم دیده نمی شود.
براک اوباما یادآوری کرد دست آخر معیار سنجش موفقیت هر تلاشی تغییر رفتار ایران است و از این رو باید مذاکرات سخت را با همکاری کامل متحدان خود پیگیری کنیم. اوباما معتقد است همکاری واشنگتن و مسکو بر سر توافقنامه ی منع آزمایش های هسته ای و جلوگیری از توسعه ی موشک های بالستیک و میان برد این قراردادها را به امری جهانی بدل می کند و در مقابله با ایران آمریکا از اعتباری و قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود.
مک کین که از منتقدان سرسخت سیاست های روسیه در مخالفت با وضع تحریم های سنگین در راستای توقف جاه طلبی های هسته ای و موشکی ایران است دیروز در باره ی ادامه ی این سیاست ها ابراز تاسف کرد اما، تاکید کرد در پایان راه آمریکا اجازه نخواهد داد یک هولوکاست دیگر تکرار شود.
اوباما که در آستانه ی سفر به اسرائیل از سوی گروهی برای طرح ایده ی مذاکره با ایران مورد انتقاد قرار دارد گفت مذاکره با ایران اگر به پیشبرد منافع آمریکا بیانجامد ملاقات او با رهبر مقتضی ایران را در زمان و مکان مورد نظر او در بر خواهد داشت. اوباما گفت ما دیپلماسی را بدون توهم نسبت به رژیم ایران دنبال می کنیم و انتخابی روشن در برابرشان می گذاریم؛ اگر به غنی سازی اورانیوم، حمایت از تروریسم، و تهدید اسرائیل، پایان دادند مشوق های بسیار مهمی نصیبشان خواهد شد اگر سرباز بزنند فشارها از جمله تحریم های سنگین تر یکجانبه و چندجانبه در شورای امنیت و خارج از شورای امنیت را افزایش می دهیم.
اوباما در آخرین نظرسنجی های سراسری رویترز زاگبی و واشنگتن پست و ای بی سی به ترتیب با هفت و هشت درصد از رقیب جمهوریخواهش جان مک کین در پیش است. اوباما هر چند با حدود نوزده تا بیست درصد در حل نگرانی های اقتصادی از مک کین پیش است اما، در حوزه ی امنیت ملی با اندکی اختلاف در پس مک کین قرار دارد. کارشناسان می گویند اوباما با تشریح مواضعی متفاوت از مک کین در آستانه ی سفر به خارومیانه و اروپا می کوشد این عقب ماندگی را جبران کند.
اوباما می گوید مطمئن ترین راه تقویت اهرم های فشار بر ایران در بلندمدت متوقف کردن پشتوانه ی جاه طلبی های ایران است و این بستگی به رسیدن به چهارمین هدف او پایان دادن به استبداد نفت بر زمان ما دارد. سناتور اوباما بهای نفت را یکی از خطرناکترین سلاح ها در جهان می داند. او با اشاره به هفتصد میلیون دلار واردات نفت روزانه ی آمریکا از کشورهای بی ثبات یا طرف تخاصم آمریکا می گوید این بودجه هزینه ی بمبگذاری های تروریستی از بغداد تا بیروت و مدارس آموزش افراط گرایی از کراچی تا خارطوم می شود و اهرم قدرت را از آمریکا به سوی دیکتاتورها منتقل می کند.
امروز در کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان قطعنامه ی دیگری در محکومیت آزار و حبس رهبران دیانت بهایی به تصویب رسید. مارک کرک و ایلیانا راس لتینن، قانونگذاران جمهوریخواه، در این قطعنامه ضمن نامبردن از بازداشت شدگان خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها و احترام جمهوری اسلامی به مبانی آزادی مذهب و حقوق بشر شدند.

هیچ نظری موجود نیست: